Eerste metingen nieuwe meetboeien onderzocht
De eerste profielen van de nieuwe Nederlandse meetboeien (argo floats) die
verticaal in zee kijken zijn binnen. Opvallend aan de metingen is het hoge
zoutgehalte op een diepte van ±1 km. De oorzaak is water dat vanuit de
Middellandse Zee de Noord Atlantische Oceaan instroomt. Uitgebreide
informatie en foto's van de eerste metingen op de website van
KNMI-onderzoeker Andreas Sterl.
De nieuwe meetboeien zijn in september in gebruik genomen maar het KNMI
werkt al langer met boeien die aan het oppervlak van de zee meten. De nieuwe
zogenaamde Argo-floats onderzoeken echter ook het inwendige van de oceaan.
Het gaat om sonderingen van temperatuur en zoutgehalte langs een verticale
lijn tussen 2 kilometer diepte en het oppervlak van de oceaan. Onlangs zijn
vanuit het NIOZ-schip Pelagia de eerste drie zogenoemde Argoboeien van het
KNMI gelanceerd, als onderdeel van een mondiaal netwerk van autonome boeien
voor metingen in de oceaan. Onderzoeksdirecteur Gerbrand Komen spreekt van
een historische gebeurtenis in de lange KNMI geschiedenis op oceanografisch
gebied. "Het lijkt erop dat alles goed werkt, de apparaten piepten en
pompten zoals in de handleiding aangegeven. Na het loslaten dreven een
tijdje horizontaal, maar nadat de onderkant zich gevuld had met water bleef
hij mooi verticaal met zijn kopje boven water drijven."
De drie nieuwe boeien liggen op de positie:
43°50,29'N, 11°28,54'W, waterdiepte: 4963 m
49°37,45'N, 13°13,38'W, waterdiepte: 2838 m
54°00,68'N, 15°27.02'W, waterdiepte: 2906 m
De meteorologische gemeenschap beschikt vandaag de dag wereldwijd over 1350
operationele Argo floats, die dagelijks een schat aan gegevens opleveren.
Het streven is om dat netwerk in 2006 uit te breiden tot 3000 Argo floats.
Deze meetinstrumenten zweven in de oceaan tussen 2000 meter diepte en de
oppervlakte van het water. Ze vormen een belangrijk deel van het systeem om
uiteindelijk de oceaan zo goed mogelijk te observeren. Op basis van de
gegevens kunnen "oceaanweer"- verwachtingen worden gemaakt. Bovendien kunnen
vroegtijdig veranderingen in de oceaan worden gemeten die tot
klimaatveranderingen leiden.
Naast weerboeien bieden ook satellieten en vliegtuigen veel informatie van
het weer boven zee en ook de vele waarnemers aan boord van schepen zijn van
groot belang. Waarnemingen van luchtdruk bijvoorbeeld, die de
scheepsbemanning doorgeeft, kunnen niet door satellieten worden gedaan.
Juist dergelijke gegevens zijn essentieel voor het maken van
weersverwachtingen en het volgen van stormen.
Laatste wijziging: 8 oktober 2004
Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI
Copyright © KNMI
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut