Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
AV/CAM/2004/62152
Onderwerp Datum
Adm. lasten PBO 13 oktober 2004
Naar aanleiding van een quickscan naar de administratieve lasten bij de PBO in 2003 door het
bureau Cap Gemini Ernst & Young (CGEY) heb ik mede namens de ministers van LNV en EZ de
bedrijfslichamen gevraagd hun autonome verordeningen door te nemen op de daaraan verbonden
administratieve lasten. De SER is gevraagd dit onderzoek te coördineren en daarover te
rapporteren.
Met zijn brief van 31 augustus jl. heeft de SER mij het rapport Nulmeting Administratieve Lasten
PBO doen toe komen. U treft hierbij mede namens de ministers van LNV en EZ mijn reactie op
dit rapport aan. Het rapport bestaat uit twee delen: een integrale rapportage met het auditverslag
van KPMG Accountants en de rapportages van de bedrijfslichamen afzonderlijk (beide rapporten
zijn bijgesloten).
Het resultaat van de nulmeting is afgezet tegen het resultaat van de quickscan en in relatie tot het
totaal van de administratieve lasten veroorzaakt door de rijksoverheid positief te waarderen. De
quickscan gaf aan een bedrag van ongeveer 75 miljoen en bij de totale administratieve lasten gaat
het om ongeveer 16 miljard. De administratieve lasten PBO bedragen circa 23 miljoen.
Ongeveer driekwart van de lasten concentreren zich bij vijf autonome verordeningen bij twee
productschappen. Het betreft:
· Productschap voor Vee en Vlees (PVV) met 4 verordeningen (bestrijding ziekte Aujesky;
slachting en weging slachtvarkens; slachting, weging, classificatie slachtrunderen;
verzekering slachtdieren)
· Productschap Zuivel (PZ) met 1 verordening (integrale borging kwaliteit boerderijmelk)
Al deze verordeningen hebben te maken met kwaliteit, voedselveiligheid en toezicht. In totaal
betreft het 16,8 miljoen ofwel ruim 74% van de totale administratieve lasten PBO.
2
Bij de opzet van het onderzoek is aangesloten op de bestaande methodiek van de rijksoverheid
voor het bepalen van de administratieve lasten (het meetmodel "Meten is weten"). KPMG
Accountants heeft een audit uitgevoerd op de betrouwbaarheid van de totstandkoming van de
totaalverantwoording van de nulmeting naar de administratieve lasten. De totaalverantwoording is
een betrouwbare benadering van de werkelijke administratieve lasten in de PBO.
De nulmeting betreft de eerste fase van het administratieve lastenproject bij de PBO. De tweede
fase bestaat uit een beleidsmatige analyse van de nulmetingen door de schappen en het
inventariseren van reductiemogelijkheden.
Ik heb de SER gevraagd zich te beraden over de wijze waarop de aandacht voor administratieve
lasten structureel kan worden verankerd bij de bedrijfslichamen. Ik heb begrepen van de SER dat
over de uitkomsten van beide trajecten aan het eind van dit jaar zal worden gerapporteerd. Ik zeg
u toe deze rapportage met mijn reactie te doen toekomen.
Gezien de uitkomsten van de nulmeting en de in het vooruitzicht gestelde aanpak van schappen en
SER ben ik van mening dat vooralsnog geen nadere stappen genomen hoeven te worden. De
voortzetting van dit administratieve lastenproject bij de PBO zal nauwlettend door mij gevolgd
worden.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A. J. de Geus)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid