BCPN


Persbericht
13 oktober 2004

Albert Heijn ontvangt milieuprijs

Albert Heijn heeft vandaag een milieuprijs, de BCPN-award, in de wacht gesleept. Deze prijs, een bronzen beeld van het Kiemplantlogo (zie afbeelding), is toegekend aan Albert Heijn vanwege de voortrekkersrol die de grootgrutter heeft gespeeld bij de toepassing van milieuvriendelijke bioplastics.

De prijsuitreiking van de BCPN-award vond plaats tijdens de Bioplastics Business Bijeenkomst in het Museon te Den Haag. Tijdens deze bijeenkomst, waarbij een kleine honderd bedrijven en organisaties die met bioplastics te maken hebben, vertegenwoordigd waren, roemde de voorzitter van de BCPN (Belangenvereniging Composteerbare Producten Nederland) Remy Jongboom, de visie en het doorzettingsvermogen van Albert Heijn.

Albert Heijn past als enige supermarktketen in Nederland sinds ongeveer drie jaar verschillende soorten bioplastics toe als verpakkingsmateriaal voor een groeiend aantal biologische aardappels, groente en fruitproducten en het bedrijf vervult hiermee een behoefte van een steeds groter wordende groep consumenten. Met de door Albert Heijn ingeslagen weg geeft het bedrijf aan haar verantwoordelijkheid te willen nemen ten aanzien van het milieu en bij te willen dragen aan een duurzame samenleving.

De bioplastics, die door Albert Heijn toegepast worden als verpakkingsmateriaal, zijn gebaseerd op plantaardige grondstoffen in plaats van aardolie. Dat deze producten in kwaliteit niet onderdoen voor reguliere plastics is in de afgelopen jaren gebleken. Omwille van de herkenbaarheid van bioplastics voor de consument zal Albert Heijn de milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen voorzien van het Kiemplantlogo. Dit logo mag alleen gevoerd worden op materialen die voldoen aan de strenge Europese richtlijnen voor composteerbare verpakkingsmaterialen (EN 13432). Het is daarmee mogelijk om deze bioplastics via de GFT-container af te voeren. Een groeiend aantal gemeenten geeft aan blij te zijn met deze ontwikkeling en heeft inmiddels haar acceptatievoorwaarden van GFT aangepast. Ook de composteerders in ons land juichen de toepassing van bioplastics toe, mits voorzien van het Kiemplantlogo, aangezien deze producten bij kunnen dragen aan het verkrijgen van meer en schoner GFT.

Verwacht wordt dat het voorbeeld van Albert Heijn door andere supermarktketens en grootwinkelbedrijven op grote schaal gevolgd zal gaan worden zodat in de toekomst een groeiende hoeveelheid producten verpakt zal gaan worden in milieuvriendelijke bioplastics.