De mens belegt beter dan een vis
AMSTERDAM, 20041006 -- Anderhalf jaar lang vergeleek Belegger.NL de beleggingsresultaten van een vis met die van een mens. Na het overlijden van de beursvis is het tijd voor de opmaak van de balans. Conclusies: actief beleggen zonder kennis is schadelijk. En: werk aan de winkel voor Autoriteit Financiële Markten.Het experiment
Een vis die belegt, het klinkt ongeloofwaardig. Toch was het registreren van koop- en verkoopadviezen van een vis een dagelijkse bezigheid voor de medewerkers van Belegger.NL. Elke dag hielden zij vanaf elf uur het aquarium van 'Vinni de beursvis' scherp in de gaten. Zwom de vis om 11.05 uur links in zijn bak, dan was zijn advies om alle aandelen uit de AEX-index te 'verkopen', bevond hij zich rechts in het water, dan gaf hij een 'koopadvies' af.
Frauderen met adviezen was voor de medewerkers vrijwel onmogelijk: via een webcam kon Nederland live zien waar Vinni zich bevond en kon zij via actuele grafieken bekijken hoe het dier de afgelopen tijd had gepresteerd. Het gehele concept werd bedacht, ontwikkeld en geproduceerd in nauwe samenwerking met New Fountain, het Haarlemse crossmediabureau gespecialiseerd in online, offline en mobiele marketing- en communicatieconcepten.
De resultaten
Sinds 3 maart 2003:
AEX: 22,9%
Vinni de Beursvis -33,3%
Laatste jaar:
AEX: 7,1%
Vinni de Beursvis -17,5%
Laatste kwartaal:
AEX -5,83%
Vinni de Beursvis 5,2%
Beleggen zonder kennis zeer schadelijk
Vinni de Beursvis koos ervoor om actief te kopen en verkopen.
Zonder zich te baseren op een theorie of bepaald beleid.
Na anderhalf jaar testen blijkt dat de strategie van Vinni niet werkt.
Actief kopen en verkopen zonder kennis van de beurs blijkt zeer schadelijk voor de portemonnee te zijn.
Belangrijk te beseffen is dat actief beleggen, daghandel', of traden' alleen geschikt is voor beleggers met kennis van beleggen. "Zonder idee van de markt, handelsregels en technische analyse is het beter deze vorm van beleggen links te laten liggen", aldus Matthijs Kanis, directeur Belegger.NL.
Financiële consument is makkelijk te manipuleren
Met het experiment 'Vinni de Beursvis' ervaarden de onderzoekers van Belegger.NL hoe eenvoudig het is om cijfers te manipuleren en hiermee altijd goed nieuws te kunnen communiceren.
Als beleggingsinstelling mag je zelf bepalen wanneer en hoe je beleggingspercentages communiceert. Je kunt kiezen voor een tijdspad van een maand, kwartaal, halfjaar, jaar, twee jaar, etcetera. Tevens kan je de peildatum naar believen uitkiezen en zelf bepalen voor welke benchmark je kiest en wanneer je publiceert. Deze vrijheid leidt ertoe dat je als beleggingsinstelling altijd mooi weer kan spelen. Een voorbeeld:
Vinni de Beursvis presteerde de afgelopen anderhalf jaar zeer slecht. Het waren er weinig, maar binnen die periode waren er lichtpuntjes te vinden.
Zo was er een mooi moment op 16 juni: de vis maakte een rendement van 5,36% over de afgelopen 3 maanden terwijl de AEX bleef steken op 1,23%. Een optimale gelegenheid voor een persbericht, dat gretig werd gelezen door de bezoekers van Belegger.NL. Dat het rendement over de laatste maand en het laatste jaar dramatisch waren, vertelden we er niet bij. Dat de AEX minder presteerde dan andere indices zoals de MSCI of de Dow Jones ook niet. En dat het rendement al veel slechter zou zijn geweest als de peildatum een paar dagen later was genomen verzwegen we ook.
Regels aan publiceren rendementscijfers wenselijk
Uit oogpunt van de bescherming van de consument zou Autoriteit Financiële Markten (scherpere) regels moeten opstellen aan het publiceren van rendementscijfers. Worden er rendementen gepubliceerd, dan zou altijd het volledige plaatje moeten worden getoond. Dus niet alleen het meest gunstige tijdspad, peildatum en benchmark, maar publicatie van verschillende perioden, uitgaande van vaste peildata (bijvoorbeeld de eerste dag van het kwartaal) en meerdere (logische) benchmarks. "Regels zouden moeten voorkomen dat de slechte beleggingsresultaten van bijvoorbeeld een vis toch niet stiekem rooskleurig kunnen worden voorgespiegeld, aldus Matthijs Kanis.
EINDE BERICHT
Over Belegger.NL
Belegger.NL is sinds 1999 uitgegroeid tot een van de belangrijkste beleggingssites van Nederland en onder de naam 'BeursDuivel' van België. Belegger.NL biedt onafhankelijke beleggingsinformatie, gratis toegankelijk voor iedereen. Meer informatie: www.belegger.nl
Over New Fountain
Belegger.NL heeft het concept in nauwe samenwerking ontwikkeld met New Fountain. Dit Haarlemse crossmedia bureau heeft tevens zorggedragen voor de technische en grafische invulling van het ontwerp. Meer informatie: www.newfountain.nl