Treintaxi in West-Overijssel voorlopig behouden
Gedeputeerde Staten van Overijssel ageren bij het ministerie van
Verkeer en Waterstaat tegen de weigering van het ministerie om de
financiering van de treintaxiprojecten in Zwolle, Deventer, Kampen en
Steenwijk onder te brengen bij de reguliere bekostiging van het
openbaar vervoer. Volgens het ministerie had Overijssel de
treintaxiprojecten in 2003 moeten overnemen om voor financiering in
aanmerking te komen. Het provinciebestuur is echter van mening dat
minister Peijs tot op de dag van vandaag geen officieel besluit heeft
genomen over de randvoorwaarden en financiële consequenties rond de
overname van de treintaxi door provincies.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben het treintaxivervoer in
Nederland ontwikkeld en tot 1 april 2004 geëxploiteerd. Omdat er
steeds meer alternatieve vormen van deeltaxivervoer zijn opgestart
door de provincies, als verantwoordelijke instantie voor het regionale
vervoer, hebben de NS besloten het taxivervoer af te stoten. In
navolging van dit besluit zijn er in 2003 gesprekken gevoerd tussen
provincies, ministeries en de NS over de mogelijke overname door
provincies.
"Wij staan kritisch tegenover de overname van de treintaxi omdat
minister Peijs geen extra geld wil uittrekken voor de bekostiging van
deze vorm van vervoer", aldus gedeputeerde Job Klaassen,
verantwoordelijk voor de bereikbaarheid in Overijssel. "Dat is ook de
reden waarom we een jaar geleden niet klakkeloos hebben ingestemd met
de overname van de treintaxi en eerst een duidelijk en officieel
standpunt van de minister willen horen. De overname van het
treintaxivervoer drukt namelijk op het budget dat de provincie binnen
krijgt voor de bekostiging van de bus, trein of regiotaxi. Hetzelfde
bedrag moet nu verdeeld worden over meerdere vormen van vervoer."
In West-Overijssel lopen diverse regiotaxiprojecten ter aanvulling op
en ter vervanging van het lijngebonden openbaar vervoer. Omdat de
treintaxi toch een bekende en gewaardeerde vorm van vervoer is, hebben
Gedeputeerde Staten besloten alsnog de contracten over te nemen.
Met een bijdrage van EUR 125.000,-- uit eigen provinciale openbaar
vervoermiddelen zijn de vervoerscontracten in ieder geval nog met een
jaar verlengd tot december 2005. Volgens minister Peijs is het besluit
tot overname te laat door de provincie genomen. Hierdoor worden de
kosten van de treintaxi, die de provincie nu en in de toekomst heeft,
niet vergoed door het ministerie.
In een brief aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
verantwoordelijk voor de financiering van het openbaar en vraag
afhankelijk vervoer, vraagt de provincie Overijssel nu om opheldering
van de minister over de randvoorwaarden rond de overname van de
treintaxi en de financiële consequenties daarvan. "Indien het
ministerie niet op ons bezwaar reageert, wordt het voortbestaan van de
treintaxi in West-Overijssel na 2005 bedreigd", aldus gedeputeerde Job
Klaasen. "De voortdurende rijksbezuinigingen op het beschikbare budget
voor openbaar vervoer dwingt ons steeds scherpere keuzes te maken."
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel