CAPGEMINI
Nederland en België voorop in logistieke wereld
Nederland en België voorop in logistieke wereld
Nederlandse en Belgische bedrijven besteden een breder pallet aan
activiteiten aan logistieke dienstverleners uit dan hun Europese,
Aziatische en Amerikaanse collega's. Ook geven zij een groter deel van
hun supply chain budget (70% versus 50% voor de buitenlandse
bedrijven) uit aan logistieke dienstverleners. Desondanks is de
tevredenheid over hun logistieke dienstverleners lager.
Dit zijn enkele conclusies uit het werelwijde 3PL (Third Party
Logistics) onderzoek van Capgemini, het Georgia Institute of
Technology en FedEx Supply Chain Services, dat dit jaar voor de
negende keer is gehouden.
Bij de onderzochte bedrijven in Nederland en België bedragen de
logistieke kosten gemiddeld 6,31 % van de omzet, tegen 10,31 % voor de
Europese bedrijven en 8,55 % voor alle onderzochte bedrijven
wereldwijd. De Benelux lijkt hierdoor nog steeds een goede
uitvalsbasis te zijn op logistiek gebied. Van de bedrijven die
momenteel nog geen gebruik maken van logistieke dienstverlener(s)
geeft 48% aan dat zij toekomstplannen hebben om (een deel van) hun
logistieke activiteiten alsnog uit te besteden.
Nederlandse en Belgische bedrijven vinden kosten en service even
belangrijke criteria bij de selectie van een logistieke
dienstverlener. Buitenlandse bedrijven kiezen meer op service dan op
kosten. Een overgrote meerderheid van de bedrijven geeft aan dat de
huidige activiteiten van de logistieke dienstverlener(s) slechts
beperkt geïntegreerd worden uitgevoerd, terwijl 65% van de bedrijven
dat juist wel wil. Meer dan 75% van de bedrijven geeft aan dat zij hun
logistieke dienstverlener(s) niet zien als een strategische supply
chain partner.
De meest gehoorde klacht in de Benelux over logistieke dienstverleners
is het gebrek aan continue procesverbetering (80%), gevolgd door een
gebrek aan strategische visie en competenties op het gebied van
procesgerichte en inhoudelijk gerichte advisering (60%). Wereldwijd is
de meest gehoorde klacht het niet nakomen van gemaakte afspraken
(60%).
Roy Lenders, verantwoordelijk voor Capgemini's Europese management
consulting activiteiten op het gebied van transport, warehousing en
distributie: 'Ondanks de negatieve geluiden over de afnemende
concurrentiepositie van de Benelux op logistiek gebied geldt de
logistieke dienstverleningssector in de Benelux nog steeds als de
meest geavanceerde en best georganiseerde in de wereld. Uitdaging voor
de komende jaren is om deze positie te behouden ondanks het oostwaarts
verschuiven van het geografische en economische middelpunt van
Europa.'
Erik van Dort, verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van
Capgemini in de transport- en distributiesector: 'Logistieke
dienstverleners bieden over het algemeen een goede service aan hun
klanten. Dat is echter niet voldoende. Klanten willen innovatieve
logistieke partners die continu innoveren door te investeren in nieuwe
technologieën zoals RFID.'
Aan het wereldwijde onderzoek 'Third Party Logistics - Results and
Findings of the 2004 Ninth Annual Study' hebben dit jaar 656
gebruikers en potentiële gebruikers van logistieke dienstverleners
deelgenomen (meer dan 85% van de bedrijven had een omzet groter dan
EUR 100 miljoen). Het onderzoek heeft als doel om te analyseren wat de
trends en ontwikkelingen zijn in het uitbesteden van logistieke
activiteiten door bedrijven. Circa 11,5% van de deelnemers was
afkomstig uit de Benelux. Het onderzoek geeft dan ook een goed inzicht
in hoe de Nederlandse en Belgische bedrijven afwijken in het gebruik
van logistieke dienstverleners ten opzichte van hun Europese,
Aziatische en Amerikaanse tegenhangers. Een exemplaar van het rapport
is aan te vragen op www.nl.capgemini.com.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een
compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en
outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een
onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van
snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative
Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door
een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en
hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de
dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000
medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2003 een omzet
van 5,75 miljard euro. Het hoofdkantoor van Capgemini Group is
gevestigd in Parijs. Meer informatie over specifieke dienstverlening,
kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.capgemini.com
EINDE PERSBERICHT