Time : 11:05:19 AM
Date : Wednesday, October 06, 2004
Sender Name: EthiCom
De week van de Fair Trade: 10 dagen om goede gewoonten aan te nemen
Persmededeling
Woensdag 6 oktober 2004
De week van de Fair Trade: 10 dagen om goede gewoonten aan te nemen
Eerlijke producten: kwaliteit die overal beschikbaar en vlot te
verkrijgen is
Brussel, 6 oktober. Fair Trade producten zijn vandaag bijzonder
gemakkelijk te vinden : sowieso in de Wereldwinkels maar ook in de
meeste supermarkten. Dat is de boodschap van de derde Week van de
Fair Trade waarvoor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking (DGOS) en
het Fair Trade Centrum van 6 tot 16 oktober 2004 de handen in elkaar
slaan. Ze doen dat in samenwerking met Fair Trade Organisatie, Max
Havelaar België, Oxfam- Wereldwinkels, , Maya Fair Trading en
OXFAM-Magasins du monde.
Meer informatie op www.koopfairtrade.be
Eerlijke handel voeren, een daad van burgerzin
De consument, die een zekere ethiek voorstaat, neemt daar bij de
aankoop van Eerlijke Produkten meteen zelf verantwoordelijkheid voor
op : hij betuigt respect voor de noeste arbeid van de buitenlandse
producent of boer en voor de mens en zijn omgeving in zijn geheel. De
Week van de Fair Trade wil consumenten, ondernemingen en overheden
verder sensibiliseren om deze nieuwe productiemethoden, en het
gebruik dat de burger ervan maakt, te doen groeien.
"Wij wensen de belangstelling van het grote publiek voor Eerlijke
Produkten te doen groeien en zullen aantonen dat ze binnen handbereik
zijn, zowel in de grootwarenhuizen als in de Wereldwinkels", legt
Samuel Poos van het Fair Trade Center uit.
Eerlijke Handel: vlot toegankelijke kwaliteitsproducten
Centrale gedachte van deze week is om de huidige trend om meer
rekening te houden met de sociale context van een product bij aankoop
ervan, verder aan te zwengelen. Eerlijk consumeren is een klein maar
veelzeggend gebaar: Het kost weinig meer, maar levert zoveel méér
op.
Eerlijke producten zijn vlot verkrijgbaar, in alle mogelijke
verkoopspunten. Het assortiment is gevoelig uitgebreid en het mag
beslist gezegd worden dat deze producten van uitstekende én
betaalbare kwaliteit zijn.
Bekende namen dragen deze week een warm hart toe en zullen ook hun
steentje bijdragen:, Axelle Red, Ulla Werbrouck, Mbo Mpenza, Jef
Bodart, Philippe Geluck, Gibus, Malvira en Laurence Bibot.
De Eerlijke Handel vertegenwoordigde in 2003 in België een bedrag van
26,5 miljoen Euro (meer dan één miljard in onze oude Belgische
Franken), een stijging met 58% in vergelijking met het jaar 2001.
Voeding vertegenwoordigt, vlak na huisvesting en kleding, de grootste
post in onze huishoudelijke budgetten. De voedingssector krijgt
daarom ook in de promotie van de Fair Trade de hoogste prioriteit: 84
% van de verkochte Eerlijke Producten zijn voedingsproducten (bron:
Idea Consult 2001).
De grootdistributie is het kanaal waar het potentieel tot verdere
groei het grootst blijft. Dit jaar nemen ook grootwarenhuizen als
Delhaize, GB en Colruyt deel aan de Week van de Fair Trade. Het
groeipotentieel van het traditionele verkoopsnetwerk van eerlijke
producten blijft voor de verkoop van voedingsproducten eveneens van
groot belang.
10 dagen om te overtuigen
Om de consument tot eerlijk aankopen te inspireren worden tijdens
deze 'tiendaagse' week door de Fair Trade organisaties een hele reeks
activiteiten en promoties gepland:
- Gratis verspreiding van eerlijke koffie, thee, appelsiensap en
speculoos aan de pendelaars van de NMBS op 6, 7 en 8 oktober.
- De jacht op Eerlijke Producten wordt ingezet, aangevoerd door tal
van bekende mensen in 7 winkelcentra in Vlaanderen en 6 in Brussel en
Wallonië.
- Een wereldrecordpoging Djembé in samenwerking met de 'Guilde des
porteurs de rêve' en de groep 'Les Mains dingues' op 9 oktober op
het Muntplein in Brussel.
- Proeven van eerlijke producten in meer dan 80 gelegenheden
(ondernemingen, scholen, openbare administraties).
- In verschillende universiteiten van het land worden debatten
gehouden.
- Aanwezigheid op het Voedingssalon te Brussel van 9 tot 24 oktober
(stand 8122).
- Sensibiliseringscampagnes voor de bezoekers van de
grootwarenhuizen.
- Klantendag bij Oxfam Wereldwinkels en Open Deur Weekend bij Fair
Trade Organisatie
- ..
Communicatiecampagne met een campagnebeeld, een website en
informatieactiviteiten
De Week van de Fair Trade wordt ondersteund met een
communicatiecampagne die werd ontwikkeld door het bureau EXPANSION.
Het campagnebeeld illustreert perfect de notie 'eerlijke handel'. Een
barcode, symbool voor handel, verandert in een weegschaal, symbool
voor rechtvaardigheid en evenwichtige handelsrelaties.
De slogan 'Sterk maar rechtvaardig' geeft aan dat 'Fair Trade' een
sterk merk geworden is maar steeds op grond van eerlijke verhoudingen
tussen producent, verdeler en consument.
Op de website kunnen de details van het programma van de Week
geraadpleegd worden: www.koopfairtrade.be.
Op het terrein, in de grootwarenhuizen, heeft de Week van de Fair
Trade nog een aantal smakelijke verrassingen in petto met de
degustatie van chocolade en andere producten. Daarnaast zijn er ook
informatieve leaflets en brochures te vinden in de winkelrekken ...
Einde persbericht