Socialistische Partij
Hou de No Claim-regeling uit het ziekenfonds! Manifestatie 12 oktober
12 uur, Plein, Den Haag
SP wil met spoed veiligheidsonderzoek HSL-tracé
12-10-2004 * De SP wil dat snel een onafhankelijk onderzoek wordt
gehouden naar de veiligheid van het tracé van de Hogesnelheidslijn
(HSL). Vandaag werd bekend dat de spoorbrug over het Hollandsch Diep
nu al aan het verzakken is. Hierover waren al eerder signalen gegeven
door klokkenluiders, maar zij werden genegeerd. SP-Kamerlid Arda
Gerkens vraagt hierover opheldering: "Kennelijk is er een
doofpotcultuur bij de aanleg van de HSL. De veiligheid komt hiermee in
het geding."
Arda Gerkens Gerkens: "De krant 'de Dordtenaar' heeft hemel en aarde
moeten bewegen om informatie over de verzakking van de spoorbrug boven
tafel te krijgen. De Kamer is van de problemen niet op de hoogte
gesteld door minister Peijs. Dankzij twee klokkenluiders en een
doortastende journalist wordt dit nu bekend. Ik vraag mij sterk af
hoeveel andere zwakke plekken er nog zitten in het HSL-tracé." De
SP-fractie wil dat minister Peijs dit snel laat onderzoeken.
Het is onduidelijk hoe de verzakking is ontstaan. Volgens de berichten
zijn er aan een kant van de brug te korte pijlers gebruikt. Ook is
onduidelijk wie er voor de fout verantwoordelijk is. Een verzakking
van slechts enkele millimeters heeft al gevolgen voor de stabiliteit
van de spoorlijn. Gerkens: "De verzakking schijnt nu al enkele
centimeters te zijn. Hierdoor is deze verzakking duidelijk te
constateren. Er is duidelijk sprake van een blunder van jewelste. Ik
wil weten wie hiervoor verantwoordelijk is en wie voor de kosten op
gaan draaien."
De bouwcombinatie HSL Drechtse Steden legt de brug over het Hollandsch
Diep aan. In deze bouwcombinatie zitten vrijwel alle grote
bouwbedrijven. Gerkens: "Deze bouwbedrijven kunnen elkaar dus niet
controleren. De minister wil dat in 2006 een veilige HSL-trein gaat
rijden. Ik adviseer haar dan ook om spoedig het gehele traject door
een onafhankelijke deskundige partij onderzoek te gaan doen."