Nieuws
13 okt 2004 - Inbreng Ruud Luchtenveld bij debat
over verkeersveiligheid
Op woensdag 13 oktober had in de Tweede Kamer het debat plaats over
verkeersveiligheid. VVD-woordvoerder Ruud Luchtenveld sprak in zijn
inbreng over maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten. Hieronder
treft u de inbreng van Luchtenveld.
De VVD zal tijdens dit debat aandacht besteden aan de volgende punten.
Alcoholslot
De woordvoerder is voor de invoering van een alcoholslot in combinatie
met een alcoholslotprogramma voor alle overtreders met een promillage van
boven de 1.8 en voor recidivisten met promillage van boven de 1.3
promille. De woordvoerder zal wel aandacht vragen voor de privacy
aspecten.
Gedenktekens
De minister wil zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wens van sommige
nabestaanden van verkeersslachtoffer om een gedenkteken te plaatsen. Het
is dan aan de wegbeheerder om te beslissen om al dan niet een vergunning
af te geven en daarbij een inschatting te maken of de verkeersveiligheid
van de weggebruikers niet in gevaar komt. De VVD staat kritisch tegenover
een vergunningenstelsel voor bermmonumenten. Het is voor te stellen dat
enige regulatie gewenst is maar moet niet leiden tot uitgebreide
administratieve en voor beroep vatbare vergunningenprocedures.
Actieplan Jonge Bromfietsers
Het gaat hierbij om een pakket aan maatregelen: bromfietsrijbewijs,
kentekening, anti-opvoermaatregelen in Europees verband en aanpassing van
de maximum snelheid. De VVD is voorstander van de aanscherping van de
anti-opvoermaatregelen. De verhoging van de snelheid op de rijbaan naar
45 km/h zijnde de constructiesnelheid om de snelheidverschillen met het
overige verkeer te harmoniseren is een goede zaak. Echter de voorgestelde
verlaging van de maximum snelheid van de bromfiets op het fietspad buiten
de bebouwde kom naar 30 km/h is in de praktijk volstrekt niet
handhaafbaar en wordt daarom afgewezen. De VVD is voor de uitbreiding van
het huidige verplicht theorie-examen met een gevaarherkenningstoets en
een intensieve veiligheidscursus. De VVD is voor de kentekening van
bromfietsen en ziet dat als basis voor een integrale aanpak van het
bromfietsprobleem. Het is een belangrijk instrument voor opsporing en
verkeershandhaving.
Medische geschiktheid
Voorgesteld wordt om te komen tot een individuele meldingsplicht
gekoppeld aan een verbod om te rijden zolang niet aan de meldingsplicht
is voldaan. De meldingsplicht ontstaat zodra de betrokken rijbewijshouder
niet meer aan de eisen voldoet. Vanaf 45 jaar wordt voorgesteld een
ogentest verplicht te stellen bij iedere vernieuwing van het rijbewijs.
De minister is in beginsel bereid te nader te onderzoeken op kansen en
haalbaarheid van een verplicht terugkom-moment voor de rijbewijsbezitter.
In een dergelijke terugkomsessie zou met een groep van terugkomers in
dezelfde leeftijdscategorie actief aandacht kunnen worden gegeven aan
zaken als geschiktheid, rijvaardigheden, risico-perceptie, nieuwe regels
en sociaal verkeersgedrag. De VVD is geen voorstander van de voorgestelde
verplichte ogentest en het onderzoek naar een verplicht terugkom-moment.
Door middel van de individuele meldingsplicht wordt de
verantwoordelijkheid bij de rijbewijshouder gelegd de verplichte ogentest
staat daar natuurlijk haaks op. Het verplichte terugkom-moment zal
volgens de woordvoerder leiden tot een enorme en nauwelijks uitvoerbare
operatie.
Motie Luchtenveld over de zijdelingse afscherming van vrachtwagens
In de motie Luchtenveld wordt de regering gevraagd in overleg te treden
met de sector, om ervoor te zorgen dat zijdelingse afscherming in Europa
vanaf een nader te bepalen datum verplicht wordt voor alle vrachtauto's
met een bouwjaar vanaf 1991. In het overleg met de sector is door de
sector aangegeven dat zij tegen verplichtstelling is van zijdelingse
afscherming voor alle vrachtauto's met een bouwjaar vanaf 1991 in
Nederland omdat de financiële consequenties niet opwegen tegen de
veiligheidswinst die is te behalen. De minister acht verdere actie op
Europees niveau niet zinvol. Ook een maatregel op nationaal niveau acht
de minister, gezien de geringe effectiviteit niet opportuun. De
woordvoerder zal de minister verzoeken om de sector te overtuigen
vrijwillig over te gaan tot zijdelingse afscherming voor vrachtauto's met
een bouwjaar vanaf 1991. Het project 'safety culture', waarmee wordt
beoogd het veiligheidsbewustzijn bij de sector verder te verhogen, biedt
daar volgens de minister immers handvatten voor.
Maatregelen verkeersveiligheid
In maar liefst 29% van de gevallen van de dodelijke slachtoffers is een
vracht- of bestelauto bij het ongeval betrokken; in 2002 was dat
percentage nog 23%. Uit de nadere analyses blijkt dat de stijging van het
aantal doden zich met name voordoet onder inzittenden van bestelverkeer;
hier is sprake van een stijging van ruim 50% ten opzichte van 2002. Bij
bijna de helft van deze dodelijke ongevallen was geen ander voertuig
betrokken. Ook is het aantal kwetsbare verkeersdeelnemers dat is
omgekomen bij een aanrijding met een bestelauto met 50% toegenomen ten
opzichte van 2002. In 2003 is een maatregelenpakket opgesteld om de
ongevalbetrokkenheid van bestelverkeer te beteugelen. Gezien de ernst van
de gepresenteerde cijfers zal de woordvoerder er bij de minister op aan
dringen de kamer inzicht te verschaffen in de mogelijkheden om via
aanvullende maatregelen te komen tot verlaging van de
ongevalbetrokkenheid van bestelverkeer.
Herziening WRM 1993
Met verschillende voorstellen wil de minister de rij-instructeur in
Nederland op een nog hoger niveau brengen omdat uit de evaluatie van de
WRM 1993 blijkt dat op bepaalde punten, zoals vaardigheden en het op het
juiste niveau houden van de rij-instructeur, nog verbeteringen mogelijk
zijn. De voorgestelde maatregelen hebben in belangrijke mate de steun van
de branche. De branche heeft zich ook bereid verklaard om met de minister
de genoemde voorstellen nader uit te werken en te willen implementeren.
De VVD zal daarom de voorstellen steunen.
VVD