11-10-2004
40 internationale FIA records voor Mazda
Tijdens een 24 uurs endurance test met twee RX-8n heeft Mazda in
totaal 40 internationale FIA records behaald. Het evenement vond
plaats op de 12,3 km lange kombaan van het scherp beveiligde
testcircuit van ATP in Papenburg in Noord-Duitsland.
De test werd gereden met twee productie RX-8n, beide HP-versies,
voorzien van de 170kW/231 pk sterke Renesis rotatiemotor. Eén daarvan
reed in de FIA Categorie A (Speciale autos) en de andere in de FIA
Categorie B (Productieautos). Met gemiddelden van respectievelijk
212,835 en 215,934 km/u reden de zilvergrijze (Cat A) en zwarte (Cat
B) RX-8 meer dan 5000 km in deze 24 uur. De resultaten tonen nog eens
duidelijk aan dat de Renesis rotatiemotor niet allen uitstekende
prestaties levert maar dat deze unieke motor tevens uiterst
betrouwbaar en duurzaam is onder de meest extreme omstandigheden.
Het vestigen van dergelijke records is niets nieuws voor Mazda, dat
een lange traditie kent in 24 uurs races. Tijdens de recordpoging in
Papenburg met de twee RX-8n sneuvelde een oud record dat in 1991 werd
gevestigd door de coureurs Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker
Weidler tijdens de 24 Uur van Le Mans, één van de meest prestigieuze
autoraces ter wereld. In dat jaar reed het team in de Mazda 787B met
de 515 kW/700 pk sterke rotatiemotor precies 4.923.2 km tijdens de 24
uur van de race, met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h. In
Papenburg waren beide RX-8n net iets sneller.
Zaterdag 2 oktober 12:20 uur
Met het zwaaien van de groene vlag gaf Shoji Tokuda, engineer van
Mazda Motor Europe, op zaterdag 2 oktober om 12.20 uur het startsein
voor de zilvergrijze RX-8 in deze 24 uurs uithoudingstest, anderhalve
minuut later gevolgd door de zwarte RX-8 uit Categorie B. Na een
vlotte start en een kort en snel bezoekje aan de zes versnellingen
bleef er maar één doel over voor de coureurs: vol gas en het zoeken
van de ideale lijn.
Voorafgaand aan het evenement had de Duitse Autosportbond DMSB e.V.
(German Motor Sports Organisation) drie productie-RX-8n uitgekozen in
Antwerpen, waar alle Mazdas per schip uit Japan worden aangevoerd. Ter
plekke werden motor en versnellingsbak door de autoriteiten verzegeld.
Alle onderdelen van de recordpogingen werden vanaf dat moment begeleid
door officials van de DMSB e.V. om er voor te zorgen dat aan alle
regelgevingen van de FIA werd voldaan. De zilvergrijze RX-8 uit
Categorie A had afgelopen seizoen zijn betrouwbaarheid al bewezen als
deelnemer aan de Formula Woman Challenge in Engeland, het
kampioenschap voor vrouwelijke coureurs met RX-8n. Het enige verschil
tussen de autos in Papenburg en alle andere RX-8 productieautos was
extra veiligheidsuitrusting: speciale racestoelen, vijfpuntsgordels en
een rolkooi. De zilvergrijze Categorie A auto was bovendien uitgerust
met een extra brandstoftank en 19 wielen.
Het team van 15 coureurs bestond uit journalisten uit 11 landen. De
Nederlandse inbreng kwam van AutoVisie-redacteur Paul van Splunteren,
die ruim 2½ uur achter het stuur van de zilvergrijze RX-8 vertoefde en
midden in de nacht om 03.00 uur het stuur overnam in de zwarte RX-8
voor 29 ronden van 12,3 km op de high-speed oval. Tijdens de pitstops
werd er uitsluitend brandstof getankt en werd er van coureur
gewisseld. Voor de rest was het vol gas van begin tot e ind.De
recordpogingen werden ondersteund door Kuhmo banden en door
Brandstofproducent Aral, die de autos voorzag van Ultimate 100 met een
octaangehalte van 100.
De twee RX-8 reden hun ronden in een zeer constant hoog tempo en
zonder incidenten. Toch liep niet alles helemaal volgens plan. Een uur
na middernacht begon het enorm te regenen, wat overigens niet tot
onrust bij de rijders noch bij Jürgen Herschel van bandenleverancier
Kumho leidde. Herschel verlaagde tijdelijk de bandenspanning, wat een
verbetering betekende van de anti-aquaplaning capaciteiten van de
band. Ondanks de regen, die een uur aanhield, verminderde de
gemiddelde snelheid van beide autos nauwelijks.
Zondag 3 oktober 12:20 uur
Het was opnieuw Shoji Tokuda die de vlag hanteerde bij de finish van
beide autos, ditmaal natuurlijk het zwart-wit geblokt. Op dat moment
waren er in totaal 40 nieuwe FIA records vastgelegd door beide RX-8n.
De Renesis rotatiemotor, de enige productiemotor van dit type ter
wereld, had optimaal aan alle verwachtingen voldaan. Missie volbracht.
AutoRai