Persbericht 7 oktober 2004 Begin
---
SWOV: meer veiligheid door geloofwaardige snelheidslimieten
Snelheidslimiet en wegbeeld moeten meer met elkaar in overeenstemming
worden gebracht. Hierdoor worden snelheidslimieten geloofwaardiger en
zullen weggebruikers deze minder overschrijden. Naleving van de
snelheidslimieten kan per jaar 250 tot 300 verkeersdoden besparen. Dit
staat in het rapport Veilige en geloofwaardige snelheidslimieten van
de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV dat
vanmiddag overhandigd wordt aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer
en Waterstaat van de Tweede Kamer.
De SWOV stelt in haar notitie dat snelheidslimieten in de eerste
plaats veilige rijsnelheden moeten aangeven: ongevallen moeten zoveel
mogelijk worden voorkomen en als er tóch een ongeval plaatsvindt, moet
ernstig letsel nagenoeg uitgesloten zijn. Om te bereiken dat
weggebruikers zich ook werkelijk aan de snelheidslimiet houden, is het
noodzakelijk dat die limiet overeenkomt met de verwachtingen die het
wegbeeld oproept. De SWOV spreekt dan van geloofwaardige limieten.
De SWOV pleit ervoor dat alle snelheidslimieten in Nederland binnen
afzienbare tijd worden aangepast aan het wegbeeld of, omgekeerd, dat
het wegbeeld aan de snelheidslimiet wordt aangepast. In de praktijk
kan dit betekenen dat op sommige wegen de limiet omhoog zou moeten,
terwijl er op andere wegen juist minder hard zou moeten worden
gereden. Daar waar de ene limiet over gaat in een andere, zoals bij
het verlaten van de bebouwde kom, zal de weggebruiker dit altijd
moeten kunnen zien aan een duidelijke wijziging in het wegbeeld.
Meer duidelijkheid ter plekke
Voor een goede naleving van snelheidslimieten is het ook van belang
dat weggebruikers altijd en overal daadwerkelijk weten wat de limiet
ter plaatse is. Hierover zal overal steeds duidelijke informatie
moeten worden gegeven. Dit kan op de gebruikelijke wijze met
informatie langs de weg en/of in de toekomst op een meer geavanceerde
manier door de limiet in de auto weer te geven.
Geloofwaardiger politietoezicht
Ook voor politietoezicht geldt dat meer geloofwaardigheid zal leiden
tot meer draagvlak. Weggebruikers moeten steeds goed voorgelicht
worden over het hoe en waarom van politietoezicht. Met de nieuwe
technische hulpmiddelen als trajectcontrole en elektronische
voertuigidentificatie (EVI) zal de politie steeds meer in staat zijn
om rijsnelheden over langere afstand te controleren.
Als aan de voorwaarden voor geloofwaardige snelheidslimieten is
voldaan, zullen onbewuste overtredingen naar verwachting minder
voorkomen. Desondanks zal er een groep weggebruikers overblijven die
toch (veel) te hard blijft rijden. Voor hen is politietoezicht nodig,
waarbij voor de hardnekkige en grove overtreders een minder tolerant
beleid gevoerd zal moeten worden.
Aanbevelingen voor de korte termijn
Om tot een geloofwaardiger snelheidsbeleid te komen dat door de meeste
weggebruikers wordt nageleefd zijn de volgende stappen te doorlopen:
1. Vaststellen van criteria voor veilige en geloofwaardige limieten,
en voor limietovergangen.
2. Toetsing van de huidige limieten aan deze criteria door
wegbeheerders en, indien nodig, bijstellen van de limieten op die
wegen waar deze niet in overeenstemming zijn met de opgestelde
criteria
3. Nadat de bovenstaande stappen gezet zijn, kan het
handhavingsbeleid heroverwogen worden waarbij er vanuit wordt
gegaan dat onbewuste overtredingen niet meer voorkomen en bewuste
overtreders streng worden aangepakt.
Dynamisch limietenstelsel
Op termijn zal volgens de SWOV moeten worden overgegaan op een systeem
van dynamische snelheidslimieten: limieten die zijn afgestemd op de
actuele omstandigheden ter plekke. Te denken valt aan verschillende
limieten tijdens neerslag of droog weer of bij verschil in
verkeersdrukte. De weggebruiker zal dan via matrixborden boven de weg
of door informatie in de auto worden geïnformeerd over de ter plekke
toegestane rijsnelheden. De SWOV beveelt aan nu al te beginnen met
onderzoek naar en de technische ontwikkeling van een dergelijk
dynamisch limietenstelsel opdat dit over enkele jaren beschikbaar is.
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie "Over de SWOV".
---
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid