Ministerie zet zich in voor duidelijker toezicht op Luchtverkeersleiding
Verkeer en Waterstaat moet zijn toezicht op de Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL) verbeteren. Dat is de belangrijkste conclusie uit het
vandaag verschenen rapport van de Algemene Rekenkamer `Toezicht op
Luchtverkeersleiding Nederland'. Een van de aanbevelingen in het
rapport luidt dat duidelijker moet worden aangegeven op basis van
welke criteria het toezicht op LVNL plaatsvindt.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderschrijft de
aanbevelingen van de Rekenkamer. Deze passen in het beleid zoals VenW
dat zelf al heeft ingezet. Zo zijn in de Schipholwet normen opgenomen
voor de veiligheid van het luchtverkeer naar de luchthaven Schiphol.
Daarnaast is in het luchthavenindelingsbesluit aangegeven dat binnen
een veiligheidszone rond Schiphol geen bebouwing mag zijn.
In een reactie op het rapport zegt het ministerie toe zich krachtig te
blijven inspannen om in internationaal verband bruikbare
veiligheidsnormering gerealiseerd te krijgen en zorg te dragen voor
politieke legitimering daarvan.
De veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol is op dit
moment op geen enkele manier in het geding. Schiphol is een van 's
werelds veiligste luchthavens, maar er moet wel voortdurend gezocht
blijven worden naar verdere verbeteringen. Daar ligt ook een
belangrijke taak bij LVNL als zelfstandig bestuursorgaan.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat