Reactie op nota Mobiliteit.
Sterke regiofunctie vraagt om inzet mobiliteit
De Nota Mobiliteit sluit aan bij de prioriteiten, die het kabinet al eerder
in de Nota Ruimte legt bij de economische kerngebieden. Die zijn in de Nota
voor het overgrote deel gepositioneerd in het westen van het land. Voor
Zwolle levert de Nota Mobiliteit daarmee nauwelijks een bijdrage aan de
regionale bereikbaarheid. Tegelijk is Zwolle een stad, die zich economisch
sterk manifesteert en waar een belangrijke verstedelijkingsopgave ligt. In
dat opzicht biedt de Nota Mobiliteit geen boter bij de vis. Het college van
B&W betreurt dat. De verantwoordelijkheid voor bereikbaarheid wordt in
belangrijke mate decentraal neergelegd bij provincie en gemeente. Tegelijk
is het beschikbare budget om die verantwoordelijkheid in te vullen gering.
Bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor economische ontplooiing.
De gemeente Zwolle onderschrijft het uitgangspunt van de nota Mobiliteit
als het gaat om het feit dat mobiliteit een belangrijke voorwaarde voor een
gezonde en sterke economie is en het mensen de kans geeft zich te
ontwikkelen en te ontspannen. Ook in Zwolle is dit zo. Het Rijk lijkt ervan
uit te gaat dat de problemen, na de uitvoering van de benuttingsmaatregelen
tussen de knooppunten Hattemerbroek en Lankhorst op de A28 tot 2020 zijn
opgelost. Het college hecht aan een meer fundamentele oplossing en vindt
een gedegen planstudie daarvoor een belangrijke voorwaarde. De
scharnierfunctie die de Nota Ruimte toekent aan Zwolle betekent ook een
belangrijke voorwaarde voor een goede bereikbaarheid via de internationale
transportas, de A28.
Naast de A28 vormt ook de N35 (Ceintuurbaan) een schakel in het landelijk
hoofdwegennet. De gemeente Zwolle is van mening dat de Rijksoverheid hierin
haar medeverantwoordelijkheid moet nemen. Daarnaast is op korte termijn een
aanzienlijke investering nodig om de HIS (Hoofdinfrastructuur Stadshagen)
te realiseren. Om de verstedelijkingsafspraken te realiseren is dit van
essentieel belang. De HIS ontsluit niet alleen de wijk Stadshagen, maar ook
het achterliggende gebied (Zwartewaterland). Er zullen dagelijks 17.000
voertuigen van gebruik gaan maken. Zoals eerder gezegd blijft Zwolle samen
met de provincie en de gemeente Kampen het belang benadrukken, dat Zwolle
als economisch kerngebied aangewezen had moeten worden. De nota Mobiliteit
ligt nu ter inzage voor de inspraak. De gemeente Zwolle formuleert nog een
officiële inspraakreactie.
---
Gemeente Zwolle