Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Hilversum, 23 september 2004
TALPA VERWERFT RECHTEN ALLE UITWEDSTRIJDEN NEDERLANDS ELFTAL IN AANLOOP NAAR WK 2006
Talpa - het investeringsbedrijf van John de Mol - heeft de rechten verworven
op alle zes uitwedstrijden die het Nederlands voetbalelftal zal spelen in de
kwalificatieronde naar het Wereldkampioenschap 2006 in Duitsland. Het gaat
daarbij om de exclusieve uitzendrechten voor zowel radio als televisie en om
de internetrechten. Daarnaast omvat de overeenkomst de rechten op alle
onderlinge wedstrijden tussen de andere leden van de poule waarin Oranje is
ingedeeld.
De eerste in deze reeks wedstrijden van het Nederlands elftal, het duel in
en tegen Macedonië, wordt al op zaterdag 9 oktober a.s. gespeeld en door
Nickelodeon op televisie uitgezonden vanaf 20 uur. Radio 10 Gold brengt het
radioverslag.
Wereldvoetbalorganisatie FIFA heeft Nederland met zes andere landen
ingedeeld in Groep 1 van het kwalificatietoernooi voor het WK Voetbal,
waarvan de eindronde in de zomer van 2006 in Duitsland wordt gespeeld. Naast
Macedonië zijn de deelnemers in de poule Andorra, Roemenië, Finland, Armenië
en Tsjechië. Van de zes uitwedstrijden worden er twee nog in 2004 gespeeld
en vier in 2005. De laatste, de wedstrijd tegen Tsjechië, is op zaterdag 8
oktober 2005.
John de Mol heeft een eenvoudige verklaring voor zijn tevredenheid met de
deal. Hij zegt: "Er zijn nog maar ruim twee weken te gaan tot de eerste
uitwedstrijd. Het zag er naar uit dat geen van de traditionele gegadigden de
uitzendrechten zou verwerven, waardoor de kans groot werd dat het
Nederlandse publiek Oranje op 9 oktober niet te zien zou krijgen. Dat heeft
ons gestimuleerd om in actie te komen. Bovendien vind ik dit een uitstekende
manier om te laten zien hoe serieus wij zijn met het opzetten van een nieuw
station dat de avondzendtijd van Nickelodeon gaat vullen. Van de zes
wedstrijden worden de laatste twee na 1 augustus volgend jaar gespeeld. Dan
verwachten wij met de nieuwe zender in de lucht te zijn. Een mooiere aanloop
daar naar toe lijkt mij niet denkbaar."
De TV-uitzendingen van de uitwedstrijden van Oranje op Nickelodeon vormen
het eerste samenwerkingsproject tussen Talpa en MTV Networks. Zo neemt MTV
Networks namens Talpa de verkoop van alle reclamezendtijd rond deze
wedstrijden voor haar rekening. Voor de radio-uitzendingen heeft Talpa Radio
haar eigen kanalen.
Alle wedstrijden worden op woensdag- en zaterdagavonden gespeeld. Mochten er
aan het eind van het kwalificatietoernooi voor Nederland
beslissingswedstrijden nodig zijn, dan maakt ook de uitversie daarvan deel
uit van het door Talpa verworven pakket. Talpa is intussen druk doende een
team samen te stellen dat verantwoordelijk zal zijn voor de inhoud van de
radio- en TV-uitzendingen.
__________________
Ingezonden persbericht