Ingezonden persbericht


Ouders verwachtten meer van rugzak

Resultaten leerlinggebonden financiering vallen tegen

Nog steeds worden veel ouders afgewezen als zij voor hun kind met een handicap een plaats zoeken in het regulier onderwijs. Ouders staan positief tegenover de rugzak, maar ze krijgen te maken met problemen bij de uitvoering. Het indicatietraject is tijdrovend, de testen zijn belastend, er zijn onduidelijke indicatiecriteria, scholen zijn onvoldoende bekend met de regelingen. Uit onderzoek van Oberon in opdracht van FvO en VIM blijkt dat de Regeling leerlinggebonden financiering de problemen van ouders en hun kinderen met een handicap niet oplost. De rugzak geeft onvoldoende toegang tot het regulier onderwijs, terwijl er wel behoefte is aan een alternatief voor de speciale school. Vim en FvO willen daarom ook een discussie over de plaats van de speciale school in het brede onderwijsveld.

"Er wordt niet gekeken naar het individuele kind, maar naar papieren en getallen." aldus één van de ondervraagde ouders uit het onderzoek van bureau Oberon uit Utrecht.

Ruim een jaar geleden trad de Wet op de leerlinggebonden financiering (LGF), de rugzak, in werking. Met deze wet zouden ouders van kinderen met een handicap meer mogelijkheden krijgen om te kiezen tussen gewoon en speciaal onderwijs. De Vereniging voor de geïntegreerde opvoeding van kinderen met het syndroom van Down (VIM) en de Federatie van Ouderverenigingen (FvO) wilden weten wat de ervaringen zijn van ouders met de rugzak.

In het algemeen kijken ouders positief aan tegen de nieuwe mogelijkheden, maar in de praktijk worden zij met een groot aantal problemen geconfronteerd. De rugzak biedt geen echte oplossing voor de problemen van ouders. Enkele voorbeelden. De huidige Regeling leerlinggebonden financiering (LGF) blijkt te vrijblijvend. Ouders moeten nog steeds strijd leveren om hun kind geplaatst te krijgen in een reguliere school. Ook is een grote groep ouders ontevreden over de wijze waarop de indicatiestelling verloopt. Het duurt bijvoorbeeld allemaal te lang en men heeft twijfels bij de relevantie van de tests. Daarnaast vinden veel ouders dat zij onvoldoende ondersteuning krijgen van de Regionale Expertise Centra (REC).

VIM en FvO vinden dat er op korte termijn een wettelijke basis moet komen voor de toegankelijkheid van het regulier onderwijs. Tegelijkertijd moet er meer maatwerk mogelijk zijn: maatwerk in testen, financieel maatwerk en financiële autonomie. Door het onderzoek werd ook duidelijk dat een discussie over de toekomst van onderwijs aan kinderen met handicaps onvermijdelijk is. Daarbij moet ook de plaats van de speciale school in het brede onderwijsveld betrokken worden.

Het rapport 'Ouders over de rugzak' van bureau Oberon en de aanbevelingen voor toekomstig beleid van VIM en FvO, zijn te vinden op www.vim-online.nl en www.fvo.nl.

___
Noot voor de redactie,