IP/04/1221
Brussel, 13 Oktober 2004
Snellere afhandeling formaliteiten voor schepen in EU-havens: Commissie
beslist België en Italië voor het Europees Hof van Justitie te dagen
De Commissie heeft vandaag beslist rechtszaken te starten tegen België
en Italië, omdat beide landen nog geen maatregelen meegedeeld hebben
voor de omzetting van de EU-richtlijn betreffende
meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken
uit havens van EU-lidstaten. Ze heeft tevens een met redenen omkleed
advies uitgebracht betreffende de non-conformiteit van de Belgische
maatregelen die zijn vastgesteld om te beginnen met de omzetting van
deze richtlijn. Vice-president Loyola de Palacio verklaarde "te
betreuren dat deze richtlijn ter bevordering van schortsea-vervoer,
die een ruime steun geniet van zowel de lidstaten als de industrie nog
niet volledig uitgevoerd werd".
De richtlijn omschrijft de belangrijkste meldingsformaliteiten die
gelden voor het schip, de scheepsvoorraden, de bezittingen van de
bemanning, de bemanningslijst en - voor vrachtschepen (die ten hoogste
12 passagiers mogen vervoeren) - de passagierslijst. De wetten,
voorschriften en administratieve bepalingen om deze richtlijn om te
zetten in nationale wetgeving moesten uiterlijk op 9 september 2003
door de lidstaten goedgekeurd zijn.
De richtlijn wil een oplossing bieden voor de algemeen erkende
complexiteit van de administratieve procedures in het shortsea-vervoer
en bepaalt dat het internationale IMO-FAL formulier het
standaardformulier moet worden dat gebruikt wordt voor schepen die
aankomen in of vertrekken van EU-havens, waarbij de meer dan 50
verschillende formulieren die vroeger in Europa gebruikt werden,
vervangen worden door 5 standaardformulieren en waarvan wereldwijd
gebruik wordt aangemoedigd
Italië heeft aan de Commissie geen maatregelen meegedeeld om de
richtlijn om te zetten, terwijl België aan de Commissie enkel
maatregelen meegedeeld heeft voor een gedeeltelijke omzetting, waarbij
de rechtszaak voor België enkel betrekking zal hebben op het gedeelte
van de richtlijn dat nog niet is omgezet.
In dezelfde periode heeft België de richtlijn deels omgezet in
nationale wetgeving. De Commissie is evenwel van oordeel dat de
goedgekeurde formulieren niet conform de richtlijn zijn. De Belgische
aanpak en introductie van formulieren die verschillen van
standaardmodellen die in de richtlijn opgenomen zijn, leidt niet tot
uniformiteit, maar veeleer tot diversiteit, wat strijdig is met de
geest en de letter van de richtlijn.
Het met redenen omkleed advies is de tweede stap in de procedure
wegens schending van het gemeenschapsrecht. De rechtszaak is de derde
en volgende stap. België heeft twee maanden tijd om te antwoorden op
het met redenen omkleed advies van de Commissie.
---
Richtlijn 2002/6/EG, zie Publicatieblad L 67, 9.3.2002
Formulier van de Internationala Maritieme Organisatie goedgekeurd
door de IMO-verdrag ter bevordering van internationaal scheepsvervoer
European Commission