SVF NEDERLAND
Schuldhulp failliet, kosten lopen op tot meer dan 4,5 miljard
Schuldhulp failliet, kosten lopen op tot meer dan 4,5 miljard per
jaar
Geachte redactie,
Graag willen wij u het volgende onder de aandacht brengen. Al enige
tijd worden wij overspoeld met aanvragen voor budgetbeheer en
schuldhulpverlening. Wij merken dat veel mensen bij ons komen omdat
zij door de lange wachttijden of om andere redenen niet worden
toegelaten tot de schuldhulp door de Kredietbanken.
Wij maken ons grote zorgen om de toekomst van veel gezinnen. Aan de
ene kant vanwege de enorme toeloop bij ons van mensen - jong en oud -
met schulden die wij met zeer beperkte financiële middelen moeten zien
op te lossen. Aan de andere kant vanwege de grote tegenwerking van
gemeentelijke instellingen zoals de Kredietbanken, die ons aan alle
kanten de voet dwars zetten. Dit door een constante zeer eenzijdige en
negatieve berichtgeving over private schuldhulpverlening, zonder daar
zelf iets tegenover te zetten.
Wij vinden het zeer vervelend om ons keer op keer te moeten verweren,
tegen de structurele onterechte beschuldigingen door de NVVK
(overkoepelden organisatie van de Kredietbanken)
Het is ons streven integrale schuldhulp te bieden en mensen zicht te
geven op een toekomstperspectief. Dit vraagt veel tijd en aandacht. In
veel gevallen moeten wij één of meerdere huisbezoeken afleggen. De
reden hiervoor is dat veel mensen niet in staat blijken te zijn zelf
de formulieren in te vullen en/of de relevante gegevens te
verstrekken. Dit komt vaak door de slechte sociaal-psychologische
omstandigheden waarin deze mensen soms al jaren verkeren. Aangezien
veel van deze mensen niet of nauwelijks over vrij te laten bedragen
beschikken, wordt het voor ons steeds moeilijker aan de hulpvraag te
voldoen. Uit sociale overwegingen nemen wij echter nog steeds ook de
meest schrijnende gevallen aan. De gemiddelde tijdsinvestering per
cliënt bedraagt voor ons acht uur. De kosten hiervan moeten wij zelf
dragen, aangezien hiervoor geen subsidie of andere financiële
ondersteuning mogelijk is gebleken.
Wij zien dagelijks dat steeds grotere groepen mensen in een
uitzichtloze situatie komen te verkeren. Vandaar bijgaande open brief.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons
opnemen.
Hoogachtend,
SVF Nederland
Mark Hesterman
Directeur
Tel. 072- 540 91 64
www.svf-n.nl
---
Schuldhulpverlening haast failliet:
Schulden, de duurste ziekte van Nederland
Gemeenten bezwijken onder de torenhoge kosten van schuldhulpverlening
door de kredietbanken. En het einde is nog niet in zicht, gezien de
3,5 miljoen huishoudens in Nederland die moeite hebben met rondkomen,
onder wie een toenemend aantal ouderen. Volgens SVF Nederland wordt
het tijd voor openbare aanbesteding.
De totale kosten van faillissementen en schuldhulp in Nederland komen
uit boven de 4,5 miljard euro (bron Blom Graydon). Dit jaar zijn er in
ons land al 10.000 faillissementen en 13.000 schuldsaneringen
uitgesproken. Schuldhulpverlening is een taak van de gemeente, die in
bijna alle gevallen wordt uitbesteed aan de kredietbanken. De
Kredietbanken hebben echter een monopoliepositie (volgens eigen opgaaf
2/3 van de markt), en er is geen overzicht van de kosten gerelateerd
aan het aantal succesvolle afwikkelingen.
Onacceptabele wachttijden
De NVVK (Nederlandse Vereniging van Kredietbanken), de overkoepelende
organisatie van de Kredietbanken, schrijft de regelgeving. Deze is
echter dermate doorgeschoten dat zowel de wachttijden (zes maanden en
langer) als de kosten voor schuldhulp onacceptabel zijn opgelopen. Het
lijkt alsof er meer gekeken wordt naar de regeltjes in plaats van naar
de uitvoering en de consequenties. De regelgeving blokkeert namelijk
adequate en snelle hulpverlening en stuwt de kosten op. Mede door de
vertragende regelgeving, valt bij de Kredietbanken 78 procent van de
schuldhulpvragers al af in het minnelijke traject. Dit is de
verplichte eerste poging van de schuldhulpverlener om in overleg met
de schuldeisers tot een schikking te komen. Als met dit minnelijke
traject te laat wordt gestart of als het niet zorgvuldig wordt
aangepakt, is de kans op mislukken groot. Dit resulteert dan weer in
grote aantallen faillissementen en aanvragen voor het WSNP-traject,
waarmee op dit moment de rechtbanken overbelast raken. De WSNP (Wet
Schuldsanering Natuurlijke Personen) was ooit bedoeld als laatste
redmiddel, maar het lijkt wel alsof er nu standaard gebruik van wordt
gemaakt, omdat de schuldhulpverlener anders niet door zijn stapels
aanvragen heen komt.
Wachttijden van zes maanden en langer zijn desastreus voor mensen met
schulden. De alsmaar oplopende hoge kosten van incasso en deurwaarders
(15% van de openstaande vordering) geven een verdubbeling van de
vordering binnen enkele maanden. Ook energieafsluitingen (gemiddeld
1400 euro per afsluiting) en huisuitzettingen (gemiddeld 7000 euro per
uitzetting) komen steeds vaker voor. Als in de gezondheidszorg deze
wachttijden zouden worden gehandhaafd dan werden er kamervragen
gesteld, consumentenorganisaties zouden moord en brand schreeuwen en
er zouden zeker koppen rollen bij het verantwoordelijk management. De
NVVK komt er echter al jaren mee weg.
Geen keus voor schuldeisers
Door de monopolieopstelling van de Kredietbanken menen ook de
schuldeisers geen keus meer te hebben, zij moeten vaak knarsetandend
akkoord gaan met soms maar 8 procent van hun vordering. Gaan zij niet
akkoord, dan volgt het WSNP traject, dat voor hen nog minder uitzicht
biedt.
Vooral het MKB (de grootste werkgever van Nederland) wordt onevenredig
zwaar getroffen door dit vermeende gebrek aan keuze. Voor hen is het
slikken of stikken. In veel gevallen treedt het domino-effect op, de
ene failliete ondernemer sleept de ander mee in zijn val.
Kredietverlenende instellingen kunnen voorzieningen treffen waardoor
zij in staat zijn grote bedragen per jaar af te schrijven. Het MKB
echter, bestaat uit een relatief groot aantal kleine ondernemingen met
lage winstmarges; en afschrijven van bedragen is voor deze ondernemers
vaak desastreus.
Mede door de schaarste van publieke middelen, zijn er de laatste tijd
op alle gebieden creatieve particuliere initiatieven. Denk aan
particuliere huiswerkinstituten, een groeiende particuliere
veiligheidsindustrie, een toenemend aantal particuliere
recherchebureaus, een groeiend aantal privé-klinieken, en niet te
vergeten de particuliere schuldhulpbureaus die de maandenlange sociaal
onverantwoorde wachttijden bij de Kredietbanken kunnen helpen
terugdringen.
Baanbrekend werk
De kunst is deze initiatieven, die nu nog vaak tegen de stroom ingaan,
te stimuleren. SVF Nederland, als één van de private organisaties,
heeft de afgelopen tijd baanbrekend werk verricht door onder meer het
ontwikkelen van kosten- en tijdbesparende systemen en opvoedkundige
methodieken. Zo heeft de organisatie een dossiervolgsysteem waarmee
cliënten 24 uur per dag on-line hun dossier kunnen inzien en volgen.
Dit betekent voor de instantie kostenbesparing omdat niet elke maand
een overzicht hoeft te worden gestuurd. Daarbij geeft dit systeem de
cliënten rust omdat zij voortdurend zelf kunnen controleren wat er met
het geld gebeurt. Mocht er onverhoopt iets fout gaan, dan kunnen zij
zelf correcties doorbellen of -mailen.
Verder is één van de hoogste kostenposten voor
schuldhulpverleningsinstanties, namelijk de doorbetalingen aan de
schuldeisers, bij SVF Nederland vergaand geautomatiseerd. Dit levert
een besparing op van 80 procent.
Maar bovenaan staat dat SVF Nederland ernaar streeft 70 procent van de
aanvragen voor schuldhulpverlening binnen het minnelijke traject af te
handelen. Dit voorkomt onnodige overbelasting van het rechtssysteem en
zorgt voor een enorme kostenbesparing.
SVF Nederland vindt het als private organisatie een uitdaging om
instrumenten en methodieken te ontwikkelen die ook de kosten in de
publieke sector kunnen doen afnemen.
Met andere woorden: De oplossing ligt voor het oprapen. Het wordt tijd
voor openbare aanbesteding op dit terrein.
Wachtlijsten in de schuldhulpverlening, hoe pak je ze aan?
De mogelijke oplossingen op een rij
Een eigen bijdrage voor schuldenaars met een inkomen hoger dan 130%
van het bijstandsinkomen;
Budgetbeheer voor de periode van de schuldhulp;
Budgetadvies en -begeleiding;
Voorkoming van recidive dankzij nazorg van minimaal zes maanden;
Inzetten (waar nodig) van budgetcoaches;
Belastingverzorging (waar nodig) gedurende de regeling;
Juridische ondersteuning (waar nodig) gedurende de regeling;
Binnen 10 werkdagen aanschrijven van schuldeisers (dit scheelt
behoorlijk in de kosten van incassobureaus en deurwaarders);
Meer ruimte voor individueel maatwerk;
Het instellen van huisbezoeken bespaart kosten: Binnen een uur wordt
meer informatie verzameld, dan bij het meerdere keren mensen
uitnodigen op kantoor. Daarbij kan de sociale kaart snel in beeld
worden gebracht. Bij gesignaleerde psycho-sociale problemen kan worden
doorverwezen naar het maatschappelijk werk.
08 okt 04 08:59