Nieuwe digitale balie op www.nijmegen.nl
Het digitale loket van de gemeente Nijmegen is geheel vernieuwd. De
vormgeving en indeling van het nieuwe website-onderdeel Aan de balie
is overzichtelijker. Voor de belastingen, vergunningen, subsidies en
klachten- en bezwaarprocedures is een snelle zoekingang gemaakt en er
is een speciale rubriek voor ondernemers. Het aantal formulieren is
uitgebreid. Het doel van deze vernieuwing is om de bezoeker zo snel
mogelijk naar de juiste en volledige informatie te leiden.
Eind vorig jaar opende de gemeente de nieuwe Stadswinkel. De
introductie van het Bedrijvenloket en de verhuizingen van
verschillende loketten naar de Stadswinkel zijn ook van invloed op de
indeling van de internetsite.
Uit conclusies van een burgerpanel en verschillende opmerkingen die
via de internetsite en het gemeentelijk informatiecentrum Open Huis
binnen zijn gekomen, bleek daarnaast dat veel burgers moeite hadden
met het vinden van informatie in het digitale loket. Ook waren
omschrijvingen vaak te lang, waardoor standaardinformatie als de
kosten van een vergunning wegviel.
Bij het nieuwe loket, Aan de balie genaamd, zijn de verschillende
zoekingangen in één oogopslag zichtbaar. Mensen kunnen zoeken op
alfabet of rubriek. Van belastingen, vergunningen, subsidies en
klachten & bezwaren zijn aparte overzichten gemaakt. Nieuw is ook de
Top 10. De meest aangevraagde informatie of formulieren zijn hier te
vinden. Daarnaast is alle informatie geactualiseerd en waar nodig
uitgebreid. Bij iedere productomschrijving staat eerst een korte
samenvatting zodat bezoekers meteen de voorwaarden, kosten en
levertijd kunnen lezen.
In deze digitale balie is extra aandacht besteed aan ondernemers. Zij
vinden informatie via de rubriek Ondernemen.
De digitale balie is in een heel nieuw jasje gestoken. Voor de
loketgegevens is gebruik gemaakt van symbolen zodat in één oogopslag
zichtbaar is wat bijvoorbeeld het telefoonnummer of adres van een
loket is. Het beeldmerk dat op de gevel en de folders van de
Stadswinkel staat, komt terug in Aan de balie.
Het aantal digitale en printbare aanvraagformulieren is uitgebreid.
Zaken doen met de gemeente wordt zo steeds makkelijker. De komende
maanden zijn nog veel meer ontwikkelingen op komst, zoals de
digitalisering van het bouwarchief, de verbetering van formulieren en
het invoeren van de digitale handtekening.
Gemeente Nijmegen