Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Siebel Systems onderstreept nieuwe strategie
met introductie van nieuwe business intelligence-oplossingen
Nieuwe analytische applicaties voor financiën, personeel, supply chain en
klanten bieden
iedere organisatie bedrijfsbreed inzicht in stand van zaken
SAN MATEO, Calif. - 7 oktober 2004 - Siebel Systems heeft een nieuwe
strategie bekend gemaakt die klanten een reeks van innovatieve oplossingen
op het gebied van business intelligence biedt. Deze nieuwe analytische
toepassingen zijn per direct beschikbaar en bieden klanten
voor-geconfigureerde oplossingen om inzicht te krijgen in de stand van zaken
ten aanzien van belangrijke bedrijfsfuncties als verkoop, serviceverlening,
marketing, financiën, inkoop, personeelszaken, operaties en supply chain
management. De Siebel Enterprise Analytic Applications zijn ingedeeld in
vier productgroepen: customer analytics, financial analytics,
workforce/employee analytics en supply chain and supplier analytics. Alle
toepassingen kunnen individueel worden toegepast, maar zijn tevens standaard
voorzien van faciliteiten om een bedrijfsbreed inzicht in tal van
operationele processen en gegevensbronnen als SAP, Oracle Applications,
Peoplesoft en Siebel Systems te realiseren.
Deze toepassingen zijn ontwikkeld door Siebel Systems in nauwe samenwerking
met belangrijke klanten, domeindeskundigen, specialisten bij adviesbureaus
en experts van belangrijke technologiepartners. De toepassingen zijn
complete en voor-geconfigureerde analytische oplossingen die op basis van
branchespecifieke best practices en zakelijke en technologische methodieken
zijn ontwikkeld. Als gevolg hiervan profiteren klanten van een grotere
zakelijke waarde, een snellere ingebruikname en een lagere total cost of
ownership dan wanneer gebruik wordt gemaakt van andere producten. De Siebel
Enterprise Analytic Applications zijn nu beschikbaar voor iedere organisatie
die op zoek is naar nieuwe mogelijkheden voor bedrijfsbreed toe te passen
business intelligence. Daarbij is het niet belangrijk in hoeverre deze
organisatie reeds gebruiker is van de CRM-oplossingen van Siebel Systems.
"Business intelligence is tegenwoordig voor iedere organisatie een
bedrijfskritische toepassing, zodat maximale waarde kan worden gerealiseerd
uit alle activiteiten die men in de richting van klanten onderneemt", zegt
Mike Lawrie, chief executive officer van Siebel Systems. "De aankondigingen
die wij nu doen onderstrepen het strategische commitment van Siebel Systems.
Wij willen tegemoet komen aan de eisen en wensen van de markt ten aanzien
van een nieuwe generatie van bedrijfsbrede business
intelligence-toepassingen, los van CRM."
Nieuwe producten bouwen voort op succesvolle implementaties bij klanten
Tot nu toe hebben meer dan vierhonderd grote ondernemingen gekozen voor
Siebel Business Analytics als hun strategische platform. Het gaat om
vijftien van de vijfentwintig grootste Amerikaanse bedrijven, vier van de
vijf grootste telecommunicatieconcerns, zeven van de negen grootste
farmaceutische ondernemingen en vier van de vijf grootste banken. Enkele
voorbeelden van klanten zijn: Bayer AG, BT, Caterpillar, DaimlerChrysler AG,
DirecTV Operations Inc, Dun & Bradstreet Holdings, Eli Lilly & Company, Ford
Motor Company, Fujitsu Siemens Computer GmbH, Hershey Foods Corporation, MCI
Inc, Putnam Investments, Raytheon Aircraft Company, Reuters, Union Pacific
Railroad en Warner Home Video. Op basis van deze innovatieve producten en
succesvolle implementaties bij klanten heeft Siebel Systems in korte tijd de
positie van 'leader' in kunnen nemen in de markt voor 'customer analytics
applications', een markt die door IDC wordt geschat op 1,5 miljard dollar in
2008. Het is bovendien het snelst groeiende segment binnen de totale markt
voor 'business analytics'.
Terwijl 75 procent van de klanten de Siebel Business Analytics-producten
gebruikt om inzicht te verkrijgen in gegevens die afkomstig zijn uit
CRM-systemen, vormen de nieuwe analytische producten een natuurlijke
uitbreiding op het productenprogramma van Siebel Systems. Ontwikkeld in
nauwe samenwerking met een groot aantal klanten, toonaangevende
adviesbureaus en technologiepartners vormen de nieuwe analytische
toepassingen een strategisch commitment van Siebel Systems om haar
toonaangevende positie in de markt voor 'customer analytics' verder te
versterken. Bovendien speelt het bedrijf hiermee in op een belangrijke kans
in de bredere markt voor business analytics, die volgens IDC in 2008 een
waarde zal kennen van 18,9 miljard dollar.
"Analytische toepassingen worden steeds belangrijker nu organisaties almaar
efficiënter willen werken en nog meer zakelijke kansen willen grijpen door
optimaal gebruik te maken van hun business intelligence-technologie", zegt
Henry Morris, group vice president applications and information access van
IDC. "Als de toonaangevende aanbieder van aan klanten gerelateerde
analytische toepassingen heeft Siebel Systems veel ervaring opgedaan met het
succesvol aanbieden van analytische oplossingen aan klanten. Het uitbreiden
van de reeks van analytische toepassingen heeft een aanzienlijke investering
van de kant van Siebel gevergd en is een duidelijk teken dat het bedrijf
inspeelt op de behoeften van klanten om tot een beter inzicht in klanten en
zakelijke activiteiten te komen."
Siebel Business Analytics Applications vormen een complete oplossing
De Siebel Business Analytics Applications zijn gegroepeerd in vier
categorieën: customer analytics, financial analytics, workforce/employee
performance management en supply chain and supplier analytics. Siebel
Systems heeft met deze nieuwe versie meer dan twintig nieuwe analytische
toepassingen toegevoegd aan de Siebel Business Analytics-productlijn. Siebel
Business Analytics omvat nu een complete reeks van oplossingen voor business
intelligence en de behoefte aan analytische voorzieningen voor welke
organisatie dan ook. Nieuwe toepassingen zijn onder andere:
Customer Analytics - Siebel's customer analytics-toepassingen zijn
voorgeconfigureerde en branchespecifieke oplossingen waarmee zakelijke
informatie en gegevens over klanten afkomstig uit tal van bronnen binnen de
organisatie zodanig kunnen worden geanalyseerd dat op basis van de
resultaten direct maatregelen kunnen worden genomen. Hierdoor kunnen
verkoop-, service- en marketingmedewerkers een effectievere interactie met
klanten opbouwen. Deze toepassingen kunnen probleemloos samenwerken met
Siebel CRM-toepassingen zodat analytische voorzieningen kunnen worden
geïntegreerd met operationele informatiesystemen en job flows. Een
belangrijk voordeel hiervan is dat het gat dat normaliter zit tussen het
tijdstip van het verkrijgen van een bepaald inzicht en het moment waarop
daadwerkelijk actie kan worden ondernomen nu is komen te vervallen.
- Enterprise Service and Contact Center Analytics - maakt het
medewerkers en managers van contact centers mogelijk om op een effectieve en
efficiënte manier de operatie en het prestatieniveau te beheren. Het biedt
een nadrukkelijk inzicht in de ervaringen die een klant heeft met de eigen
serviceorganisatie.
- Enterprise Sales Analytics - maakt het verkoopmedewerkers
mogelijk om op effectieve wijze omzet te genereren en orderportefeuilles te
beheren door het meten van de daadwerkelijk gerealiseerde omzet op basis van
boekingen, facturering en gegevens over orderportefeuilles. Het vergroot
tevens de effectiviteit door mogelijkheden voor cross-selling aan te bieden,
evenals een betere selectie van verkoopkansen.
- Enterprise Marketing Analytics - geeft inzicht in de ROI van
marketinginspanningen evenals de impact van marketingprogramma's en
-activiteiten. Deze toepassing analyseert klantgegevens, financiële data,
gegevens over marketingplannen (planningen en budgetten), klantenonderzoeken
en eventuele externe gegevens.
Financial Analytics - verschaft een realtime inzicht in alle belangrijke
financiële aspecten van de onderneming, biedt 'early warnings' en is in
staat om snel belangrijke financiële activiteiten binnen de organisatie aan
te passen. Het voorziet werknemers van een beter inzicht in de operationele
gang van zaken op basis waarvan verbeteringen kunnen worden aangebracht.
Supplier and Supply Chain Analytics - biedt inzicht in de 'demand chain',
maakt het gebruikers mogelijk om inzicht te krijgen in de factoren die
invloed uitoefenen op kosten, omzet en winst. Deze toepassing maakt het
tevens mogelijk om voorraden, planningen en dergelijke te optimaliseren.
Tevens biedt het faciliteiten voor het op basis van 'scorecards' volgen van
toeleveranciers en verschaft voorzieningen voor performance management.
Employee Performance Management and Workforce Analytics - biedt gegevens en
scorecards ten aanzien van medewerkers en stemt de werkelijke
prestatieniveaus af op de doelstellingen. Tevens identificeert het de
belangrijkste factoren die de effectiviteit van de medewerkers bepalen en
zorgt voor het afstemmen van deze gegevens op de financiële compensatie van
werknemers. Deze toepassing maakt het organisaties mogelijk om optimaal
gebruik te maken van hun werknemers.
Complete business intelligence-oplossingen
Alle Siebel Business Analytics-toepassingen zijn standaard voorzien van een
reeks van belangrijke meetwaarden, workflows en businessprocessen die
gebaseerd zijn op de best practices per branche of onderwerp. Deze complete
en voorgeconfigureerde oplossingen bieden alle noodzakelijke technologische
en zakelijke logica om data om te zetten in zakelijke inzichten die
bovendien zodanig worden gepresenteerd dat gebruikers direct tot handelen
kunnen overgaan. Voorbeelden hiervan zijn:
- Gepersonaliseerde en intuïtieve dashboards bieden informatie
op een dusdanige manier aan de gebruiker aan dat deze direct inzicht in de
situatie heeft en direct tot handelen kan overgaan. Gebruikers kunnen werken
met onderwerpspecifieke of op rollen gebaseerde 'alerts' die op een
pro-actieve manier het ontstaan van bepaalde zakelijke situaties, kansen of
problemen voorspellen mogelijk maken, situaties die anders onopgemerkt
zouden blijven.
- Alle analytische applicaties van Siebel Systems zijn
ontwikkeld op basis van Siebel's enterprise datawarehouse. Deze is gebouwd
in samenwerking met belangrijke technologiepartners zodat een optimaal
ontwerp van het datawarehouse is gerealiseerd. Het datawarehouse legt alle
gegevens in open relationele databases vast, maar is geoptimaliseerd voor
samenwerking met IBM DB2, Microsoft SQL Server, Oracle en Teradata.
- Voorgeconfigureerde 'extraction, transformation and loading'
(ETL) routines voor het creëren en vullen van Siebel-datawarehouses,
inclusief specifieke zogeheten 'analytische business adapters' die veel van
de complexiteit van het ophalen van gegevens uit ERP-systemen en de
bijbehorende gegevensintegratie afschermt. Hierdoor kan ook worden
samengewerkt met bestaande datawarehouses.
- Toonaangevende technologie voor ETL en gegevensintegratie
van Informatica, waardoor snel en eenvoudig datawarehouses kunnen worden
ontwikkeld en gevuld met gegevens. Ook is voorzien in interfaces met SAP,
Peoplesoft, Oracle Applications en andere omgevingen.
- Standaard branchespecifieke meetwaarden, key performance
indicators (KPI) en analytische processen die gebaseerd zijn op de
ervaringen van klanten en partners en standaarden als APICS, SCOR, GAAP en
Basel II ondersteunen.
- Het vermogen om analytische voorzieningen direct in
operationele systemen te integreren waardoor zinvolle gegevens direct
beschikbaar komen en direct kunnen dienen als basis voor het nemen van
maatregelen. Via webservices zijn deze analytische voorzieningen ook
beschikbaar voor andere applicaties en businessprocessen.
- Gebaseerd op een geavanceerd business intelligence-platform,
dat analytische toepassingen in staat stelt om op eenvoudige wijze tot
maatwerkoplossingen te komen, terwijl ook zonder problemen tot integratie
met bestaande datawarehouse/marts kan worden gekomen. De
gebruikersvriendelijkheid en de snelheid waarmee zinvolle gegevens
beschikbaar komen liggen hiermee op een niveau dat voorheen bij analytische
toepassingen niet mogelijk was.
Siebel Business Analytics-toepassingen bieden klanten een grotere zakelijke
waarde, maken korte implementatietijden mogelijk en kennen een lagere total
cost of ownership dan andere analytische producten. Meer informatie is te
vinden op www.siebel.com/analytics.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van
zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan
klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via
meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten
biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices',
CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig
zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in
de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure
klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden.
Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen.
Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op
www.siebelsystems.nl.
© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het
Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn
in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen,
logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
Karin Schop
Account Executive
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304347
E-mail: karins@text100.nl