13-10-2004
Volkswagen California Tramper op IAA Hannover
Volkswagen heeft het studiemodel California Tramper geïntroduceerd.
Dit prototype is de ultieme uiting van de veelzijdigheid van de
Volkswagen Transporter: voor dagelijks gebruik is het een vijfpersoons
MPV maar met een paar simpele handelingen is de auto te veranderen in
een rijdend kantoor of een compacte camper.
De basis van deze veelzijdigheid zit hem in het verankeringsysteem van
de stoelen en de banken dat in de vloer is geïntegreerd. Normaal
gesproken worden met dit systeem stoelen en banken vastgezet, maar in
de California Tramper zijn er extra mogelijkheden. Zo is het
studiemodel uitgerust met een uitklapbare tafel, die indien niet
gebruikt, ondergebracht kan worden in de schuifdeur. Door de tafel te
monteren en de voorstoelen te draaien, verandert het interieur van de
California Tramper in no-time in een vergaderruimte of een kantoor.
Overigens is de tafel ook buiten de auto te gebruiken, samen met de
optionele outdoorstoelen, vormt hij een prima basis voor een picknick.
Tramper wordt camper
De California Tramper verandert in een California Camper door de
rugleuning van de achterbank neer te klappen en vervolgens het
bijgeleverde, verstevigde doek over de gehele bank te spannen. Vanaf
dat moment is de achterbank een ruim en comfortabel tweepersoons bed:
het slaapgedeelte is twee meter lang en wagenbreed. Voor de
verduistering kan het van de Multivan bekende Good Night-pakket worden
gebruikt.
Volop (bagage)ruimte
De bagageruimte van de California Tramper is enorm. Er is letterlijk
ruimte voor vrijwel elke hobby en de bijbehorende uitrusting. De
bagageruimte is ook voorzien van een verankeringsysteem in de wanden.
Dat kan gebruikt worden om bijvoorbeeld bagage stevig te bevestigen of
om bagagenetten aan te hangen. Denkbare opties voor de California
Tramper zijn een koelbox, fietsdragers, dakdragers etc. Al deze zaken
zijn al leverbaar op de Multivan en California.
Mocht de California Tramper het productiestadium halen - de reacties
van het publiek vormen daarvoor een belangrijke graadmeter - dan
overweegt Volkswagen ook een speciaal bureau met schuifladen en
ordnerkast te ontwikkelen.
BedrijfsautoRAI