Algemene Rekenkamer
- 7 oktober 2004 -
Normen voor veiligheid ontbreken
Toezicht minister op Luchtverkeersleiding Nederland schiet tekort
De minister van Verkeer en Waterstaat moet het toezicht op
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verbeteren. De minister kan op dit
moment niet goed beoordelen of LVNL haar taken goed uitvoert. Zo ontbreken
er veiligheidsnormen voor luchtverkeersleiding en beschikt het ministerie
over te weinig expertise op dit terrein. Dat blijkt uit het onderzoek
Toezicht op Luchtverkeersleiding Nederland van de Algemene Rekenkamer. Het
rapport verschijnt op 7 oktober 2004.
Het onderzoek
LVNL is belast met het geven van luchtverkeersleiding in het Nederlandse
burgerluchtruim. Bij het geven van luchtverkeersleiding moet LVNL letten op
veiligheid, capaciteit en milieu. De minister van Verkeer en Waterstaat
(VenW) is ervoor verantwoordelijk dat LVNL haar wettelijke taken uitvoert en
dat goed doet.
De Algemene Rekenkamer is nagegaan hoe het Ministerie van VenW toezicht
houdt op LVNL. Daarnaast heeft zij onderzoek uitgevoerd naar het kwaliteits-
en veiligheidssysteem bij LVNL.
Veiligheidsnormering ontbreekt
Wettelijk is nog niet vastgelegd aan welk veiligheidsniveau LVNL moet
voldoen.
Het ministerie kan dus formeel de veiligheid van de taakuitvoering door LVNL
niet beoordelen. LVNL zelf wordt door het ontbreken van veiligheidsnormen
ook gehinderd in haar taakuitvoering. Dit is met name aan de orde bij het
ontwikkelen van verkeersleidingsprocedures (bijvoorbeeld bij het in gebruik
nemen van een nieuwe baan). De staatssecretaris van VenW heeft een voorstel
voor veiligheidsnormering van LVNL voorgelegd aan Eurocontrol. Het is de
bedoeling deze normering, na een positieve beoordeling door Eurocontrol, te
gaan toepassen. De Algemene Rekenkamer beveelt de minister aan te zorgen
voor politieke legitimering van de veiligheidsnormering.
De Algemene Rekenkamer heeft overigens geen aanwijzigingen dat de veiligheid
door de taakuitvoering van LVNL in het geding zou zijn.
Gebrek aan expertise en functiescheiding binnen ministerie
De Algemene Rekenkamer heeft knelpunten in de organisatie van het toezicht
aangetroffen. Ten eerste beschikt het ministerie over onvoldoende expertise
op het gebied van luchtverkeersleiding. Deze expertise is noodzakelijk omdat
er complexe afwegingen gemaakt moeten worden tussen veiligheid, capaciteit
en milieu.
De druk op de zorgvuldigheid van dit afwegingsproces zal in de toekomst
alleen maar toenemen. Daarnaast heeft het ministerie de toezichtfunctie voor
LVNL onvoldoende gescheiden van de beleidsfunctie. Het ministerie kan
bijvoorbeeld geen oordeel geven over de kostenontwikkeling van LVNL omdat
het beleid van het ministerie deze kostenontwikkeling zelf beïnvloedt.
Veiligheidsvoorvallen
Luchtverkeersleiders blijken niet alle veiligheidsvoorvallen te melden. Het
risico hiervan is dat LVNL niet leert van haar fouten en dezelfde fouten bij
herhaling kunnen optreden. Ook is de informatievoorziening aan de minister
hierdoor niet volledig. Een oorzaak is dat het ministerie de bescherming van
de melders van voorvallen nog niet afdoende heeft geregeld.
Luchtverkeersleiders vrezen dat ze door eigen medewerking strafrechtelijk
vervolgd worden. De Algemene Rekenkamer beveelt de minister aan op de kortst
mogelijke termijn te zorgen voor de bescherming van de melders van
voorvallen. Een dergelijke bescherming is internationaal overigens wel
overeengekomen.
Reactie VenW en LVNL
In reactie op het rapport zegt de staatssecretaris van VenW, als
verantwoordelijke bewindspersoon voor de luchtvaart, toe zich krachtig te
blijven inspannen om in Eurocontrol-verband bruikbare veiligheidsnormering
gerealiseerd te krijgen en zorg te dragen voor politieke legitimering
daarvan. In een brief aan de Tweede Kamer gaat ze in op de rechtsbescherming
van melders van voorvallen. Zij erkent dat de expertise op
verkeersleidingsgebied bij VenW beperkt is en gaat proberen dit probleem op
te lossen. LVNL wijst erop dat veiligheid als ongenormeerde grootheid in de
verdrukking dreigt te komen tussen milieu en capaciteit. Voor milieu gelden
immers wel regels en grenswaarden, en om commerciële redenen staat er een
sterke opwaartse druk op de capaciteit. LVNL stelt daarnaast dat de
ontbrekende bescherming van de melders van voorvallen negatief uitwerkt op
de veiligheid.
Algemene Rekenkamer