VVD



Nieuws

13 okt 2004 - Inbreng Ruud Luchtenveld bij debat
over verkeersveiligheid

Op woensdag 13 oktober had in de Tweede Kamer het debat plaats over verkeersveiligheid. VVD-woordvoerder Ruud Luchtenveld sprak in zijn inbreng over maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten. Hieronder treft u de inbreng van Luchtenveld.

De VVD zal tijdens dit debat aandacht besteden aan de volgende punten.

Alcoholslot

De woordvoerder is voor de invoering van een alcoholslot in combinatie met een alcoholslotprogramma voor alle overtreders met een promillage van boven de 1.8 en voor recidivisten met promillage van boven de 1.3 promille. De woordvoerder zal wel aandacht vragen voor de privacy aspecten.

Gedenktekens

De minister wil zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wens van sommige nabestaanden van verkeersslachtoffer om een gedenkteken te plaatsen. Het is dan aan de wegbeheerder om te beslissen om al dan niet een vergunning af te geven en daarbij een inschatting te maken of de verkeersveiligheid van de weggebruikers niet in gevaar komt. De VVD staat kritisch tegenover een vergunningenstelsel voor bermmonumenten. Het is voor te stellen dat enige regulatie gewenst is maar moet niet leiden tot uitgebreide administratieve en voor beroep vatbare vergunningenprocedures.

Actieplan Jonge Bromfietsers

Het gaat hierbij om een pakket aan maatregelen: bromfietsrijbewijs, kentekening, anti-opvoermaatregelen in Europees verband en aanpassing van de maximum snelheid. De VVD is voorstander van de aanscherping van de anti-opvoermaatregelen. De verhoging van de snelheid op de rijbaan naar 45 km/h zijnde de constructiesnelheid om de snelheidverschillen met het overige verkeer te harmoniseren is een goede zaak. Echter de voorgestelde verlaging van de maximum snelheid van de bromfiets op het fietspad buiten de bebouwde kom naar 30 km/h is in de praktijk volstrekt niet handhaafbaar en wordt daarom afgewezen. De VVD is voor de uitbreiding van het huidige verplicht theorie-examen met een gevaarherkenningstoets en een intensieve veiligheidscursus. De VVD is voor de kentekening van bromfietsen en ziet dat als basis voor een integrale aanpak van het bromfietsprobleem. Het is een belangrijk instrument voor opsporing en verkeershandhaving.

Medische geschiktheid

Voorgesteld wordt om te komen tot een individuele meldingsplicht gekoppeld aan een verbod om te rijden zolang niet aan de meldingsplicht is voldaan. De meldingsplicht ontstaat zodra de betrokken rijbewijshouder niet meer aan de eisen voldoet. Vanaf 45 jaar wordt voorgesteld een ogentest verplicht te stellen bij iedere vernieuwing van het rijbewijs. De minister is in beginsel bereid te nader te onderzoeken op kansen en haalbaarheid van een verplicht terugkom-moment voor de rijbewijsbezitter. In een dergelijke terugkomsessie zou met een groep van terugkomers in dezelfde leeftijdscategorie actief aandacht kunnen worden gegeven aan zaken als geschiktheid, rijvaardigheden, risico-perceptie, nieuwe regels en sociaal verkeersgedrag. De VVD is geen voorstander van de voorgestelde verplichte ogentest en het onderzoek naar een verplicht terugkom-moment. Door middel van de individuele meldingsplicht wordt de verantwoordelijkheid bij de rijbewijshouder gelegd de verplichte ogentest staat daar natuurlijk haaks op. Het verplichte terugkom-moment zal volgens de woordvoerder leiden tot een enorme en nauwelijks uitvoerbare operatie.

Motie Luchtenveld over de zijdelingse afscherming van vrachtwagens

In de motie Luchtenveld wordt de regering gevraagd in overleg te treden met de sector, om ervoor te zorgen dat zijdelingse afscherming in Europa vanaf een nader te bepalen datum verplicht wordt voor alle vrachtauto's met een bouwjaar vanaf 1991. In het overleg met de sector is door de sector aangegeven dat zij tegen verplichtstelling is van zijdelingse afscherming voor alle vrachtauto's met een bouwjaar vanaf 1991 in Nederland omdat de financiële consequenties niet opwegen tegen de veiligheidswinst die is te behalen. De minister acht verdere actie op Europees niveau niet zinvol. Ook een maatregel op nationaal niveau acht de minister, gezien de geringe effectiviteit niet opportuun. De woordvoerder zal de minister verzoeken om de sector te overtuigen vrijwillig over te gaan tot zijdelingse afscherming voor vrachtauto's met een bouwjaar vanaf 1991. Het project 'safety culture', waarmee wordt beoogd het veiligheidsbewustzijn bij de sector verder te verhogen, biedt daar volgens de minister immers handvatten voor.

Maatregelen verkeersveiligheid

In maar liefst 29% van de gevallen van de dodelijke slachtoffers is een vracht- of bestelauto bij het ongeval betrokken; in 2002 was dat percentage nog 23%. Uit de nadere analyses blijkt dat de stijging van het aantal doden zich met name voordoet onder inzittenden van bestelverkeer; hier is sprake van een stijging van ruim 50% ten opzichte van 2002. Bij bijna de helft van deze dodelijke ongevallen was geen ander voertuig betrokken. Ook is het aantal kwetsbare verkeersdeelnemers dat is omgekomen bij een aanrijding met een bestelauto met 50% toegenomen ten opzichte van 2002. In 2003 is een maatregelenpakket opgesteld om de ongevalbetrokkenheid van bestelverkeer te beteugelen. Gezien de ernst van de gepresenteerde cijfers zal de woordvoerder er bij de minister op aan dringen de kamer inzicht te verschaffen in de mogelijkheden om via aanvullende maatregelen te komen tot verlaging van de ongevalbetrokkenheid van bestelverkeer.

Herziening WRM 1993

Met verschillende voorstellen wil de minister de rij-instructeur in Nederland op een nog hoger niveau brengen omdat uit de evaluatie van de WRM 1993 blijkt dat op bepaalde punten, zoals vaardigheden en het op het juiste niveau houden van de rij-instructeur, nog verbeteringen mogelijk zijn. De voorgestelde maatregelen hebben in belangrijke mate de steun van de branche. De branche heeft zich ook bereid verklaard om met de minister de genoemde voorstellen nader uit te werken en te willen implementeren. De VVD zal daarom de voorstellen steunen.