SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08


Brussel, 7 oktober 2004
T.a.v. de redactie,

Op 7 oktober organiseerde het Dagelijks Bestuur van de SERV een gesprek met een aantal Vlaamse Europarlementsleden over de impact van de Europese dienstenrichtlijn, beter gekend als de Bolkesteinrichtlijn.

Eerder had de SERV een eigen aanbeveling uitgebracht waarin hij waarschuwde voor een reeks van onbedoelde effecten van de richtlijn zoals die op dit moment is geformuleerd. Voor alle duidelijkheid : de SERV staat volledig achter het principe van de interne markt en van de Lissabon-doelstellingen en ziet wel degelijk de grote mogelijkheden van een ééngemaakte Europese markt voor diensten. In een eerste analyse van de richtlijn bracht de SERV evenwel enkele specifieke knelpunten en aandachtsgebieden in de kijker. Het zijn deze knelpunten en de mogelijke impact van de richtlijn op de Vlaamse dienstensector die met de Vlaamse Europarlementsleden werden besproken. Net als de Vlaamse regering blijft de SERV aandringen op een impactanalyse en op amendementen van de dienstenrichtlijn. Nu de Vlaamse regering een standpunt heeft ingenomen en via de kanalen van de uitvoerende macht verder zal werken vond de SERV het raadzaam ook aan de Vlaamse europarlementsleden uit te leggen waar de grootste problemen zitten op sociaal-economisch gebied. De dienstenrichtlijn valt immers onder de Europese medebeslissingsprocedure waardoor het Europese Parlement een sturende inbreng kan doen.

Ter herinnering : de voornaamste knelpunten gesignaleerd in de SERV-aanbeveling . De kaderrichtlijn miskent de bevoegdheden van Vlaanderen en kan leiden tot een "hernationalisering", door het verbod op erkenningsmogelijkheden voor de regio's. . Er ontstaat rechtsonzekerheid omwille van een groot gebrek aan coherentie tussen de verschillende initiatieven van de Europese Commissie. (bijv. rond de openbare dienstverleningsplichten, de diensten van algemeen belang, de uitgesloten diensten.). Ook de onduidelijkheden in de definities van de diensten wakkeren die rechtsonzekerheid aan en scheppen ruimte voor allerhande interpretaties. . De kwaliteitsnormen in het Vlaamse beleid komen op de helling te staan. Ten eerste omdat voor de toepassing van het oorsprongland-beginsel vandaag de noodzakelijke randvoorwaarden ontbreken. Het gaat niet alleen om het ontbreken van minimumnormen maar ook om grote moeilijkheden in verband met controle en inspectie. Zo bestaat het gevaar dat dienstverleners zich bewust in een lidstaat met lage normen vestigen en hebben lidstaten er weinig baat bij controles uit te oefenen wanneer de eventuele nadelige gevolgen zich vooral in andere lidstaten voordoen. Maar de kwaliteitsnormen komen ook in gevaar door de beperkingen die voor stelsels van vergunning en erkenning zullen gelden. . De gevolgen van de kaderrichtlijn voor nationale en voor sectorale regelingen valt moeilijk te schatten. De impactanalyse van de Europese Commissie zelf is beperkt , houdt geen rekening met de uitbreiding van de Europese Unie en moet door de lidstaten worden aangevuld. Voor Vlaanderen lijkt een RIA (reguleringsimpactanalayse - zware versie) aangewezen. . De impact op onze taalwetgeving onduidelijk, zowel voor het gebruik van talen in de bedrijven zelf als voor de consumenten en de aanbieders en de leveranciers van diensten.

Alle adviezen van de SERV vindt u ook op de SERV-website : www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be


-----------------------
Persbericht

SERV licht aanbeveling Europese dienstenrichtlijn toe aan Vlaamse Europarlementsleden.


---- --