KIALA
Kiala Nederland en Wehkamp breiden samenwerking verder uit
Kiala realiseert omzetstijging van 500% over eerste helft 2004
Kiala Nederland en Wehkamp breiden samenwerking verder uit
Utrecht, donderdag 7 oktober 2004 - Na een succesvolle
proefperiode van een jaar waarbij klanten van Wehkamp hun pakket
(bestelling) kunnen retourneren via het netwerk van afhaalpunten
van Kiala, breidt Wehkamp haar dienstverlening naar haar klanten
verder uit. Vanaf 10 oktober 2004, kunnen de klanten van Wehkamp
hun pakket/bestelling ook ophalen op een Kiala Punt naar keuze.
Voor de klanten van Wehkamp betekent dit extra mogelijkheden om
pakketten snel en gemakkelijk in ontvangst te nemen, te betalen
en/of terug te zenden waar en wanneer dat de gebruiker het best
uitkomt. Kiala heeft een landelijk dekkend netwerk van afhaalpunten
in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Kiala- afhaalpunten
zijn ondergebracht in een breed scala aan buurtwinkels,
tabakzaken, boekhandels, supermarkten, tankstation, etc., die ook
buiten kantoortijden geopend en makkelijk bereikbaar zijn. Het
Kiala-netwerk omvat 4.200 leveringspunten in Europa waarvan
ongeveer 400 leveringspunten in Nederland. Met bijna 60 partners
en meer dan 45.000 zendingen per dag, is Kiala in drie jaar
uitgegroeid tot marktleider in Europa voor kopers en verkopers van
artikelen op afstand. Over de eerste zes maanden van 2004
realiseerde Kiala een omzet van acht miljoen euro. Dit staat gelijk
aan een stijging van 500% vergeleken met dezelfde periode in 2003.
De uitbreiding van de activiteiten tussen Wehkamp en Kiala volgt op
een testperiode van een jaar. 'Direct vanaf het begin van de
samenwerking, is binnen Wehkamp en door haar klanten
enthousiast gereageerd op de dienstverlening en service van Kiala,'
vertelt Joris Oudenhuijzen, Country Manager Kiala Nederland.
'Binnen afzienbare tijd maakten reeds 10 tot 15% van de Wehkamp
klanten gebruik van de Kiala retour service; dit zonder
noemenswaardige promotie van de zijde van Wehkamp. Mede
hierdoor is Wehkamp in staat geweest het Kiala concept goed te
testen en nader onderzoek te doen naar de behoefte bij hun klanten
naar meer gemak en alternatieven in de wijze van het leveren van
pakketten aan hun klanten. Gezien het grote succes en het gemak
dat Kiala biedt, heeft Wehkamp besloten de leverings-service van
Kiala volledig in haar operatie en logistieke afhandeling te
integreren. Vanaf heden biedt Wehkamp haar klanten dus ook het
bezorggemak via Kiala.' Wehkamp is Nederlands grootste
aanbieder op afstand (via catalogi en internet) en verzendt
jaarlijks
ongeveer 6,5 miljoen pakketten binnen Nederland.
Voor 2004 verwacht Kiala een jaaromzet van achttien miljoen euro te
realiseren; een groeicijfer van 300% in vergelijking met de zes
miljoen euro jaaromzet van 2003. In een reactie op goede eerste
halfjaarcijfers en de verwachte jaarresultaten voor 2004 zei Denis
Payre, CEO en founder van Kiala: 'Het enthousiasme van
consumenten en bedrijven blijft toenemen in de landen waar Kiala
is gelanceerd. Dit resulteert in een stijgend aantal gebruikers en
dagelijkse zendingen. Het verder uitbreiden van de samenwerking
met Wehkamp in Nederland is hier een goed voorbeeld van. We
verwachten dan ook dat het Kiala-netwerk deze enorme groeicijfers
over de komende maanden zal blijven vasthouden. Op dit moment
ligt onze focus op het uitbreiden van de dichtheid van het netwerk
in
de landen waar we actief zijn en bereiden we de lancering in andere
Europese landen voor. Ook gaan we verder met de ontwikkeling van
onze diensten aan aangrenzende sectoren, zoals de levering van
reserveonderdelen aan onderhoudsmonteurs en de retour- en
reparatieservice voor elektronische apparatuur, aangezien de
resultaten op dit gebied in onze testmarkt België grote successen
laten zien.'
Europese groeistrategie
De Europese groeistrategie van Kiala biedt verkopers of afstand die
gebruik maken van het netwerk de mogelijkheid de activiteiten in
het
buitenland uit te breiden, zonder dat zij de gebruikelijke
investeringen hoeven te doen. Kiala biedt hen immers de
mogelijkheid om hun koopwaar internationaal te leveren tegen zeer
scherpe prijzen, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening wordt
gegarandeerd. Zo hebben onlangs twee grote Franse op afstand
verkopende aanbieders Home Shopping Services (RTLshop &
Yorinshop) en Nomatica.com onlangs de Nederlandse markt
betreden en maken nog eens drie andere bedrijven zich op om in
het vierde kwartaal van 2004 hetzelfde te doen.
Kiala verwacht dat steeds meer bedrijven deze
internationaliseringslag zullen maken aangezien drie grote
barrières voor internationalisering wegvallen. Ten eerste is er één
enkele logistieke en informatica-interface ongeacht het land,
waardoor de e-tailer heel wat minder inspanningen moet leveren
om zijn activiteit te integreren. Ten tweede is er één enkele ingang
in
de logistieke keten voor één of meerdere landen, waardoor de
transportkosten uitzonderlijk laag kunnen worden gehouden.
Tenslotte is er één enkel contract per gesprekspartner wat de
follo-up vereenvoudigt en een zeer hoog kwaliteitsniveau
garandeert.
Winnaar Branche Innovatie Award 2004
Begin dit jaar won Kiala in Nederland de Branch Innovatie Award
2004 van de Thuiswinkel organisatie. Met deze Branche Innovatie
Award wil de branche bedrijven, organisaties en /of personen die
direct betrokken zijn bij verkopen op afstand stimuleren in de
ontwikkeling en verdere professionalisering van de branche. De
prijs is toegekend aan de in 2003 gerealiseerde of geïnitieerde,
succesvolle, vindingrijke of veelbelovende initiatieven, innovaties
of
ontwikkelingen ten behoeve van verkopen op afstand. Volgens de
branch-bedrijven bieden de Kiala-punten een optimale service
zonder lange wachtrijen en beschikken bovendien over brede
openingsuren zelfs gedurend het week-end. De consument kan op
deze manier profiteren van een snelle levering binnen een
gegarandeerde leveringstermijn: hij of zij kan het pakketje ophalen
op ieder gewenst moment, op ieder gewenst Kiala-punt.
Op dit moment maken de volgende bedrijven gebruik van de Kiala
service in Nederland: Wehkamp, Neckermann, Otto, Klingel, HP,
Yves Rocher, RTLshop, Yorinshop, ECI, Nomatica, Large
Popmerchandising, Conrad, DVDzone2, Boekenclub, CDVD,
Proxis.nl, Ulla Popken, Meyer, Wellsana, Forever Living Products,
Mona, Babista, Vamos.
Over Kiala:
Kiala is Europees leider in de sector van netwerken van
leveringspunten die een oplossing bieden voor de ongemakken dat
voortvloeit uit tevergeefs aangeboden thuisbezorgingen. Kiala biedt
reizende professionals en consumenten die aankopen doen via
catalogi, het internet of televerkoop de mogelijkheid om pakketten
snel IN ONTVANGST TE NEMEN, TE BETALEN of TERUG TE
ZENDEN, waar en wanneer hen dat het beste uitkomt. Het netwerk
van Kiala-punten bestaat uit buurtwinkels (kruideniers, tabakzaken,
boekhandels, supermarkten, tankstations, ...) die gemakkelijk
bereikbaar zijn, die lange openingstijden kennen en die ook in het
weekeinde geopend zijn. De Kiala-punten bieden een optimale
service zonder lange wachtrijen en beschikken bovendien over een
voldoende ruime en veilige opslagruimte. De klant kan op deze
manier profiteren van een snelle levering binnen een garandeerde
leveringstermijn. De klant kan zo zijn of haar tijd optimaal indelen
en
het pakket afhalen op het gewenste Kiala-punt.
Dit netwerk van leveringspunten wordt ondersteund door een
technologisch platform dat gebruik maakt van alle moderne
communicatiemiddelen, zodat alle stappen in het leveringsproces
van de bestelde pakketten kunnen worden geautomatiseerd. De
Kiala-punten zijn uitgerust met de allernieuwste mobiele terminals.
Op deze wijze worden alle lastige administratieve taken en andere
oorzaken van fouten uit het leveringsproces weggenomen. De klant
kan bovendien de orderstatus van zijn of haar pakket op de voet
volgen via de Kiala-website. Hij wordt bovendien rechtstreeks in
kennis gesteld van de aankomst van de levering of van eventuele
vertragingen via zijn of haar vaste telefoon, mobiele telefoon of
via
een e-mailbericht. Als de klant vergeet het pakket af te halen,
krijgt
hij of zij op dezelfde manier een herinnering toegestuurd. De
leveringsoplossing van Kiala is een goedkoper alternatief voor
thuisbezorging.
Na de start in België en Luxemburg in juli 2001, heeft Kiala zich
in
oktober 2002 eveneens op de Franse en Nederlandse markt
begeven. Het Kiala-netwerk telt inmiddels 4.200 Kiala-punten en
verwerkt dagelijkse meer dan 45.000 pakketten. Bijna 60 partners
maken inmiddels gebruik van Kiala, waaronder de belangrijkste
Europese postorderbedrijven, zoals Bertelsmann (ECI, Home
Shopping Service), GUS (Wehkamp), Karstad Quelle Neckermann
(Quelle, Neckermann, Peter Hahn), Klingel, Otto (3 Suisses, Club
des Créateurs de Beauté, Vitrine magique, Blanche Porte), Pinault
Printemps Redoute (La Redoute, Daxon, Edmée, Eveil & Jeux), Yves
Rocher.... Onder de aandeelhouders van Kiala bevinden zich grote
institutionele beleggers, waaronder fondsen van La Poste en TPG.
---
Noot voor de redactie,