Provincie Overijssel

Treintaxi in West-Overijssel voorlopig behouden

Gedeputeerde Staten van Overijssel ageren bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat tegen de weigering van het ministerie om de financiering van de treintaxiprojecten in Zwolle, Deventer, Kampen en Steenwijk onder te brengen bij de reguliere bekostiging van het openbaar vervoer. Volgens het ministerie had Overijssel de treintaxiprojecten in 2003 moeten overnemen om voor financiering in aanmerking te komen. Het provinciebestuur is echter van mening dat minister Peijs tot op de dag van vandaag geen officieel besluit heeft genomen over de randvoorwaarden en financiële consequenties rond de overname van de treintaxi door provincies.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben het treintaxivervoer in Nederland ontwikkeld en tot 1 april 2004 geëxploiteerd. Omdat er steeds meer alternatieve vormen van deeltaxivervoer zijn opgestart door de provincies, als verantwoordelijke instantie voor het regionale vervoer, hebben de NS besloten het taxivervoer af te stoten. In navolging van dit besluit zijn er in 2003 gesprekken gevoerd tussen provincies, ministeries en de NS over de mogelijke overname door provincies.

"Wij staan kritisch tegenover de overname van de treintaxi omdat minister Peijs geen extra geld wil uittrekken voor de bekostiging van deze vorm van vervoer", aldus gedeputeerde Job Klaassen, verantwoordelijk voor de bereikbaarheid in Overijssel. "Dat is ook de reden waarom we een jaar geleden niet klakkeloos hebben ingestemd met de overname van de treintaxi en eerst een duidelijk en officieel standpunt van de minister willen horen. De overname van het treintaxivervoer drukt namelijk op het budget dat de provincie binnen krijgt voor de bekostiging van de bus, trein of regiotaxi. Hetzelfde bedrag moet nu verdeeld worden over meerdere vormen van vervoer."

In West-Overijssel lopen diverse regiotaxiprojecten ter aanvulling op en ter vervanging van het lijngebonden openbaar vervoer. Omdat de treintaxi toch een bekende en gewaardeerde vorm van vervoer is, hebben Gedeputeerde Staten besloten alsnog de contracten over te nemen.

Met een bijdrage van EUR 125.000,-- uit eigen provinciale openbaar vervoermiddelen zijn de vervoerscontracten in ieder geval nog met een jaar verlengd tot december 2005. Volgens minister Peijs is het besluit tot overname te laat door de provincie genomen. Hierdoor worden de kosten van de treintaxi, die de provincie nu en in de toekomst heeft, niet vergoed door het ministerie.

In een brief aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, verantwoordelijk voor de financiering van het openbaar en vraag afhankelijk vervoer, vraagt de provincie Overijssel nu om opheldering van de minister over de randvoorwaarden rond de overname van de treintaxi en de financiële consequenties daarvan. "Indien het ministerie niet op ons bezwaar reageert, wordt het voortbestaan van de treintaxi in West-Overijssel na 2005 bedreigd", aldus gedeputeerde Job Klaasen. "De voortdurende rijksbezuinigingen op het beschikbare budget voor openbaar vervoer dwingt ons steeds scherpere keuzes te maken."

Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl

© 2004 Provincie Overijssel