Universiteit van Amsterdam

The medium matters: ook bij accountants


Promotie Informatiesystemen


vrijdag 8 oktober 10.00 uur

Tijdens een jaarrekeningcontrole is het de taak van de externe accountant zich een oordeel te vormen over de betrouwbaarheid van de jaarrekening van zijn klant. Het gebruik van elektronische media - zoals e-mail of video-conferencing - voor het verkrijgen van informatie van het management kan het communicatieproces zodanig beïnvloeden dat de accountant zich een onjuist of gekleurd oordeel vormt. Anna Nöteberg onderzocht de invloed van elektronische media op oordeelsvorming. Het blijkt dat zwakke argumenten overtuigender zijn wanneer berichten via video ontvangen worden en het medium de mogelijkheid heeft om berichten te bewaren. Verrassend is dat dit effect van video afneemt als berichten niet kunnen worden opgeslagen. Oorzaak hiervan is waarschijnlijk een informatieoverbelasting tijdens de oordeelsvorming. Bij een bericht met sterkere argumenten blijkt het niet uit te maken welk medium gebruikt wordt: de oordeelsvorming wordt niet beïnvloed. Accountants in de praktijk zouden zich moeten realiseren dat the medium matters als gesprekken met de klant worden gevoerd. Mw. A.H. Nöteberg: The medium matters: The impact of electronic communication media and evidence strength on belief revision during auditor-client inquiry. Promotoren zijn prof. dr. P. Wallage en prof. dr. J.E. Hutton.

Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929. Onder aan deze agenda vindt u de rubrieken Stellingen en Hoogleraarsbenoemingen.