Gemeente IJsselstein
Aanpassing dienstverlening uitkeringen en reïntegratie
donderdag, 07 oktober 2004 - 10:00 CET
De gemeente IJsselstein heeft met ingang van 1 oktober jl. de
dienstverlening op het gebied van uitkeringen en reïntegratie
aangepast.
De afdeling Maatschappelijke Zaken - met name verantwoordelijk voor
afhandeling van aanvragen voor een uitkering, beheer van de
uitkeringen en reïntegratie van cliënten op de arbeidsmarkt - gaat
voortaan werken met een intaketeam en casemanagers. Het intaketeam
behandelt de aanvragen voor een uitkering die bij het Centrum voor
Werk en Inkomen zijn binnengekomen. Nadat de uitkering is toegekend,
hebben de casemanagers de taak cliënten zo spoedig mogelijk te
bemiddelen naar (vast) werk. De casemanagers hebben ieder een eigen
cliëntenbestand.
Cliënten kunnen tijdens een dagelijks telefonisch spreekuur informatie
krijgen over hun uitkering, voortgang van het reïntegratietraject en
andere regelingen in het kader van de sociale zekerheid die door de
gemeente worden uitgevoerd.
Voorheen vond de intake plaats bij de afdeling Publiekszaken. Vanwege
de efficiency is de uitvoering van de bijzondere bijstand en de
langdurigheidstoeslag wel bij de afdeling Publiekszaken gebleven; de
afhandeling van deze aanvragen wordt hierdoor bespoedigd.
De inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari
2004 is aanleiding voor aanpassing van de dienstverlening. Hiernaast
zijn de duidelijkheid voor de cliënten en de grotere bereikbaarheid
van de gemeente redenen geweest haar manier van werken aan te passen.
Cliënten zijn schriftelijk op de hoogte gebracht van de aanpassingen.
Het informatiepakket dat de afdeling Publiekzaken aan cliënten
verstrekt, is aangepast. Ook het CWI heeft de aanpassingen in haar
communicatie doorgevoerd.