SVF NEDERLAND

Schuldhulp failliet, kosten lopen op tot meer dan 4,5 miljard

Schuldhulp failliet, kosten lopen op tot meer dan 4,5 miljard per jaar

Geachte redactie,

Graag willen wij u het volgende onder de aandacht brengen. Al enige tijd worden wij overspoeld met aanvragen voor budgetbeheer en schuldhulpverlening. Wij merken dat veel mensen bij ons komen omdat zij door de lange wachttijden of om andere redenen niet worden toegelaten tot de schuldhulp door de Kredietbanken.

Wij maken ons grote zorgen om de toekomst van veel gezinnen. Aan de ene kant vanwege de enorme toeloop bij ons van mensen - jong en oud - met schulden die wij met zeer beperkte financiële middelen moeten zien op te lossen. Aan de andere kant vanwege de grote tegenwerking van gemeentelijke instellingen zoals de Kredietbanken, die ons aan alle kanten de voet dwars zetten. Dit door een constante zeer eenzijdige en negatieve berichtgeving over private schuldhulpverlening, zonder daar zelf iets tegenover te zetten.

Wij vinden het zeer vervelend om ons keer op keer te moeten verweren, tegen de structurele onterechte beschuldigingen door de NVVK (overkoepelden organisatie van de Kredietbanken)

Het is ons streven integrale schuldhulp te bieden en mensen zicht te geven op een toekomstperspectief. Dit vraagt veel tijd en aandacht. In veel gevallen moeten wij één of meerdere huisbezoeken afleggen. De reden hiervoor is dat veel mensen niet in staat blijken te zijn zelf de formulieren in te vullen en/of de relevante gegevens te verstrekken. Dit komt vaak door de slechte sociaal-psychologische omstandigheden waarin deze mensen soms al jaren verkeren. Aangezien veel van deze mensen niet of nauwelijks over vrij te laten bedragen beschikken, wordt het voor ons steeds moeilijker aan de hulpvraag te voldoen. Uit sociale overwegingen nemen wij echter nog steeds ook de meest schrijnende gevallen aan. De gemiddelde tijdsinvestering per cliënt bedraagt voor ons acht uur. De kosten hiervan moeten wij zelf dragen, aangezien hiervoor geen subsidie of andere financiële ondersteuning mogelijk is gebleken.

Wij zien dagelijks dat steeds grotere groepen mensen in een uitzichtloze situatie komen te verkeren. Vandaar bijgaande open brief. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Hoogachtend,
SVF Nederland

Mark Hesterman
Directeur
Tel. 072- 540 91 64
www.svf-n.nl


---

Schuldhulpverlening haast failliet:

Schulden, de duurste ziekte van Nederland

Gemeenten bezwijken onder de torenhoge kosten van schuldhulpverlening door de kredietbanken. En het einde is nog niet in zicht, gezien de 3,5 miljoen huishoudens in Nederland die moeite hebben met rondkomen, onder wie een toenemend aantal ouderen. Volgens SVF Nederland wordt het tijd voor openbare aanbesteding.

De totale kosten van faillissementen en schuldhulp in Nederland komen uit boven de 4,5 miljard euro (bron Blom Graydon). Dit jaar zijn er in ons land al 10.000 faillissementen en 13.000 schuldsaneringen uitgesproken. Schuldhulpverlening is een taak van de gemeente, die in bijna alle gevallen wordt uitbesteed aan de kredietbanken. De Kredietbanken hebben echter een monopoliepositie (volgens eigen opgaaf
2/3 van de markt), en er is geen overzicht van de kosten gerelateerd aan het aantal succesvolle afwikkelingen.

Onacceptabele wachttijden
De NVVK (Nederlandse Vereniging van Kredietbanken), de overkoepelende organisatie van de Kredietbanken, schrijft de regelgeving. Deze is echter dermate doorgeschoten dat zowel de wachttijden (zes maanden en langer) als de kosten voor schuldhulp onacceptabel zijn opgelopen. Het lijkt alsof er meer gekeken wordt naar de regeltjes in plaats van naar de uitvoering en de consequenties. De regelgeving blokkeert namelijk adequate en snelle hulpverlening en stuwt de kosten op. Mede door de vertragende regelgeving, valt bij de Kredietbanken 78 procent van de schuldhulpvragers al af in het minnelijke traject. Dit is de verplichte eerste poging van de schuldhulpverlener om in overleg met de schuldeisers tot een schikking te komen. Als met dit minnelijke traject te laat wordt gestart of als het niet zorgvuldig wordt aangepakt, is de kans op mislukken groot. Dit resulteert dan weer in grote aantallen faillissementen en aanvragen voor het WSNP-traject, waarmee op dit moment de rechtbanken overbelast raken. De WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) was ooit bedoeld als laatste redmiddel, maar het lijkt wel alsof er nu standaard gebruik van wordt gemaakt, omdat de schuldhulpverlener anders niet door zijn stapels aanvragen heen komt.

Wachttijden van zes maanden en langer zijn desastreus voor mensen met schulden. De alsmaar oplopende hoge kosten van incasso en deurwaarders (15% van de openstaande vordering) geven een verdubbeling van de vordering binnen enkele maanden. Ook energieafsluitingen (gemiddeld 1400 euro per afsluiting) en huisuitzettingen (gemiddeld 7000 euro per uitzetting) komen steeds vaker voor. Als in de gezondheidszorg deze wachttijden zouden worden gehandhaafd dan werden er kamervragen gesteld, consumentenorganisaties zouden moord en brand schreeuwen en er zouden zeker koppen rollen bij het verantwoordelijk management. De NVVK komt er echter al jaren mee weg.

Geen keus voor schuldeisers
Door de monopolieopstelling van de Kredietbanken menen ook de schuldeisers geen keus meer te hebben, zij moeten vaak knarsetandend akkoord gaan met soms maar 8 procent van hun vordering. Gaan zij niet akkoord, dan volgt het WSNP traject, dat voor hen nog minder uitzicht biedt.
Vooral het MKB (de grootste werkgever van Nederland) wordt onevenredig zwaar getroffen door dit vermeende gebrek aan keuze. Voor hen is het slikken of stikken. In veel gevallen treedt het domino-effect op, de ene failliete ondernemer sleept de ander mee in zijn val. Kredietverlenende instellingen kunnen voorzieningen treffen waardoor zij in staat zijn grote bedragen per jaar af te schrijven. Het MKB echter, bestaat uit een relatief groot aantal kleine ondernemingen met lage winstmarges; en afschrijven van bedragen is voor deze ondernemers vaak desastreus.

Mede door de schaarste van publieke middelen, zijn er de laatste tijd op alle gebieden creatieve particuliere initiatieven. Denk aan particuliere huiswerkinstituten, een groeiende particuliere veiligheidsindustrie, een toenemend aantal particuliere recherchebureaus, een groeiend aantal privé-klinieken, en niet te vergeten de particuliere schuldhulpbureaus die de maandenlange sociaal onverantwoorde wachttijden bij de Kredietbanken kunnen helpen terugdringen.

Baanbrekend werk
De kunst is deze initiatieven, die nu nog vaak tegen de stroom ingaan, te stimuleren. SVF Nederland, als één van de private organisaties, heeft de afgelopen tijd baanbrekend werk verricht door onder meer het ontwikkelen van kosten- en tijdbesparende systemen en opvoedkundige methodieken. Zo heeft de organisatie een dossiervolgsysteem waarmee cliënten 24 uur per dag on-line hun dossier kunnen inzien en volgen. Dit betekent voor de instantie kostenbesparing omdat niet elke maand een overzicht hoeft te worden gestuurd. Daarbij geeft dit systeem de cliënten rust omdat zij voortdurend zelf kunnen controleren wat er met het geld gebeurt. Mocht er onverhoopt iets fout gaan, dan kunnen zij zelf correcties doorbellen of -mailen.
Verder is één van de hoogste kostenposten voor
schuldhulpverleningsinstanties, namelijk de doorbetalingen aan de schuldeisers, bij SVF Nederland vergaand geautomatiseerd. Dit levert een besparing op van 80 procent.
Maar bovenaan staat dat SVF Nederland ernaar streeft 70 procent van de aanvragen voor schuldhulpverlening binnen het minnelijke traject af te handelen. Dit voorkomt onnodige overbelasting van het rechtssysteem en zorgt voor een enorme kostenbesparing.
SVF Nederland vindt het als private organisatie een uitdaging om instrumenten en methodieken te ontwikkelen die ook de kosten in de publieke sector kunnen doen afnemen.
Met andere woorden: De oplossing ligt voor het oprapen. Het wordt tijd voor openbare aanbesteding op dit terrein.

Wachtlijsten in de schuldhulpverlening, hoe pak je ze aan? De mogelijke oplossingen op een rij

Een eigen bijdrage voor schuldenaars met een inkomen hoger dan 130% van het bijstandsinkomen;
Budgetbeheer voor de periode van de schuldhulp; Budgetadvies en -begeleiding;
Voorkoming van recidive dankzij nazorg van minimaal zes maanden; Inzetten (waar nodig) van budgetcoaches;
Belastingverzorging (waar nodig) gedurende de regeling; Juridische ondersteuning (waar nodig) gedurende de regeling; Binnen 10 werkdagen aanschrijven van schuldeisers (dit scheelt behoorlijk in de kosten van incassobureaus en deurwaarders); Meer ruimte voor individueel maatwerk;
Het instellen van huisbezoeken bespaart kosten: Binnen een uur wordt meer informatie verzameld, dan bij het meerdere keren mensen uitnodigen op kantoor. Daarbij kan de sociale kaart snel in beeld worden gebracht. Bij gesignaleerde psycho-sociale problemen kan worden doorverwezen naar het maatschappelijk werk.


08 okt 04 08:59