12-10-2004
Volvo presenteert realistische 3CC
Volvo Cars presenteert vandaag in Shanghai een opzienbarend en zeer
realistisch prototype: de Volvo 3CC. Met deze concept car definieert
Volvo een nieuwe wijze van autogebruik in de toekomst.
De auto is een vervolg op de eerder dit jaar getoonde Tandem concept
car die door Volvos denktank in Californië is ontwikkeld.
Vanbuiten ziet de Volvo 3CC er futuristisch uit met zijn gladde
torpedovorm, die niettemin onmiskenbaar Volvo is. Onder de motorkap
zit een elektrisch aandrijfaggregaat dat de 3CC bijna geruisloos naar
een afgeregelde topsnelheid van ruim135 km/h stuwt en hem in circa 10
seconden van 0 naar 100 km/h laat accelereren. En dat alles zonder
emissie! Met zijn lengte van 3.899 mm, breedte van 1.624 mm en hoogte
van 1.321 mm komt de Volvo 3CC qua afmetingen overeen met een
klassieke tweepersoons sportauto maar daarmee houdt elke verdere
overeenkomst op. Binnenin wacht een verrassing: een unieke
2+1configuratie die plaats biedt aan twee volwassenen voorin en één
volwassene of twee kinderen achterin. Deze 3-zits configuratie
garandeert een goede communicatie tussen de voor- en
achterinzittenden, een ongeëvenaard comfort voor de achterpassagier
plus een uitstekend zicht rondom voor alle passagiers. De Volvo 3CC is
het geesteskind van de designers, ingenieurs en marketingspecialisten
van het Volvo Monitoring & Concept Center (VMCC) in Californië. Hun
taak was om een toekomstbestendig concept´ te realiseren, gericht op
duurzame mobiliteit. Een auto die niet alleen zuinig, veelzijdig,
comfortabel en veilig is, maar ook volop rijplezier biedt en er goed
uitziet. Wij willen onze klanten op een positieve manier benaderen,
zodat ze in deze auto gezien willen worden. Door een milieubewuste
auto aan te bieden die alle zintuigen streelt en plezierig rijdt,
willen we een emotionele waarde aan het leven van de mensen toevoegen,
zegt Lars Erik Lundin, Vice President & General Manager van de
VMCC-denktank.
Ondanks zijn compacte afmetingen komt de Volvo 3CC groot over, door de
organische lijnen en de lichte kleuren. Binnenin zorgen de
ergonomische, op ooghoogte geplaatste bedieningselementen en de smalle
voorruitstijlen voor een gevoel van openheid dat nog wordt versterkt
door de drie transparante dakpanelen. Bij het openen van de omhoog
scharnierende deuren schuift het zwevende instrumentenpaneel naar
voren om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Dankzij een uniek
schuifsysteem voor de voorstoelen is ook de achterbank uitstekend
toegankelijk. Volvo wil met de 3CC ook belangrijke doelstellingen op
het gebied van de duurzame mobiliteit verwezenlijken, door de auto een
zeer goed rendement te geven. De ontwerpers zijn in deze opzet
geslaagd door een aërodynamische vormgeving te combineren met een
compacte bouw, lichtgewicht carrosseriematerialen en elektrische
aandrijving. Met het oog op veiligheid en gewichtsbesparing is de
Volvo 3CC uitgerust met een ultrasterk stalen spaceframe en
sandwich-vloerpanelen die uit composietmateriaal zijn vervaardigd. De
carrosserie bestaat uit een eendelige schaal van koolstofvezel die op
het frame is gelijmd. Het geheel bezit een grote torsiestijfheid.
Samen met de innovatieve wielophanging zorgt dit voor uitstekende rij-
en stuureigenschappen.
Het gebruik van een dubbele vloer voor de opslag van elektrische
energie maakt het concept toekomstbestendig, in die zin dat de lay-out
kan worden aangepast aan het meest geschikte aandrijfsysteem in de
toekomst, of dit nu op basis van benzine, diesel, biogas of
hybride-elektrotractie is, verduidelijkt Ichiro Sugioka,
wetenschappelijk medewerker van het VMCC in Californië. "In Shanghai
tonen we een Volvo 3CC met elektrisch aandrijfaggregaat, wat één van
de meest uitdagende aandrijfvormen voor een auto is. Elektrotractie
heeft namelijk een groot potentieel om herwinbare energie om te zetten
in elektriciteit."
Uitgebreide windtunneltests hebben geresulteerd in een zeer geringe
luchtweerstand die 30% lager is dan bij de nieuwe S40 sedan.
Afhankelijk van de rijomstandigheden is een actieradius van ruim 300
km mogelijk. De verhouding tussen koppel en gewicht ligt ruwweg op
hetzelfde niveau als bij het krachtige T5-model, maar het maximum
koppel is over het hele bereik van 0-3.500 t/min beschikbaar. In
doorsnee rijomstandigheden kan circa 20 procent van de energie worden
herwonnen door regeneratief remmen. Dit is te danken aan een
aandrijflijn die speciaal voor de Volvo 3CC is ontworpen. De
elektrische energie is afkomstig uit lithium-ionencellen zoals deze
ook in moderne laptopcomputers wordt toegepast. De cellen zijn
opgeslagen in de dunne sandwichvloer.
De voorwielaangedreven Volvo 3CC is vóór en achter voorzien van een
wielophanging met dubbele, boven elkaar geplaatste draagarmen. Om een
lage motorkaplijn te bereiken, is de voorwielophanging voorzien van
horizontale, verstelbare schroefveren die rondom de schokdempers zijn
gemonteerd. De achterwielophanging omvat verticaal gemonteerde
verstelbare schroefveren, die eveneens rondom de schokdempers zijn
aangebracht. Dankzij het lage gewicht van het voertuig en de
vertraging die door de regeneratieve elektrische remwerking wordt
opgewekt, kan worden volstaan met een remsysteem zonder bekrachtiger.
Voor optimale prestaties is de 3CC voorzien van Michelin Pilot Sport
215/45 ZR18-banden, die gewoonlijk alleen op supercars worden
toegepast.
Het interieur van de 3CC omvat dynamische, ergonomische stoelen voor
bestuurder en voorpassagier. Tot de unieke details behoren speciale
schakelaars op het zwevende instrumentenpaneel voor de verlichting, de
klimaatregeling en het audiosysteem. De schakelaars zijn met
afstandssensoren uitgerust en worden geactiveerd zodra een vinger
dichter dan 5 mm bij de schakelaar komt. We zijn ervan overtuigd dat
de Volvo 3CC een deur naar de toekomst opent. We gaan het concept
verder ontwikkelen, aldus Lex Kerssemakers, Senior Vice President of
Brand, Product & Business Strategy.
AutoRai