Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CDA vraagt aandacht voor agressie tegen leerkrachten

CDA-Woordvoerder Onderwijs Alaattin Erdal is geschrokken van verhalen van leerkrachten over agressie door leerlingen. Daarbij gaat het niet alleen om verbale agressie, maar te vaak gaat het om fysieke agressie. Alaattin Erdal: Enkele weken geleden hoorde ik het verhaal van een leerkracht op een basisschool in West. Zij was onlangs door één van haar leerlingen geslagen, terwijl ze op dat moment voor de klas stond. En het is zeker geen op zichzelf staand voorval.

Dat dit verhaal niet een op zichzelf staand voorval is, blijkt ook uit een onderzoek van het ministerie van OCW, Agressie en geweld in het onderwijs d.d. 18 mei 2004, dat zich over dit vraagstuk heeft gebogen. Het onderzoek laat zien dat een grote meerderheid van het onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel niet te maken krijgt met fysieke agressie; verbale agressie komt wel veel vaker voor. Desondanks concludeert het ministerie:

Het slaan en schoppen door leerlingen van onderwijzend of onderwijsondersteunend personeel vindt vooral plaats in het speciaal onderwijs/speciaal basisonderwijs. Een derde van de respondenten uit dit onderwijstype rapporteert dat hij of zij, eens per jaar of eens per maand, wordt geslagen of geschopt door leerlingen. In het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs komt dit type agressie veel minder vaak voor. Ouders slaan of schoppen (in alle drie onderwijstypen) vrijwel nooit. (p.30)

Het onderzoek geeft aan dat 10% van de respondenten in het basisonderwijs zegt één of enkele keren per jaar of per maand te maken te hebben met fysiek geweld van leerlingen. (tabel, p.32)

Alaattin Erdal heeft het College gevraagd de Rotterdamse situatie in kaart te brengen. Als het College aangeeft dat deze cijfers inderdaad ook voor Rotterdam gelden, dan moet hier meer aandacht voor komen. Als het aan Alaattin Erdal ligt, wordt daarbij aansluiting gezocht bij het VOS-programma van het College:

Rotterdam beschikt over een actieplan veilig op school (VOS). Deze methodiek brengt (on)veiligheid in en om scholen in kaart, om aan de hand van die gegevens verbeteringen door te voeren. Geweld tussen leraar en leerling maakt onderdeel uit van het sociale domein van de methodiek. De CDA-fractie is tevreden met de huidige aanpak, maar als de cijfers kloppen, constateer ik dat voor geweld tegen leerkrachten binnen VOS onvoldoende aandacht is. Wat mij betreft wordt het sociale domein van de methodiek op dit punt versterkt , aldus Alaattin Erdal.

Volgens het onderzoek is het in voorkomende gevallen heel belangrijk dat personeel zich gesteund weet door collega s en schoolleiding:

De deelnemers aan de groepsgesprekken geven heel duidelijk aan dat steun door collega s en de directie bij ingrijpen, van groot belang is voor een succesvolle aanpak van agressie en geweld. Deze steun is niet op alle scholen even groot, bijvoorbeeld omdat collega s de regels anders uitleggen of omdat de directie onvoldoende aanspreekbaar is.

De groepsgesprekdeelnemers geven aan dat de motivatie tot ingrijpen moeilijk is vol te houden als de steun door collega s en de directie hiervoor ontbreekt. Met name het onderwijsondersteunend personeel geeft aan dat niet alle scholen hen op dezelfde wijze steunen als het onderwijzend personeel. (p.44/45)

Een belangrijk knelpunt dat het ministerie signaleert, betreft de eenduidigheid waarmee regels worden uitgelegd en toegepast:

Uit de groepsgesprekken is naar voren gekomen dat bij de aanpak van agressie duidelijke regels, afspraken en structuur belangrijk zijn, inclusief het bevorderen van de vaardigheden van teamleden om elkaar op het handhaven van die regels aan te spreken. Er is alleen een succesvolle aanpak van agressie indien er één lijn wordt getrokken door het onderwijzend personeel, en door het onderwijsondersteunend personeel. Een belangrijk knelpunt betreft de eenduidigheid waarmee regels worden uitgelegd en toegepast. (P.11)

Alaattin Erdal meent, dat het College juist voor dit punt aandacht moet hebben.

Rotterdam, 13 oktober 2004

------

noot voor de redactie/