Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Siebel Systems onderstreept nieuwe strategie
met introductie van nieuwe business intelligence-oplossingen

Nieuwe analytische applicaties voor financiën, personeel, supply chain en klanten bieden
iedere organisatie bedrijfsbreed inzicht in stand van zaken

SAN MATEO, Calif. - 7 oktober 2004 - Siebel Systems heeft een nieuwe strategie bekend gemaakt die klanten een reeks van innovatieve oplossingen op het gebied van business intelligence biedt. Deze nieuwe analytische toepassingen zijn per direct beschikbaar en bieden klanten voor-geconfigureerde oplossingen om inzicht te krijgen in de stand van zaken ten aanzien van belangrijke bedrijfsfuncties als verkoop, serviceverlening, marketing, financiën, inkoop, personeelszaken, operaties en supply chain management. De Siebel Enterprise Analytic Applications zijn ingedeeld in vier productgroepen: customer analytics, financial analytics, workforce/employee analytics en supply chain and supplier analytics. Alle toepassingen kunnen individueel worden toegepast, maar zijn tevens standaard voorzien van faciliteiten om een bedrijfsbreed inzicht in tal van operationele processen en gegevensbronnen als SAP, Oracle Applications, Peoplesoft en Siebel Systems te realiseren.

Deze toepassingen zijn ontwikkeld door Siebel Systems in nauwe samenwerking met belangrijke klanten, domeindeskundigen, specialisten bij adviesbureaus en experts van belangrijke technologiepartners. De toepassingen zijn complete en voor-geconfigureerde analytische oplossingen die op basis van branchespecifieke best practices en zakelijke en technologische methodieken zijn ontwikkeld. Als gevolg hiervan profiteren klanten van een grotere zakelijke waarde, een snellere ingebruikname en een lagere total cost of ownership dan wanneer gebruik wordt gemaakt van andere producten. De Siebel Enterprise Analytic Applications zijn nu beschikbaar voor iedere organisatie die op zoek is naar nieuwe mogelijkheden voor bedrijfsbreed toe te passen business intelligence. Daarbij is het niet belangrijk in hoeverre deze organisatie reeds gebruiker is van de CRM-oplossingen van Siebel Systems.

"Business intelligence is tegenwoordig voor iedere organisatie een bedrijfskritische toepassing, zodat maximale waarde kan worden gerealiseerd uit alle activiteiten die men in de richting van klanten onderneemt", zegt Mike Lawrie, chief executive officer van Siebel Systems. "De aankondigingen die wij nu doen onderstrepen het strategische commitment van Siebel Systems. Wij willen tegemoet komen aan de eisen en wensen van de markt ten aanzien van een nieuwe generatie van bedrijfsbrede business intelligence-toepassingen, los van CRM."

Nieuwe producten bouwen voort op succesvolle implementaties bij klanten Tot nu toe hebben meer dan vierhonderd grote ondernemingen gekozen voor Siebel Business Analytics als hun strategische platform. Het gaat om vijftien van de vijfentwintig grootste Amerikaanse bedrijven, vier van de vijf grootste telecommunicatieconcerns, zeven van de negen grootste farmaceutische ondernemingen en vier van de vijf grootste banken. Enkele voorbeelden van klanten zijn: Bayer AG, BT, Caterpillar, DaimlerChrysler AG, DirecTV Operations Inc, Dun & Bradstreet Holdings, Eli Lilly & Company, Ford Motor Company, Fujitsu Siemens Computer GmbH, Hershey Foods Corporation, MCI Inc, Putnam Investments, Raytheon Aircraft Company, Reuters, Union Pacific Railroad en Warner Home Video. Op basis van deze innovatieve producten en succesvolle implementaties bij klanten heeft Siebel Systems in korte tijd de positie van 'leader' in kunnen nemen in de markt voor 'customer analytics applications', een markt die door IDC wordt geschat op 1,5 miljard dollar in 2008. Het is bovendien het snelst groeiende segment binnen de totale markt voor 'business analytics'.

Terwijl 75 procent van de klanten de Siebel Business Analytics-producten gebruikt om inzicht te verkrijgen in gegevens die afkomstig zijn uit CRM-systemen, vormen de nieuwe analytische producten een natuurlijke uitbreiding op het productenprogramma van Siebel Systems. Ontwikkeld in nauwe samenwerking met een groot aantal klanten, toonaangevende adviesbureaus en technologiepartners vormen de nieuwe analytische toepassingen een strategisch commitment van Siebel Systems om haar toonaangevende positie in de markt voor 'customer analytics' verder te versterken. Bovendien speelt het bedrijf hiermee in op een belangrijke kans in de bredere markt voor business analytics, die volgens IDC in 2008 een waarde zal kennen van 18,9 miljard dollar.

"Analytische toepassingen worden steeds belangrijker nu organisaties almaar efficiënter willen werken en nog meer zakelijke kansen willen grijpen door optimaal gebruik te maken van hun business intelligence-technologie", zegt Henry Morris, group vice president applications and information access van IDC. "Als de toonaangevende aanbieder van aan klanten gerelateerde analytische toepassingen heeft Siebel Systems veel ervaring opgedaan met het succesvol aanbieden van analytische oplossingen aan klanten. Het uitbreiden van de reeks van analytische toepassingen heeft een aanzienlijke investering van de kant van Siebel gevergd en is een duidelijk teken dat het bedrijf inspeelt op de behoeften van klanten om tot een beter inzicht in klanten en zakelijke activiteiten te komen."

Siebel Business Analytics Applications vormen een complete oplossing De Siebel Business Analytics Applications zijn gegroepeerd in vier categorieën: customer analytics, financial analytics, workforce/employee performance management en supply chain and supplier analytics. Siebel Systems heeft met deze nieuwe versie meer dan twintig nieuwe analytische toepassingen toegevoegd aan de Siebel Business Analytics-productlijn. Siebel Business Analytics omvat nu een complete reeks van oplossingen voor business intelligence en de behoefte aan analytische voorzieningen voor welke organisatie dan ook. Nieuwe toepassingen zijn onder andere:

Customer Analytics - Siebel's customer analytics-toepassingen zijn voorgeconfigureerde en branchespecifieke oplossingen waarmee zakelijke informatie en gegevens over klanten afkomstig uit tal van bronnen binnen de organisatie zodanig kunnen worden geanalyseerd dat op basis van de resultaten direct maatregelen kunnen worden genomen. Hierdoor kunnen verkoop-, service- en marketingmedewerkers een effectievere interactie met klanten opbouwen. Deze toepassingen kunnen probleemloos samenwerken met Siebel CRM-toepassingen zodat analytische voorzieningen kunnen worden geïntegreerd met operationele informatiesystemen en job flows. Een belangrijk voordeel hiervan is dat het gat dat normaliter zit tussen het tijdstip van het verkrijgen van een bepaald inzicht en het moment waarop daadwerkelijk actie kan worden ondernomen nu is komen te vervallen.

- Enterprise Service and Contact Center Analytics - maakt het medewerkers en managers van contact centers mogelijk om op een effectieve en efficiënte manier de operatie en het prestatieniveau te beheren. Het biedt een nadrukkelijk inzicht in de ervaringen die een klant heeft met de eigen serviceorganisatie.

- Enterprise Sales Analytics - maakt het verkoopmedewerkers mogelijk om op effectieve wijze omzet te genereren en orderportefeuilles te beheren door het meten van de daadwerkelijk gerealiseerde omzet op basis van boekingen, facturering en gegevens over orderportefeuilles. Het vergroot tevens de effectiviteit door mogelijkheden voor cross-selling aan te bieden, evenals een betere selectie van verkoopkansen.

- Enterprise Marketing Analytics - geeft inzicht in de ROI van marketinginspanningen evenals de impact van marketingprogramma's en -activiteiten. Deze toepassing analyseert klantgegevens, financiële data, gegevens over marketingplannen (planningen en budgetten), klantenonderzoeken en eventuele externe gegevens.

Financial Analytics - verschaft een realtime inzicht in alle belangrijke financiële aspecten van de onderneming, biedt 'early warnings' en is in staat om snel belangrijke financiële activiteiten binnen de organisatie aan te passen. Het voorziet werknemers van een beter inzicht in de operationele gang van zaken op basis waarvan verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Supplier and Supply Chain Analytics - biedt inzicht in de 'demand chain', maakt het gebruikers mogelijk om inzicht te krijgen in de factoren die invloed uitoefenen op kosten, omzet en winst. Deze toepassing maakt het tevens mogelijk om voorraden, planningen en dergelijke te optimaliseren. Tevens biedt het faciliteiten voor het op basis van 'scorecards' volgen van toeleveranciers en verschaft voorzieningen voor performance management.

Employee Performance Management and Workforce Analytics - biedt gegevens en scorecards ten aanzien van medewerkers en stemt de werkelijke prestatieniveaus af op de doelstellingen. Tevens identificeert het de belangrijkste factoren die de effectiviteit van de medewerkers bepalen en zorgt voor het afstemmen van deze gegevens op de financiële compensatie van werknemers. Deze toepassing maakt het organisaties mogelijk om optimaal gebruik te maken van hun werknemers.

Complete business intelligence-oplossingen
Alle Siebel Business Analytics-toepassingen zijn standaard voorzien van een reeks van belangrijke meetwaarden, workflows en businessprocessen die gebaseerd zijn op de best practices per branche of onderwerp. Deze complete en voorgeconfigureerde oplossingen bieden alle noodzakelijke technologische en zakelijke logica om data om te zetten in zakelijke inzichten die bovendien zodanig worden gepresenteerd dat gebruikers direct tot handelen kunnen overgaan. Voorbeelden hiervan zijn:

- Gepersonaliseerde en intuïtieve dashboards bieden informatie op een dusdanige manier aan de gebruiker aan dat deze direct inzicht in de situatie heeft en direct tot handelen kan overgaan. Gebruikers kunnen werken met onderwerpspecifieke of op rollen gebaseerde 'alerts' die op een pro-actieve manier het ontstaan van bepaalde zakelijke situaties, kansen of problemen voorspellen mogelijk maken, situaties die anders onopgemerkt zouden blijven.

- Alle analytische applicaties van Siebel Systems zijn ontwikkeld op basis van Siebel's enterprise datawarehouse. Deze is gebouwd in samenwerking met belangrijke technologiepartners zodat een optimaal ontwerp van het datawarehouse is gerealiseerd. Het datawarehouse legt alle gegevens in open relationele databases vast, maar is geoptimaliseerd voor samenwerking met IBM DB2, Microsoft SQL Server, Oracle en Teradata.

- Voorgeconfigureerde 'extraction, transformation and loading' (ETL) routines voor het creëren en vullen van Siebel-datawarehouses, inclusief specifieke zogeheten 'analytische business adapters' die veel van de complexiteit van het ophalen van gegevens uit ERP-systemen en de bijbehorende gegevensintegratie afschermt. Hierdoor kan ook worden samengewerkt met bestaande datawarehouses.

- Toonaangevende technologie voor ETL en gegevensintegratie van Informatica, waardoor snel en eenvoudig datawarehouses kunnen worden ontwikkeld en gevuld met gegevens. Ook is voorzien in interfaces met SAP, Peoplesoft, Oracle Applications en andere omgevingen.

- Standaard branchespecifieke meetwaarden, key performance indicators (KPI) en analytische processen die gebaseerd zijn op de ervaringen van klanten en partners en standaarden als APICS, SCOR, GAAP en Basel II ondersteunen.

- Het vermogen om analytische voorzieningen direct in operationele systemen te integreren waardoor zinvolle gegevens direct beschikbaar komen en direct kunnen dienen als basis voor het nemen van maatregelen. Via webservices zijn deze analytische voorzieningen ook beschikbaar voor andere applicaties en businessprocessen.

- Gebaseerd op een geavanceerd business intelligence-platform, dat analytische toepassingen in staat stelt om op eenvoudige wijze tot maatwerkoplossingen te komen, terwijl ook zonder problemen tot integratie met bestaande datawarehouse/marts kan worden gekomen. De gebruikersvriendelijkheid en de snelheid waarmee zinvolle gegevens beschikbaar komen liggen hiermee op een niveau dat voorheen bij analytische toepassingen niet mogelijk was.

Siebel Business Analytics-toepassingen bieden klanten een grotere zakelijke waarde, maken korte implementatietijden mogelijk en kennen een lagere total cost of ownership dan andere analytische producten. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com/analytics.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl.

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000

Karin Schop
Account Executive
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304347
E-mail: karins@text100.nl