VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl
Eigen Huis: Consumentenvertrouwen in woningmarkt stabiel
Amersfoort, 7 oktober 2004.
Eigen Huis Marktindicator(c) derde kwartaal 2004:
Consumentenvertrouwen in woningmarkt stabiel
Ondanks de ongunstige economische omstandigheden weet de woningmarkt
het vertrouwen van de consument vast te houden. De Eigen Huis
Marktindicator neemt met slechts 0,5 punt af ten opzichte van het
tweede kwartaal. Hierdoor daalt de Marktindicator van 91 naar 90.
De Eigen Huis Marktindicator is gebaseerd op een zestal variabelen
betreffende de inschattingen van consumenten over
woningmarktontwikkelingen in de afgelopen 12 maanden en de komende 12
maanden.
De inschattingen van de consument over de situatie voor het kopen van
een woning in het algemeen, de ontwikkeling van de hypotheekrente, de
economische situatie en de ontwikkeling van de werkloosheid laten een
iets positiever beeld zien dan in het vorige kwartaal. Licht negatieve
aspecten in de indicator betreffen de ontwikkeling van de
huizenprijzen en de eigen financiële situatie van consumenten. Na
weging van de resultaten geeft dit per saldo een beperkte daling van
de indicator van 91 naar 90. Bij een waarde van 100 is de stemming op
de woningmarkt neutraal. Daarboven (tot een waarde van 200) is de
stemming positief, daaronder (tot een waarde van 0) is de stemming
negatief.
Toelichting Eigen Huis Marktindicator(c)
Naast alle feitelijke informatie over de woningmarkt biedt de Eigen
Huis marktindicator een maat voor het consumentenvertrouwen met
betrekking tot het kopen van een huis. Daarmee wordt het beeld van de
woningmarkt compleet. De index consumentenvertrouwen van het CBS is te
algemeen van aard om de specifieke ontwikkelingen op de woningmarkt te
verklaren.
Vereniging Eigen Huis heeft daarom in juli 2004 de Eigen Huis
Marktindicator geïntroduceerd die geheel is gebaseerd op de mening van
de consument met betrekking tot de aspecten die het meest van belang
zijn bij de afweging om wel of niet een huis te kopen.
Ten behoeve van de Eigen Huis Marktindicator wordt iedere maand
onderzoek verricht onder een representatieve steekproef van de
Nederlandse bevolking. Het veldwerk hiervoor wordt uitgevoerd door
onderzoeksbureau Intomart; de verwerking en interpretatie van de
onderzoeksresultaten zijn in handen van het onderzoeksinstituut OTB
van de TU Delft. De Eigen Huis Marktindicator wordt als kwartaalcijfer
aan het begin van ie derkwartaalgepresenteerd.
Noot voor de redactie,