Ingezonden persbericht


Zaterdag 9 oktober, 10.00-16.30 uur

Games-Dag - Geschiedenis en cultuur van computergames

Zuidplantsoen 4, Delft

Toegang gratis, exclusief workshop

Miljoenen mensen in Nederland spelen computerspelletjes. Het loopt uiteen van een eenvoudig spelletje Patience dat stiekem wordt gespeeld onder werktijd tot geavanceerde games waar speciale spelcomputers voor nodig zijn. De game-industrie is big business. Met de populariteit van games is ook de vraag naar onderzoek rond games gestegen. Games en wetenschap, een meer bizarre combinatie is voor sommige sceptici nauwelijks denkbaar. Toch beginnen steeds meer mensen in te zien dat computergames een cultureel, historisch, psychologisch en sociaal fenomeen zijn dat de moeite van het bestuderen waard is. Met dit in het achterhoofd organiseert Studium Generale een Games-dag met lezingen en een LAN-workshop waarin je op een LAN netwerk tegen je medestanders kunt strijden.

Lezingen:

De geschiedenis en cultuur van computergames

door Rob van Leeuwen (10.00-10.45 uur)

De geschiedenis van de videogames begon in 1958 toen de natuurkundige Willy Higinbotham het eerste elektronische spelletje creëerde: Tennis for two. In 1972 was de Odyssey van Magnavox de eerste spelcomputer. Je sloot hem aan op de tv en in plaats van passief te kijken, kon je op het scherm spelen.

Een lezing over de geschiedenis van videogames, de invloed van manga op vooral Japanse spellen, de rol van geluid en de vraag: zijn computerspelletjes nou kunst of niet?

Rob van Leeuwen is directeur van de Tilburgse Kunststichting

Game industry

door Lennart Sas (10.45-11.30 uur)

Vanuit het niets is de spelletjesindustrie in 40 jaar tijd uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Een paar jaar geleden is er uit onderzoek gebleken dat in de VS de game-industrie meer omzet dan boxoffice sales van films. En de ontwikkeling staat voorlopig niet stil. De presentatie van de PSP (Playstation Portable) bijvoorbeeld belooft dit jaar de grootste gebeurtenis te worden. Ook wacht de hele game-industrie met spanning op de visies van Microsoft en Sony voor de nieuwe generatie spelcomputers.

Een lezing over de nieuwste ontwikkelingen op games gebied.

Lennart Sas is een van de oprichters van Triumph Studios in Delft

Arcadia in Academia:

computergames in het onderwijs

door Rafael Bidarra (11.30-12.30 uur)

Jarenlang is het computerspel genegeerd door de academische wereld. Maar nu niet meer. Doctorandus in computerspelletjes worden, dat kan nu inmiddels in China. Het computerspel is niet langer alleen een vrijetijdsbesteding, maar ook een zeer bruikbare leermethode voor het onderwijs. En deze ontwikkeling is ook in Nederland in opkomst. Game technology, tezamen met andere innovaties, zal ons verplaatsen van collegezalen, tentamens en aantekeningen naar leuke digitale interactieve leeromgevingen. Docent en studenten aan het woord over hun droomopdracht; ze laten o.a. zien wat er aan 3D computergames wordt ontworpen aan de TU.

Rafael Bidarra is docent Geometrisch Modelleren aan de Technische Universiteit Delft en hoofdverantwoordelijke voor het 2e-jaars Media en kennistechnologie project - Computer Games.

LAN-workshop

door Paul Bouckaert, Jorn van der Ent en Hanne Marckmann (13.30-16.30 uur)

Kosten:¬ 10,- (studenten/aio s), ¬ 15,- (overigen)

LAN-parties zijn een belangrijk onderdeel van de Nederlandse (en internationale) gamecultuur. De workshop wil studenten bekend maken met het fenomeen zelf en met het belang van het fenomeen voor de gamer en de gamecultuur. Waarom gaan gamers naar LAN-parties en wat doen ze daar? Op wat voor manieren communiceren gamers met elkaar? Wat is het belang van deze (vaak online) communicatie en de sociale contacten voor de gamer? Vragen waarop Paul, Jorn en Hanne antwoord proberen te geven, waarna de deelnemers aan de workshop op een LAN-netwerk met elkaar de strijd aangaan.

Paul Bouckaert en Jorn van der Ent zijn beiden master-studenten in de Nieuwe Media en de Digitale Cultuur (Universiteit Utrecht) Hanne Marckmann is afgestudeerd in diezelfde richting en momenteel werkzaam in het gameonderwijs en de reclamesector.

Inschrijving LAN-workshop

Stuur voor 30 september een e-mail naar workshopsg@tbm.tudelft.nl

Games. Hierop ontvang je per e-mail nadere informatie hoe je je definitief inschrijft en het programma van de workshop.

Space Invaders

Het is nu al 32 jaar geleden dat de Magnavox Odyssey het licht zag. De eerste spelcomputer in een markt waar vandaag de dag meer geld in omgaat dan in de filmindustrie. In die 32 jaar is de spelcomputer gemeengoed geworden, een niet weg te denken onderdeel van onze populaire cultuur. Voor verzamelaar Gyz la Rivière (28) een uitgelezen moment zijn collectie beschikbaar te stellen voor een unieke overzichtstentoonstelling van videogames in het gebouw Zuidplantsoen 4.

Studium Generale: Games-dag

Zaterdag 9 oktober 2004, 10.00-16.30 uur

Zuidplantsoen 4

Informatie: Studium Generale, Jaffalaan 5, 2628 BX Delft

Telefoon: 015-2785235, studiumgenerale@tbm.tudelft.nl

www.sg.tudelft.nl