AutoRai

13-10-2004

Pons Automobielhandel B.V viert 30-jarig importeurschap Audi

Op 1 oktober was het dertig jaar geleden dat Pons Automobielhandel B.V. startte met de import van Audi personenautos in Nederland.

Ter gelegenheid van dit jubileum overhandigde de heer Wijnand Pon, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Pon Holdings, een historische Audi uit 1934 aan de heer Dr. Jochem Heizmann, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG. De auto, een Audi UW Front, zal worden toegevoegd aan de collectie van Audi Tradition, de afdeling die zich bezighoudt met het historisch erfgoed van Audi en de gerelateerde merken Horch, Wanderer, DKW, Auto Union en NSU.

De overhandiging vond plaats op maandag 11 oktober jl. tijdens een feestelijke bijeenkomst in Ingolstadt, waar het hoofdkantoor van Audi zetelt. In het Audi Kundenzentrum werd voor een select gezelschap van genodigden een concert verzorgd door het Residentie Orkest onder leiding van Jaap van Zweden. De betrokkenen van Pons Automobielhandel B.V. en Audi AG roemden de goede betrekkingen tussen de fabriek en de Nederlandse importeur die zich in de afgelopen drie decennia steeds verder hebben ontwikkeld. Het merk Audi heeft veel voor Pon betekend en is in Nederland mede succesvol geworden dankzij de goede samenwerking met de fabriek, aldus de heer Mr. Henk Rottinghuis, directievoorzitter van Pon Holdings.

De historische Audi UW Front die door Pon aan Audi werd geschonken is een tweedeursuitvoering met zescilinder motor. De auto is, zoals vele Audis destijds, voorzien van een carrosserie van Gläser uit Dresden; in dit geval een Vierfenster Cabriolet-opbouw. De Audi UW Front kwam in 1933 op de markt en was de eerste in serie geproduceerde middenklasse-auto ter wereld met voorwielaandrijving. De Audi UW Front was een van de eerste Audis die ontstond na de oprichting van de Auto Union, het samenwerkingsverband van de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer, in 1932. In de auto zijn dan ook componenten van de diverse merken terug te vinden. DKW had al de nodige kennis op het gebied van voorwielaandrijving, waarvan Audi dankbaar gebruik maakte. De tweeliter zescilindermotor, een constructie van Prof. Ferdinand Porsche, was afkomstig van Wanderer, maar moest vanwege de voorwielaandrijving in de Audi 180 graden worden gedraaid. De letters UW in de type-aanduiding staan dan ook voor Umgekehrte Wanderer.

De auto werd door Pon in 1995 gekocht van een particuliere bezitter in Berlijn. De algehele restauratie werd uitgevoerd door de firma D.M.S. Restauratie van de familie De Mooy in Berkel en Rodenrijs. De carrosserie werd gerestaureerd door de firma Van der Meij in Voorthuizen, terwijl de firma Koot in Nootdorp het interieur onderhanden nam en Van Rijn in Haarlem tekende voor de motorrevisie. In 2000 was de restauratie gereed en werd de auto getoond op het Concours délégance bij Paleis Het Loo.