BedrijfsautoRAI

13-10-2004

Volkswagen California Tramper op IAA Hannover

Volkswagen heeft het studiemodel California Tramper geïntroduceerd. Dit prototype is de ultieme uiting van de veelzijdigheid van de Volkswagen Transporter: voor dagelijks gebruik is het een vijfpersoons MPV maar met een paar simpele handelingen is de auto te veranderen in een rijdend kantoor of een compacte camper.

De basis van deze veelzijdigheid zit hem in het verankeringsysteem van de stoelen en de banken dat in de vloer is geïntegreerd. Normaal gesproken worden met dit systeem stoelen en banken vastgezet, maar in de California Tramper zijn er extra mogelijkheden. Zo is het studiemodel uitgerust met een uitklapbare tafel, die indien niet gebruikt, ondergebracht kan worden in de schuifdeur. Door de tafel te monteren en de voorstoelen te draaien, verandert het interieur van de California Tramper in no-time in een vergaderruimte of een kantoor. Overigens is de tafel ook buiten de auto te gebruiken, samen met de optionele outdoorstoelen, vormt hij een prima basis voor een picknick.

Tramper wordt camper
De California Tramper verandert in een California Camper door de rugleuning van de achterbank neer te klappen en vervolgens het bijgeleverde, verstevigde doek over de gehele bank te spannen. Vanaf dat moment is de achterbank een ruim en comfortabel tweepersoons bed: het slaapgedeelte is twee meter lang en wagenbreed. Voor de verduistering kan het van de Multivan bekende Good Night-pakket worden gebruikt.

Volop (bagage)ruimte
De bagageruimte van de California Tramper is enorm. Er is letterlijk ruimte voor vrijwel elke hobby en de bijbehorende uitrusting. De bagageruimte is ook voorzien van een verankeringsysteem in de wanden. Dat kan gebruikt worden om bijvoorbeeld bagage stevig te bevestigen of om bagagenetten aan te hangen. Denkbare opties voor de California Tramper zijn een koelbox, fietsdragers, dakdragers etc. Al deze zaken zijn al leverbaar op de Multivan en California.

Mocht de California Tramper het productiestadium halen - de reacties van het publiek vormen daarvoor een belangrijke graadmeter - dan overweegt Volkswagen ook een speciaal bureau met schuifladen en ordnerkast te ontwikkelen.