Proef met Marokkaanse docenten die lesgeven over Tweede Wereldoorlog
geslaagd
6 oktober 2004 - Herbert Raat
Leerlingen van vmbo-scholen die hebben meegedaan aan het pilot-project
"Tweede Wereldoorlog in perspectief" hebben na afloop van het project
een positievere houding ten opzichte van joden. Dit blijkt uit het
eindrapport van het project. Uit de nameting blijkt dat de houding
vooral bij leerlingen van Marokkaanse afkomst is verbeterd. Zo waren
32% van de Marokkaanse leerlingen voor het project van mening dat "de
joden de wereld willen overheersen". Na de lessen is dit percentage
gedaald tot 11%.
Ook blijkt de inzet van Marokkaanse studenten (peer educators) als
docenten voor deze speciale lessen geslaagd. Volgens het rapport weten
de docenten de belevingswereld van de voornamelijk allochtone jongeren
goed te benaderen. Barrières als taalgebruik, religie en autoriteit
zijn er nauwelijks en hierdoor is het gemakkelijker om gevoelige
onderwerpen bespreekbaar te maken.
Aanleiding
De gemeente Amsterdam lanceerde het pilot-project in april dit jaar
op enkele vmbo-scholen in Amsterdam in het kader van het Amsterdams
offensief tegen intolerantie en discriminatie op scholen. Directe
aanleiding waren de onveilige gevoelens van de joodse gemeenschap in
Amsterdam, dat onder meer versterkt werd door de verstoring van de 4
mei herdenking in 2003 door Amsterdamse jongeren van allochtone
afkomst op verschillende plaatsen in de stad. De gemeente heeft
hiervoor EUR 100.000 uitgetrokken.
Het project
De doelstelling van het project was het tegengaan van discriminatie en
intolerantie door het bevorderen van het inlevingsvermogen van de
leerlingen. Hiervoor is speciaal lesmateriaal ontwikkeld waarin
hedendaags antisemitisme in relatie tot de Tweede Wereldoorlog en de
Midden-Oosten problematiek wordt behandeld. Met behulp van `peer
educators' van Marokkaanse afkomst konden de vmbo'ers met een
`gelijke' voor de klas over gevoelige onderwerpen te discussiëren.
Gedurende het traject zijn de leerlingen gevolgd en is hun houding met
betrekking tot joden, moslims en autoriteit gemeten.
Onderzoeksresultaten en aanbevelingen
Uit het onderzoeksrapport blijkt verder dat discriminatie onder
jongeren vooral buiten school plaats vindt. Verder blijkt er van
diepgeworteld antisemitisme onder de ondervraagde leerlingen
nauwelijks sprake te zijn. Het gaat om een klein aantal leerlingen van
overwegend Marokkaanse afkomst. Het conflict in het Midden-Oosten
vormt wel de oorzaak dat leerlingen van Marokkaanse en Turkse afkomst
een minder positieve houding hebben over joden dan autochtone
leerlingen en die van Surinaamse afkomst. In de aanbevelingen en de
discussie komt terug dat er ook gewerkt moet worden aan structurele
attitudeverandering door het blijven inzetten van peer educators,
Midden-Oosten problematiek bespreekbaar te maken in de klas en
onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog en de islam op scholen meer
onder de aandacht te brengen.
Wethouder Onderwijs en Diversiteit, Ahmed Aboutaleb: "Deze resultaten
laten zien dat voortzetting en uitbreiding van het project wenselijk
is. Ook wil ik andere steden en stadsdelen attenderen op deze
methodiek, zodat ze dit eventueel kunnen toepassen in het
basisonderwijs. Daarnaast ben ik in overleg met scholen om gezamenlijk
een bezoek te brengen aan Auschwitz."
Pb-164
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam