AutoRai

11-10-2004

40 internationale FIA records voor Mazda

Tijdens een 24 uurs endurance test met twee RX-8n heeft Mazda in totaal 40 internationale FIA records behaald. Het evenement vond plaats op de 12,3 km lange kombaan van het scherp beveiligde testcircuit van ATP in Papenburg in Noord-Duitsland.

De test werd gereden met twee productie RX-8n, beide HP-versies, voorzien van de 170kW/231 pk sterke Renesis rotatiemotor. Eén daarvan reed in de FIA Categorie A (Speciale autos) en de andere in de FIA Categorie B (Productieautos). Met gemiddelden van respectievelijk 212,835 en 215,934 km/u reden de zilvergrijze (Cat A) en zwarte (Cat B) RX-8 meer dan 5000 km in deze 24 uur. De resultaten tonen nog eens duidelijk aan dat de Renesis rotatiemotor niet allen uitstekende prestaties levert maar dat deze unieke motor tevens uiterst betrouwbaar en duurzaam is onder de meest extreme omstandigheden.

Het vestigen van dergelijke records is niets nieuws voor Mazda, dat een lange traditie kent in 24 uurs races. Tijdens de recordpoging in Papenburg met de twee RX-8n sneuvelde een oud record dat in 1991 werd gevestigd door de coureurs Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler tijdens de 24 Uur van Le Mans, één van de meest prestigieuze autoraces ter wereld. In dat jaar reed het team in de Mazda 787B met de 515 kW/700 pk sterke rotatiemotor precies 4.923.2 km tijdens de 24 uur van de race, met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/h. In Papenburg waren beide RX-8n net iets sneller.

Zaterdag 2 oktober 12:20 uur
Met het zwaaien van de groene vlag gaf Shoji Tokuda, engineer van Mazda Motor Europe, op zaterdag 2 oktober om 12.20 uur het startsein voor de zilvergrijze RX-8 in deze 24 uurs uithoudingstest, anderhalve minuut later gevolgd door de zwarte RX-8 uit Categorie B. Na een vlotte start en een kort en snel bezoekje aan de zes versnellingen bleef er maar één doel over voor de coureurs: vol gas en het zoeken van de ideale lijn.

Voorafgaand aan het evenement had de Duitse Autosportbond DMSB e.V. (German Motor Sports Organisation) drie productie-RX-8n uitgekozen in Antwerpen, waar alle Mazdas per schip uit Japan worden aangevoerd. Ter plekke werden motor en versnellingsbak door de autoriteiten verzegeld. Alle onderdelen van de recordpogingen werden vanaf dat moment begeleid door officials van de DMSB e.V. om er voor te zorgen dat aan alle regelgevingen van de FIA werd voldaan. De zilvergrijze RX-8 uit Categorie A had afgelopen seizoen zijn betrouwbaarheid al bewezen als deelnemer aan de Formula Woman Challenge in Engeland, het kampioenschap voor vrouwelijke coureurs met RX-8n. Het enige verschil tussen de autos in Papenburg en alle andere RX-8 productieautos was extra veiligheidsuitrusting: speciale racestoelen, vijfpuntsgordels en een rolkooi. De zilvergrijze Categorie A auto was bovendien uitgerust met een extra brandstoftank en 19 wielen.

Het team van 15 coureurs bestond uit journalisten uit 11 landen. De Nederlandse inbreng kwam van AutoVisie-redacteur Paul van Splunteren, die ruim 2½ uur achter het stuur van de zilvergrijze RX-8 vertoefde en midden in de nacht om 03.00 uur het stuur overnam in de zwarte RX-8 voor 29 ronden van 12,3 km op de high-speed oval. Tijdens de pitstops werd er uitsluitend brandstof getankt en werd er van coureur gewisseld. Voor de rest was het vol gas van begin tot e ind.De recordpogingen werden ondersteund door Kuhmo banden en door Brandstofproducent Aral, die de autos voorzag van Ultimate 100 met een octaangehalte van 100.

De twee RX-8 reden hun ronden in een zeer constant hoog tempo en zonder incidenten. Toch liep niet alles helemaal volgens plan. Een uur na middernacht begon het enorm te regenen, wat overigens niet tot onrust bij de rijders noch bij Jürgen Herschel van bandenleverancier Kumho leidde. Herschel verlaagde tijdelijk de bandenspanning, wat een verbetering betekende van de anti-aquaplaning capaciteiten van de band. Ondanks de regen, die een uur aanhield, verminderde de gemiddelde snelheid van beide autos nauwelijks.

Zondag 3 oktober 12:20 uur
Het was opnieuw Shoji Tokuda die de vlag hanteerde bij de finish van beide autos, ditmaal natuurlijk het zwart-wit geblokt. Op dat moment waren er in totaal 40 nieuwe FIA records vastgelegd door beide RX-8n. De Renesis rotatiemotor, de enige productiemotor van dit type ter wereld, had optimaal aan alle verwachtingen voldaan. Missie volbracht.