13-10-2004
Nieuwe Roadster onvervalste Morgan Sports Car
De oudste puur Britse autoproducent Morgan heeft groot nieuws: de
Roadster. Technisch gaat het om een nieuw model.
Uiterlijk is met zorg en vakmanschap vastgehouden aan de oervorm van
een met de hand gebouwde en vooral klassiek gelijnde open tweezitter
met een lange motorkap en een lage taille.
De Roadster ademt de pure spirit van Morgan, zoals dat al het geval is
sinds deze autoproducent in 1910 met zijn eerste voertuig, een
driewieler, uitkwam. De contouren voor de huidige vierwielige modellen
zijn in 1936 neergezet toen Morgan de Four Four met een viercilinder-,
1.0-litermotor van 42 pk toonde tijdens autoshows in Londen en Parijs.
Deze auto is de stamvader van een hele generatie die nu uitmondt in de
Roadster.
De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en
carrosserie is gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede
prestaties. De basis is een solide gegalvaniseerd stalen chassis
waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende
Roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is het resultaat
van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koetsenbouwers
wordt beheerst. De aluminium plaatdelen zijn bevestigd aan een skelet
van essenhout.
V6
De oervorm is in hoofdlijnen bewaard gebleven, de techniek gaat met de
tijd mee. Het chassis van de Roadster stamt van de Morgan Plus 8,
motor en versnellingsbak zijn echter nieuw. Onder de klassieke kap
huist een uiterst moderne V6 met een cilinderinhoud van 3.0 liter.
Deze van Ford afkomstige krachtbron levert in de Roadster een vermogen
van maar liefst 166 kW (226 pk). Samen met een riant maximumkoppel van
280 Nm bij 4.900 toeren per minuut zijn prestaties mogelijk die horen
bij wat Morgan omschrijft als een Sports Car die zijn weerga nog
steeds niet kent. Die beslist alle ingrediënten heeft die rijden met
deze auto zo leuk maken en die dat onbeschrijflijke gevoel van
individualisme versterken. Dat gevoel om anders te zijn dan de rest,
om te bewijzen dat met een klassiek en vakkundig gebouwde auto beslist
geen stap terug in de tijd wordt gedaan.
De V6 heeft dubbele, bovenliggende nokkenassen die in totaal 24
kleppen bedienen. Ze zijn voorzien van hydraulische klepstoters,
waardoor onderhoud tot een minimum beperkt blijft. Een uiterst modern
elektronisch motormanagement stuurt ontsteking en brandstofinjectie
aan. De zescilinder levert zijn prestaties soepel en trakteert de
Roadster-rijder op een sportieve sound van de door Morgan akoestisch
getunede uitlaat.
4,9 seconden
4,9 seconden, liefhebbers weten dat dit de sprinttijd is van nul naar
honderd kilometer per uur. Dit is een snelle tijd, die mede mogelijk
is door het lage gewicht van 940 kg. Het volledig van aluminium
gemaakte motorblok draagt hieraan bij. Een snelle acceleratie is de
essentie bij een onvervalste Sports Car als deze Roadster en voor het
rijplezier misschien zelfs nog wel belangrijker dan een hoge
topsnelheid, hoewel de Roadster ook op dit front scoort met een
maximum boven de 200 km/uur.
Het chassis staat garant voor een strakke wegligging. Bochten zijn met
speels gemak te nemen. Standaard heeft de auto lichtmetalen 15 velgen,
als optie zijn er roestvrijstalen 16 RVS spaakvelgen verkrijgbaar. De
lage bouw en het dito zwaartepunt dragen bij aan de sportieve
wegligging. De wielophanging van de Roadster is in constructie gelijk
aan die van de Plus 8, alleen is sprake van een gewijzigde
wiel-offset, als gevolg van de lichtere V6 en het hoge
prestatieniveau.
Versnellingsbak
De V6 is gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak,
die afkomstig is van Jaguar. Het bedieningsmechanisme is ontwikkeld
door Morgan, waardoor de bak kort en snel schakelt. Van Morgan stammen
eveneens de ophanging van motor en versnellingsbak, zodat er zo weinig
mogelijk trillingen en vibraties van de aandrijflijn aan het chassis
worden doorgegeven. Het is dezelfde ophanging zoals die wordt
toegepast op de Aero 8. Uit het oogpunt van gewichtsbesparing is een
aluminium brandstoftank gemonteerd met een inhoud van 55 liter.
Spatborden
De verschillen met andere modellen van Morgan zijn klein. Kenners
herkennen de Roadster aan de superform aluminium voorspatborden. Ze
zijn langer en breder dan bij de Plus 8. De koplampen zitten op
dezelfde plek op het spatborden als die van de 4/4. De spatborden
achter zijn gelijk aan die van de Plus 8. Ook zon kenmerkend klein
detail is de nu binnenwaarts, richting motor gerichte louvres in de
motorkap. Dat is gedaan voor extra koeling. Het dashboard is nagenoeg
ongewijzigd, met dit verschil dat het aan de onderkant iets gebogen
wegloopt. Dat komt de beenruimte ten goede en bovendien oogt het
stijlvol. Nieuw is ook de toerenteller en de auto is voorzien van een
startonderbreker. De stuurkolom is verder in hoogte verstelbaar en als
optie is er een airbag leverbaar. Tot de uitrusting behoren overigens
nog roestvrijstalen bumperrozetten, een derde remlicht, een
roestvrijstalen dakframe voor het zwartvinyl dak en roestvrijstalen
gepolijste deurscharnieren. De Roadster is verkrijgbaar in zes
verschillende standaardkleuren en verder alle andere ICI-kleuren als
optie, komt op een prijs van 77.995,- (incl. BTW en BPM).
AutoRai