Time : 11:05:19 AM
Date : Wednesday, October 06, 2004
Sender Name: EthiCom

De week van de Fair Trade: 10 dagen om goede gewoonten aan te nemen Persmededeling
Woensdag 6 oktober 2004

De week van de Fair Trade: 10 dagen om goede gewoonten aan te nemen

Eerlijke producten: kwaliteit die overal beschikbaar en vlot te verkrijgen is

Brussel, 6 oktober. Fair Trade producten zijn vandaag bijzonder gemakkelijk te vinden : sowieso in de Wereldwinkels maar ook in de meeste supermarkten. Dat is de boodschap van de derde Week van de Fair Trade waarvoor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking (DGOS) en het Fair Trade Centrum van 6 tot 16 oktober 2004 de handen in elkaar slaan. Ze doen dat in samenwerking met Fair Trade Organisatie, Max Havelaar België, Oxfam- Wereldwinkels, , Maya Fair Trading en OXFAM-Magasins du monde.

Meer informatie op www.koopfairtrade.be

Eerlijke handel voeren, een daad van burgerzin

De consument, die een zekere ethiek voorstaat, neemt daar bij de aankoop van Eerlijke Produkten meteen zelf verantwoordelijkheid voor op : hij betuigt respect voor de noeste arbeid van de buitenlandse producent of boer en voor de mens en zijn omgeving in zijn geheel. De Week van de Fair Trade wil consumenten, ondernemingen en overheden verder sensibiliseren om deze nieuwe productiemethoden, en het gebruik dat de burger ervan maakt, te doen groeien. "Wij wensen de belangstelling van het grote publiek voor Eerlijke Produkten te doen groeien en zullen aantonen dat ze binnen handbereik zijn, zowel in de grootwarenhuizen als in de Wereldwinkels", legt Samuel Poos van het Fair Trade Center uit.

Eerlijke Handel: vlot toegankelijke kwaliteitsproducten

Centrale gedachte van deze week is om de huidige trend om meer rekening te houden met de sociale context van een product bij aankoop ervan, verder aan te zwengelen. Eerlijk consumeren is een klein maar veelzeggend gebaar: Het kost weinig meer, maar levert zoveel méér op.
Eerlijke producten zijn vlot verkrijgbaar, in alle mogelijke verkoopspunten. Het assortiment is gevoelig uitgebreid en het mag beslist gezegd worden dat deze producten van uitstekende én betaalbare kwaliteit zijn.

Bekende namen dragen deze week een warm hart toe en zullen ook hun steentje bijdragen:, Axelle Red, Ulla Werbrouck, Mbo Mpenza, Jef Bodart, Philippe Geluck, Gibus, Malvira en Laurence Bibot.

De Eerlijke Handel vertegenwoordigde in 2003 in België een bedrag van 26,5 miljoen Euro (meer dan één miljard in onze oude Belgische Franken), een stijging met 58% in vergelijking met het jaar 2001.

Voeding vertegenwoordigt, vlak na huisvesting en kleding, de grootste post in onze huishoudelijke budgetten. De voedingssector krijgt daarom ook in de promotie van de Fair Trade de hoogste prioriteit: 84 % van de verkochte Eerlijke Producten zijn voedingsproducten (bron: Idea Consult 2001).

De grootdistributie is het kanaal waar het potentieel tot verdere groei het grootst blijft. Dit jaar nemen ook grootwarenhuizen als Delhaize, GB en Colruyt deel aan de Week van de Fair Trade. Het groeipotentieel van het traditionele verkoopsnetwerk van eerlijke producten blijft voor de verkoop van voedingsproducten eveneens van groot belang.

10 dagen om te overtuigen

Om de consument tot eerlijk aankopen te inspireren worden tijdens deze 'tiendaagse' week door de Fair Trade organisaties een hele reeks activiteiten en promoties gepland:


- Gratis verspreiding van eerlijke koffie, thee, appelsiensap en speculoos aan de pendelaars van de NMBS op 6, 7 en 8 oktober.
- De jacht op Eerlijke Producten wordt ingezet, aangevoerd door tal van bekende mensen in 7 winkelcentra in Vlaanderen en 6 in Brussel en Wallonië.

- Een wereldrecordpoging Djembé in samenwerking met de 'Guilde des porteurs de rêve' en de groep 'Les Mains dingues' op 9 oktober op het Muntplein in Brussel.

- Proeven van eerlijke producten in meer dan 80 gelegenheden (ondernemingen, scholen, openbare administraties).
- In verschillende universiteiten van het land worden debatten gehouden.

- Aanwezigheid op het Voedingssalon te Brussel van 9 tot 24 oktober (stand 8122).

- Sensibiliseringscampagnes voor de bezoekers van de grootwarenhuizen.

- Klantendag bij Oxfam Wereldwinkels en Open Deur Weekend bij Fair Trade Organisatie

- ..

Communicatiecampagne met een campagnebeeld, een website en informatieactiviteiten

De Week van de Fair Trade wordt ondersteund met een communicatiecampagne die werd ontwikkeld door het bureau EXPANSION. Het campagnebeeld illustreert perfect de notie 'eerlijke handel'. Een barcode, symbool voor handel, verandert in een weegschaal, symbool voor rechtvaardigheid en evenwichtige handelsrelaties. De slogan 'Sterk maar rechtvaardig' geeft aan dat 'Fair Trade' een sterk merk geworden is maar steeds op grond van eerlijke verhoudingen tussen producent, verdeler en consument.
Op de website kunnen de details van het programma van de Week geraadpleegd worden: www.koopfairtrade.be.

Op het terrein, in de grootwarenhuizen, heeft de Week van de Fair Trade nog een aantal smakelijke verrassingen in petto met de degustatie van chocolade en andere producten. Daarnaast zijn er ook informatieve leaflets en brochures te vinden in de winkelrekken ...

Einde persbericht