Persbericht
Provinciale steun voor nieuw Utrechts bibliotheeknetwerk
12-10-2004
Om de samenwerking tussen circa zeven regionale
bibliotheekorganisaties mogelijk te maken, hebben GS besloten om
actief mee te werken aan de vormgeving van een nieuw, provinciaal
bibliotheeknetwerk dat met ingang van 2005 een feit wordt. Binnen dit
verband - de Samenwerkende Utrechtse Bibliotheken (SUB) - worden
afspraken gemaakt over de afname van collectieve taken op het gebied
van het bibliotheekwerk. De financiële voordelen die deze nieuwe vorm
van samenwerking oplevert, aangevuld met extra middelen van de
provincie, worden opnieuw ingezet om de dienstverlening aan de klant
te optimaliseren.
De bibliotheeksector in de provincie Utrecht doorloopt momenteel een
ingrijpende vernieuwingsoperatie. In ongeveer zeven Utrechtse regio's
hebben de bibliotheken de handen ineengeslagen, met de bedoeling om op
te gaan in een grotere bestuurlijke organisatie. Deze nieuwe regionale
bibliotheken hebben in beginsel een verzorgingsgebied van minimaal
100.000 inwoners of beslaan het grondgebied van minimaal drie
gemeenten. Uitbesteding van collectieve taken binnen een nieuw netwerk
door deze regionale bibliotheken levert niet alleen tijdwinst maar ook
financieel voordeel op, zodat meer werk gemaakt kan worden van
inhoudelijke innovaties. Opzet is vooral om de service aan de klant te
verbreden, door bibliotheken meer te laten investeren in digitale
informatievoorziening en gecombineerde vormen van dienstverlening.
Bibliotheken - van oudsher laagdrempelige organisaties voor het brede
publiek - krijgen daardoor vaker de kans om zich waar te maken als
cultureel ondernemer.
Collectief takenpakket
GS hebben zich laten adviseren door de Stuurgroep Modernisering
Utrechts Bibliotheekwerk, die is samengesteld uit vertegenwoordigers
van de Utrechtse bibliotheeksector en gemeenten. Het advies van deze
stuurgroep over de vormgeving van het provinciale netwerk kon rekenen
op brede instemming van het college. In grote lijnen behelst het
advies om gedurende de overgangsperiode 2005-2008 een start te maken
met de samenwerking op de volgende onderdelen: ICT, transport van
boeken en media, faciliteren van de productontwikkeling, bibliothecair
leenverkeer, wetenschappelijke steunfunctie, digitale dienstverlening
(Al@din), collectioneren en de exploitatie van de bibliobus. De
regionale bibliotheken, die de nieuwe afnemers worden van deze
diensten, houden zelf controle op het reilen en zeilen van dit
bibliotheeknetwerk. Daartoe wordt de Samenwerkende Utrechtse
Bibliotheken (SUB) opgericht. In dit orgaan zijn alle bestuurders van
de regionale bibliotheken vertegenwoordigd. Om levering van de
diensten mogelijk te maken, wordt de Provinciale Bibliotheek Centrale
Utrecht omgebouwd tot een nieuwe Serviceorganisatie. Opzet is dat deze
Serviceorganisatie gedurende de overgangsperiode de vaste leverancier
wordt van een aantal van de genoemde collectieve diensten. Na 2008
sluiten de Samenwerkende Utrechtse Bibliotheken nieuwe
contractafspraken af, waarbij ook andere leveranciers behalve de
nieuwe Serviceorganisatie kunnen meedingen.
Reactie GS
Het college van GS heeft bij het eindadvies van de stuurgroep enkele
aanvullende opmerkingen. Zo wordt aandacht gevraagd voor het feit dat
alleen regionale bibliotheken die voldoen aan de gestelde criteria en
aan de landelijke richtlijnen voor certificering in aanmerking komen
voor aanvullende financiering van de provincie. Deze middelen komen
bovendien na 2008 niet langer ten goede van bibliotheken in gemeenten
met een bibliotheekbudget dat onder de landelijke instapnorm ligt. GS
stellen verder voor dat voor de nieuwe Serviceorganisatie een Raad van
Toezicht wordt opgericht, met daarin in elk geval vertegenwoordigers
van de Gemeentelijke Bibliotheek Utrecht (GBU), SUB en de Utrechtse
overheden. De collectieve taak `productontwikkeling' kan naar de
mening van GS bij voorkeur door meerdere partijen uitgevoerd worden,
waaronder de GBU, bibliotheek Eemland, de regionale bibliotheken en de
nieuwe Serviceorganisatie. Om van de modernisering van de Utrechtse
bibliotheken een succes te maken, willen GS voor de periode 2005-2008
jaarlijks 1 miljoen euro en incidenteel 3 miljoen euro extra
beschikbaar stellen. Aan ICT-investeringen voor de Utrechtse
bibliotheken wordt ruim 700.000 euro beschikbaar gesteld. De
reorganisatie van de bibliotheeksector levert een verwacht
inverdieneffect op van jaarlijks circa 800.000 euro, met uitzicht op
een mogelijke verdubbeling. Deze financiële voordelen zullen overigens
pas na verloop van een aantal jaren zichtbaar worden.
Vervolg
De Statencommissie Zorg, Cultuur en Welzijn adviseert op 15 november
over de voorstellen van het dagelijks bestuur van de provincie.
Definitieve besluitvorming vindt plaats in Provinciale Staten van
Utrecht op 6 december 2004.
Laatst gewijzigd op 10/12/2004 02:05:31 PM. Paginabeheer:
Ron.van.Dopperen@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht