Gemeente Utrecht
2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
95 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 11 oktober 2004)
Bedrijvenpark Papendorp is een bijzonder terrein daar er sprake is van parkmanagement. Onderdeel van dit management is dat het parkeren gezamenlijk wordt gereguleerd. De vastgestelde B-parkeernorm, gebaseerd op het (toekomstige) HOV wordt door veel bedrijven te krap gevonden. Zij eisen extra parkeerruimte en hebben dat deels gekregen door plekken in transferium Westraven te (kunnen) kopen. De verwachting is daar mee gewekt dat vooralsnog parkeerproblemen hiermee zijn opgelost. Het tegendeel is echter het geval.
Ons hebben signalen bereikt dat er in toenemende mate sprake is van anarchie waar het gaat om het autoparkeren. Er is sprake van auto's in de groenstroken en zij gebruiken het fietspad om daar te komen. Dat geeft onveilige situaties.
GroenLinks betreurt de verlate realisatie van de HOV-verbinding. Desondanks menen wij dat dit geen excuus is om in het wild auto's te parkeren.
De bedrijven zelf zullen als oplossing zien het aanleggen van meer parkeerplekken. In het ontwerp en de opzet van Papendorp is echter bewust gekozen voor het vermijden van zichtbare parkeerterreinen. Het terrein ontleent haar kwaliteit onder meer aan het voor het oog onttrokken autoblik. Nieuwe extra ondergrondse of verzonken parkeervoorzieningen zijn bovendien duur en gaan de draagkracht van bedrijven te boven. Daarbij zijn dit permanente voorzieningen en dus niet te rijmen met de norm in het bestemmingsplan, en, als het HOV is gerealiseerd, niet met gewenste praktijk.
GroenLinks is geen voorstander van uitbreiding van parkeerplaatsen. Tijdelijke noch permanente. Er moet niet op de ruimtelijke kwaliteit worden ingeleverd en er moeten geen onomkeerbare stappen gezet worden die de opzet met HOV-ontsluiting doorkruist.
Naast handhaving of het fysiek onmogelijk maken van het wild parkeren, zal niettemin naar meer structurele oplossingen moeten worden gezocht. De bedrijven zullen bij zichzelf te rade moeten gaan. Minder lease-auto's en meer combinaties van OV/ fiets met een bedrijfsauto bij het kantoor voor werkgebruik, is wat GroenLinks betreft een weg. Bedrijven, vaak toch is innovatie hun kracht, kunnen wellicht ook andere oplossingen bedenken.
Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Is het College bekend met de toename aan wild parkerende auto's op het bedrijventerrein Papendorp?
2. Is het College met ons van mening dat wildparkeren ongewenst is en moeten worden tegen gegaan?
3. Is zij bereid via handhaving dan wel in overleg met het parkmanagement te komen tot het verdwijnen van het probleem op korte termijn?
4. Is het College bereid in overleg met het parkmanagement te bekijken hoe het probleem structureel kan worden opgelost door passende maatregelen bij de bedrijven zelf?
---- --