AutoRai

8-10-2004

Drie trofeeën voor Subaru

Na een drie jaar durende hegemonie van Subaru in de strijd om de AutoWeek Tevredenheids Trofee is het Subaru in de 2004-editie wéér gelukt met liefst drie trofeeën huiswaarts te keren.

Weliswaar moest Subaru in de overall-rangschikking bij de merken Lexus voor laten gaan, maar in de categorieën Compacte Middenklasse en SUV werden álle mededingers door Subaru naar een later plan verwezen.

De liefst 24.000 lezers van AutoWeek die dit keer aan het jaarlijkse consumentenonderzoek deelnamen lieten zodoende op niet mis te verstane wijze blijken dat de Subaru Impreza AWD (compacte middenklasse) en de Subaru Forester AWD (SUV-klasse) volstrekt onverslaanbaar zijn. Iets dat ook in de 2001, 2002 en 2003-editie van het grootscheepse onderzoek bevestigd werd. Zo liet de Impreza AWD onder meer de Toyota Corolla en de Skoda Octavia achter zich, terwijl de Subaru Forester AWD zowel de Toyota RAV4 als de Kia Sorento op achterstand zette.

Los van deze klinkende klasse-overwinningen behaalde Subaru in de categorie Merken (product-beoordeling) een prachtige tweede plaats. Alleen de autos van het louter in exclusieve segmenten opererende merk Lexus werden met een nóg hogere score beloond. De runner-up notering voor Subaru wint overigens nog eens aan glans wanneer het totaal aantal merken dat werd beoordeeld wordt meegenomen: liefst 35

betrouwbaarheid
De AutoWeek Tevredenheids Trofee is één van de grootste zo niet het grootste consumentenonderzoek in Nederland. Om de betrouwbaarheid van het onderzoek optimaal te maken, worden alleen die merken en modellen in de beoordeling meegenomen waarvan minimaal vijftig bestuurders aan de enquête deelnamen. Trendbox, dat het onderzoek samen met AutoWeek uitvoerde, behoort tot de tien grootste marktonderzoeks bureaus van ons land.

Voor verdere informatie: www.autoweek.nl Editie nr. 42 van AutoWeek (6/10/04)