Persbericht Gemeente Barendrecht

Informatie-avond TramPlus op 7 oktober
Carnisselandelijn 25 oktober operationeel

BARENDRECHT (27 september 2004) - Als bij de test- en proefritten alles volgens plan verloopt, wordt de TramPlus-verbinding tussen de Barendrechtse nieuwbouwlocatie Carnisselande en het centrum van Rotterdam met ingang van maandag 25 oktober operationeel. Op die dag start de reguliere dienstregeling van de Carnisselandelijn, ofwel lijn 25. Op woensdag 3 november volgt de feestelijke opening van de Carnisselandelijn.

Informatie-avond op donderdag 7 oktober
Om alle mogelijke vragen over TramPlus te beantwoorden organiseren de gemeente Barendrecht en de RET op donderdag 7 oktober aanstaande een informatieavond. Deze avond begint om 20.00 uur en wordt gehouden in de mediatheek van Waterpoort aan het Middeldijkerplein (ingang aan het binnenplein!). Tijdens de avond komen aan de hand van enkele presentaties van zowel de RET als de gemeente allerlei praktische zaken aan de orde. En uiteraard is er ook ruim gelegenheid tot het stellen van vragen. Iedereen is welkom.

Dienstregeling
Volgens de dienstregeling van lijn 25 zal er voortaan op doordeweekse dagen in de ochtend- en avondspits iedere 7 minuten een tram rijden van en naar Barendrecht-Carnisselande. Buiten de spits is dat om de 10 minuten en 's avonds en in het weekend stopt er - afhankelijk van het tijdstip - ieder kwartier of iedere twintig minuten een tram. De reistijd van eindpunt tot eindpunt (Waterkant - Rotterdam Centraal Station) is net iets korter dan een half uur en de route voert in Rotterdam onder meer over het Weena, de Coolsingel, de Erasmusbrug, de Beijerlandselaan en de Slinge. Het totale traject is twaalf kilometer lang en kent 21 haltes, waarvan vier in Carnisselande. Deze haltes liggen bij de wijk Waterkant, op het Middeldijkerplein, in de wijk Meerwede (ter hoogte van de Noordersingel) en centraal in de toekomstige wijk Vrijenburg. Maar omdat er in Vrijenburg op dit moment nog geen huizen zijn opgeleverd, zullen de trams daar voorlopig nog niet stoppen. Overigens is het een wijdverspreid misverstand dat in Carnisselande de karakteristieke TramPlus-bruggen met de grote, houten luifels dienst gaan doen als haltes. Deze bruggen zijn weliswaar mooie kunstwerken, maar de haltes komen op de andere reeds genoemde plekken.

Test- en proefritten
Om ervoor te zorgen dat vanaf eind oktober alles op rolletjes verloopt is de RET onlangs gestart met een serie testritten. Hierbij is bekeken of de nieuwe tramlijn technisch voldoet aan de vastgestelde eisen. Maandag 9 oktober start de RET met de proefritten. In deze tweede fase, waarbij al zo veel mogelijk volgens de dienstregeling met trams zonder passagiers wordt gereden, worden de bestuurders opgeleid om op de Carnisselandelijn te rijden. Het draait er hierbij om bekend te worden met het rijgedrag van de baan maar vooral ook om het onderkennen van de gewenste interactie met andere weggebruikers. In de testfase zal in Carnisselande overigens ook de laatste hand worden gelegd aan de installatie van de waarschuwingssignalen (geluidssignalen en knipperlichten).

Z.O.Z.
Verkeersveiligheid
Bij de aanleg van de Carnisselandelijn is veel aandacht besteed aan het aspect verkeersveiligheid. Toch worden er bewust geen slagbomen geplaatst. Dat is gebruikelijk. Een tram is namelijk geen metro of trein. Bovendien hanteert de RET de filosofie 'Rijden op zicht'. Nadert de tram een kruising of rijdt hij over een druk plein zoals bijvoorbeeld het Middeldijkerplein, dan zal de trambestuurder vaart minderen. Bij trams zijn slagbomen niet nodig, maar alle kruisingen worden uiteraard wel beveiligd met waarschuwingssignalen (geluidssignalen en knipperlichten). Deze waarschuwingssignalen waarschuwen overige weggebruikers voor een naderende tram. Bovendien is er qua beplanting voor gezorgd dat de trambestuurder altijd goed zicht heeft en dat ook andere weggebruikers de tram en de waarschuwingslichten ruim op tijd kunnen zien. De tram is in Carnisselande een nieuwe verkeersdeelnemer en dus is het goed om - zeker in de beginfase - extra alert te zijn. De gemeente en de RET adviseren dan ook om goed op de aangebrachte waarschuwingssignalen (geluidsignalen en knipperlichten) te letten. Naast de verkeersveiligheid is er ook nog de sociale veiligheid. De gemeente Barendrecht en de RET hebben dit onderwerp beide hoog in het vaandel. Burgemeester Van de Wouw vertelt dat er al direct vanaf het begin flink wat toezicht zal zijn. ,,Enerzijds door de conducteurs en de toezichthouders die ook op de trams naar Carnisselande een vaste plek krijgen en anderzijds buiten de trams door de politie en onze eigen toezichthouders. Reizen met de tram moet fijn en veilig zijn'', aldus de burgemeester.

Overige wijziging openbaar vervoer Barendrecht
Door de komst van de Carnisselandelijn zal er op 25 oktober ook qua busvervoer van en naar Barendrecht het een en ander gaan veranderen. Hieronder volgt een kort overzicht:

. Buslijn 183 wordt de oost-west verbinding tussen Barendrecht-Carnisselande en Barendrecht-Centrum (+ Heerjansdam). Deze bus rijdt echter niet meer door tot aan Rotterdam-Zuidplein en ook zal bus 183 in het vervolg niet meer over de Schaatsbaan en de Hoefslag rijden
. Buslijn 182 is en blijft de verbinding tussen Barendrecht-Carnisselande en Rotterdam-Zuidplein. Bus 182 is een ringlijn, die grofweg de volgende route volgt: Zuidplein, Meerwede Noord, Vaanpark, Waterkant, Gaatkensoog, Portland, Zuidplein.
. Buslijn 184 is en blijft de verbinding tussen Barendrecht-Centrum en Rotterdam-Zuidplein. De route is grofweg: NS-station Barendrecht, Buitenoord, Molenvliet, Nieuweland, Dorpzicht, Zuidplein (en andersom). Bij het NS-station Barendrecht geeft bus 184 aansluiting op de treinen.
. Van de buslijnen 182, 183 en 184 wordt de frequentie 2 keer per uur en in de spits 3 of 4 keer per uur.
. Bij de haltes NS-station (183 en 184), Waterkant (182 en 183) en Noordersingel (182 en 183) kunnen reizigers in het vervolg overstappen op de trein of tram naar Rotterdam-Centrum. Tevens is een overstap mogelijk voor de reizigers van de buslijen 183 en 184 ter plaatse van het RMPI aan de Boerhaavelaan naar respectievelijk het Zuidplein of Carnisselande/Portland.
. Buslijn 181 (Zuidplein - Barendrecht Carnisselande - Zuidplein) en buslijn 185 (Zuidplein, Barendrecht-Centrum, Zuidplein) komen te vervallen
. Buslijn 187 (Zuidplein, Dierenstein, Ziedewij en andersom) blijft ongewijzigd.

Meer informatie over de nieuwe dienstregeling is vanaf half oktober onder meer verkrijgbaar bij het landelijke nummer van Openbaar Vervoer Reisinformatie: 0900 - 9292 (E 0,70 per minuut) of op internet: www.9292ov.nl

Noot voor de pers,