BCPN
Persbericht
13 oktober 2004
Albert Heijn ontvangt milieuprijs
Albert Heijn heeft vandaag een milieuprijs, de BCPN-award, in de wacht
gesleept. Deze prijs, een bronzen beeld van het Kiemplantlogo (zie
afbeelding), is toegekend aan Albert Heijn vanwege de voortrekkersrol
die de grootgrutter heeft gespeeld bij de toepassing van
milieuvriendelijke bioplastics.
De prijsuitreiking van de BCPN-award vond plaats tijdens de
Bioplastics Business Bijeenkomst in het Museon te Den Haag. Tijdens
deze bijeenkomst, waarbij een kleine honderd bedrijven en organisaties
die met bioplastics te maken hebben, vertegenwoordigd waren, roemde
de voorzitter van de BCPN (Belangenvereniging Composteerbare Producten
Nederland) Remy Jongboom, de visie en het doorzettingsvermogen van
Albert Heijn.
Albert Heijn past als enige supermarktketen in Nederland sinds
ongeveer drie jaar verschillende soorten bioplastics toe als
verpakkingsmateriaal voor een groeiend aantal biologische aardappels,
groente en fruitproducten en het bedrijf vervult hiermee een behoefte
van een steeds groter wordende groep consumenten. Met de door Albert
Heijn ingeslagen weg geeft het bedrijf aan haar verantwoordelijkheid
te willen nemen ten aanzien van het milieu en bij te willen dragen aan
een duurzame samenleving.
De bioplastics, die door Albert Heijn toegepast worden als
verpakkingsmateriaal, zijn gebaseerd op plantaardige grondstoffen in
plaats van aardolie. Dat deze producten in kwaliteit niet onderdoen
voor reguliere plastics is in de afgelopen jaren gebleken. Omwille van
de herkenbaarheid van bioplastics voor de consument zal Albert Heijn
de milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen voorzien van het
Kiemplantlogo. Dit logo mag alleen gevoerd worden op materialen die
voldoen aan de strenge Europese richtlijnen voor composteerbare
verpakkingsmaterialen (EN 13432). Het is daarmee mogelijk om deze
bioplastics via de GFT-container af te voeren. Een groeiend aantal
gemeenten geeft aan blij te zijn met deze ontwikkeling en heeft
inmiddels haar acceptatievoorwaarden van GFT aangepast. Ook de
composteerders in ons land juichen de toepassing van bioplastics toe,
mits voorzien van het Kiemplantlogo, aangezien deze producten bij
kunnen dragen aan het verkrijgen van meer en schoner GFT.
Verwacht wordt dat het voorbeeld van Albert Heijn door andere
supermarktketens en grootwinkelbedrijven op grote schaal gevolgd zal
gaan worden zodat in de toekomst een groeiende hoeveelheid producten
verpakt zal gaan worden in milieuvriendelijke bioplastics.