Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

12 oktober 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Vier Groene Web Projecten
Het college heeft besloten ¬ 172.000 beschikbaar te stellen voor vier Groene Web projecten, natuurprojecten in de stad die het verbeteren van de groene leefomgeving tot doel hebben. Met de vier projecten waarvoor nu geld beschikbaar is gesteld wordt groen met elkaar verbonden, zodat planten en dieren (zoals kikkers, vlinders en egels) zich via dit netwerk door de stad kunnen bewegen. Bij deze projecten streeft de gemeente naar een brede participatie van bewoners.

Het geld is bestemd voor vier projecten:


- herstellen van de waterverbinding (en verbeteren van het groen) naar de Vecht langs de Brailledreef en de Zamenhofdreef;


- verbeteren groeninrichting voor kleine dieren op de Oude Liesbosweg bij de tunnel Waterlinieweg;
- aantrekkelijk maken voor dieren door de inrichting van het Lod. Napoleonplantsoen aan te passen. Deze locatie verbindt het buitengebied Kromme Rijn met de stad;


- natuur meer kans geven langs de randen van sportterrein Maarschalkerweerd, bijvoorbeeld met planten die meer vlinders aantrekken.


2. Velvergunning vanwege verplaatsing A2
Zoals bekend krijgt de A2 de komende jaren ter hoogte van Utrecht een gewijzigde route. Voor de aanleg van deze nieuwe route is het nodig 572 bomen te vellen en een beukenhaag te verwijderen in het gebied van de flat Rheyngaerde en de Rijksstraatweg (Leidsche Rijn). Het college heeft hiervoor een velvergunning afgegeven. De bomen verkeren in goede staat, maar hebben geen landschappelijke of cultuurhistorische waarde. Het vellen van de bomen en het verwijderen van de beukenhaag vindt naar verwachting begin 2005 plaats. Op termijn (tussen 2008 en 2010) komen er evenveel bomen terug in Leidsche Rijn en het Leidsche Rijn Park. De omwonenden worden met een stadsplan over dit voornemen geïnformeerd. Pas daarna start de wettelijke termijn van zes weken om bezwaren in te dienen.

In het gebied waar de bomen staan vindt, voordat de A2 wordt aangelegd, archeologisch onderzoek plaats. Archeologen vermoeden dat hier overblijfselen te vinden zijn uit de Romeinse tijd. Ook wordt de flat Rheyngaerde gesloopt voor de komst van de rijksweg.


3. Subsidie toegekend voor toezicht en ondersteuning prostituees De voorziening aan het Zandpad voor toezicht op en ondersteuning van prostituees krijgt subsidie vanuit Europa. De voorziening draagt bij aan het verbeteren van de leefbaarheid van de omliggende woonbuurten, de veiligheid van betrokken prostituees en van de omgeving.

Vanuit het Europees programma 'Doelstelling 2', waaraan Utrecht deelneemt met het gebied in de Westflank van de stad, heeft het college een bedrag van ¬ 203.650 beschikbaar gesteld voor dit project aan het Zandpad. Het Europees programma is gericht op het verbeteren van de sociaal-economische (fysieke) omgeving, het bevorderen van de bedrijvigheid en de versterking van de sociaal-economische potentie. Het project aan het Zandpad voldoet aan deze voorwaarden.


4. Herinrichting speelplaats Van der Pekstraat Bewoners van de Van der Pekstraat in de wijk Noordwest hebben een voorstel ingediend in het kader van het recht van initiatief. Het ingediende plan was niet genoeg uitgewerkt om een goed beeld te krijgen van de wensen van de indieners. Daarop is men samen met het wijkbureau Noordwest aan de slag gegaan om een beter plan te maken. Indieners vroegen om de herinrichting van een bestaande speelplaats waar slechts één wip stond. Nu worden daar nog diverse speeltoestellen aan toegevoegd, zoals een glijbaan, schommels en hinkstapspel.

Het voorstel voldoet nu aan de eisen die het recht van initiatief stelt. Omdat het plan in goed overleg met de bewoners rondom het speelplaatsje is ontwikkeld, verwacht men geen tegenstanders. Het college van heeft besloten het voorstel direct te honoreren, dus zonder nader onderzoek door de wijkwethouder. De kosten voor uitvoering zijn geraamd op ¬ 28.000.


5. Gemeente bereid om pand Het Utrechts Archief af te stoten Gemeente Utrecht is bereid om -onder voorwaarden- het pand van Het Utrechts Archief aan de Alexander Numankade aan Het Utrechts Archief (HUA) te verkopen. Dat schrijft het college aan HUA. HUA, een openbare organisatie met een zelfstandig bestuur onder verantwoordelijkheid van de gemeente Utrecht en het Ministerie van OCW, had een verzoek daartoe aan het college gestuurd. Het verzoek komt na de beslissing om met een deel van de organisatie (met name de beheersactiviteiten) in het pand aan de Alexander Numankade te blijven. De gemeente is ook bereid om een substantieel bedrag bij te dragen, onder de voorwaarde dat HUA de gemeente voor minstens 30 jaar vrijwaart van betalen aan de huisvestingskosten.


6. Sloop en nieuwbouw winkelcentrum Overkapel
Het verouderde winkelcentrum Overkapel in Overvecht wordt gesloopt. Er komt een volledig nieuw centrum met daarboven woningen. Het college van burgemeester en wethouders wil onder voorwaarden aan deze ontwikkeling meewerken. Hierover is met de ontwikkelaar Redema Consultants bv overeenstemming bereikt. De Nota van Uitgangspunten wordt nu vrijgegeven inspraak met de buurt.

Overkapel is een voorbeeld van een in de jaren zestig opgeleverd winkelcentrum met winkels aan een binnenplein dat bij oplevering de functie van buurthuiskamer vervulde. Nu, veertig jaar later, ervaren bewoners en winkeliers de gesloten vorm van het winkelcentrum als bijzonder onaangenaam. Omdat de sociale veiligheid niet groot is en een aantal belangrijke huurders zijn vertrokken, hebben de overige winkeliers het moeilijk om overeind te blijven. Met de nieuwbouw is daarom haast geboden.

Tot de randvoorwaarden, die de gemeente stelt behoort een zo compleet mogelijk aanbod van de dagelijkse boodschappen in het nieuwe winkelcentrum, een aaneengesloten winkelfront, wonen boven winkels en een goede bereikbaarheid, ook voor minder validen.

Het toevoegen van goedkope en middeldure koop- en huurwoningen voor senioren en starters zal bovendien bijdragen aan een meer evenwichtig woonmilieu in de buurt. Juist omdat Overkapel aan de toegang van de buurt ligt kan de bouw van een nieuw, opengewerkt winkelcentrum een sterk uitstralingseffect op de omgeving hebben.


7. Pleinwachtershuisje Schimmelplein mag blijven. Het als tijdelijk bedoelde pleinwachtershuisje op het Schimmelplein mag blijven. De plaatsing van dit huisje zal worden gelegaliseerd via het ontwerpbestemmingsplan Lombok. Vanuit de buurt als vanuit het welzijnswerk kwamen veel verzoeken om het huisje ook na afloop van de periode van tijdelijke vrijstelling van het bestemminsplan te handhaven. Het afbreken van dit huisje zou heel veel afbreuk doen aan de functie die het Schimmelplein vervult voor de wijde omgeving. Vanuit het pleinwachtershuisje wordt de uitleen van stepjes en andere spelletjes georganiseerd. Bovendien is het prefabhuisje architectonisch goed ingepast binnen het plein. Het geldt als een voorbeeld van een zowel functioneel als estetisch geheel. Om al deze redenen heeft het college besloten het huisje te handhaven en te legaliseren.


8. Mooie zomer 2003 slecht voor luchtkwaliteit De uitzonderlijk mooie zomer van 2003 is de belangrijkste oorzaak voor de toename van het aantal plekken in Utrecht waar de normen voor luchtkwaliteit worden overschreden. De weersomstandigheden waren in 2003 zelfs 'ongunstiger' dan de onvoordeligste situatie die zich gemiddeld slechts eens per tien jaar voordoet. Dit blijkt uit de Rapportage Luchtkwaliteit 2003 die door het college is vastgesteld.

Mede door het extreem zonnige en droge weer met weinig wind werd in 2003 langs 14 kilometer stedelijke weg, waar mensen dichtbij wonen, meer stikstofdioxide in de lucht geconstateerd dan wettelijk is toegestaan. In totaal vond de overschrijding van de norm voor stikstofdioxide plaats langs 21 kilometer stedelijke weg. Dit is een toename ten opzichte van 2002 toen deze norm langs drie kilometer stedelijke weg werd overschreden. Naar aanleiding van de Rapportage Luchtkwaliteit 2002 nam het college maatregelen voor de twee grootste knelpunten die zich voordeden. Zo werd het verkeer over de Catharijnesingel met succes gedoseerd en besloot het college tot beëindiging van bewoning van enkele huizen aan de M.L. Kinglaan vanaf het moment dat de herinrichting van het 24 Oktoberplein start. Als de luchtkwaliteit over 2003 zou worden berekend met gemiddelde weersomstandigheden, dan is het aantal knelpunten vergelijkbaar met de situatie in 2002. De Rapportage Luchtkwaliteit 2003 is voor het college dan ook geen reden tot aanpassing van het ingezette beleid uit het Luchtkwaliteitplan 2002 - 2010.

Naast de weersomstandigheden doen nog enkele veranderingen zich voor ten opzichte van 2002. Zo werd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de invloed van luchtverontreiniging door auto's zwaarder meegerekend dan in 2002. De reden hiervoor is dat nieuwe auto's de lucht meer blijken te verontreinigen dan ze verwacht worden te doen. Bij de voorgeschreven snelheden waarop de uitstoot van onder andere stikstofdioxide wordt gemeten, zijn nieuwe auto's zo afgesteld dat ze aan de norm voldoen. Op andere snelheden blijkt de uitstoot echter hoger. Het RIVM paste de rekenmethode voor 2003 hieraan aan. Daarmee is de rekenmethodiek van de luchtkwaliteit in Nederland strenger dan in de rest van Europa. Het ministerie van VROM heeft toegezegd dit in EU-verband te bespreken.

Net als in de meeste stedelijke gebieden in Nederland voldoet de luchtkwaliteit in Utrecht ook niet aan de normen voor fijn stof (PM10). Fijn stof is niet alleen in Utrecht een probleem, maar in heel Nederland. Bovendien kan de oorzaak van te veel fijn stof niet door een enkele gemeente worden aangepakt. Daarom moet het ministerie van VROM hiervoor beleid maken. Gemeentelijke maatregelen ter vermindering van de hoeveelheid stikstofdioxide leiden overigens ook tot minder fijn stof.