Week 41: Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens
In de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA = de
officiële benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn
persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente
woonachtig is.
Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar bijvoorbeeld
ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd
partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens
worden veelal automatisch verstrekt aan vele overheidsinstellingen en
enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals
pensioenfondsen, voorzover dat noodzakelijk is voor hun wettelijke
taken. Deze instellingen, die automatisch alle relevante wijzigingen
in uw persoonsgegevens krijgen aangeleverd, baseren hun beslissingen
vaak direct op de uit de GBA verkregen informatie. Welke informatie
aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het Ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Geheimhouding gegevens
De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke
doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is
voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om
de over u beschikbare gegevens in de GBA aan hen te verstrekken. Voor
deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken.
Het gaat dan om verstrekkingen aan:
* verplichte derden, zoals een curator of advocaat die een
gerechtelijke procedure wil opstarten;
* de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie die voor in
beginsel alle kerkgenootschappen in Nederland zorgdraagt voor de
bijhouding van de ledenadministratie van die kerken;
* vrije derden (niet commerciële instellingen, zoals sport- en
muziekverenigingen of particulieren).
Bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen kunt u een
schriftelijk verzoek indienen om aan de voornoemde instellingen geen
gegevens over u uit de GBA te verstrekken (hiervoor zijn speciale
formulieren beschikbaar). Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt,
ontvangt u daarvan een bevestiging.
Overzicht verstrekkingen
Wilt u overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens
zijn verstrekt uit de GBA, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een
overzicht opvragen bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente
Enkhuizen. Binnen enkele weken krijgt u dat overzicht dan (kosteloos)
thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de over u in de GBA opgenomen gegevens
juist en actueel zijn.
Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met het taakveld
Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen.
Informatie
Over uw rechten en verplichtingen in het kader van de GBA is een
folder beschikbaar. Deze folder kunt u verkregen bij het taakveld
Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen.
Voor meer informatie over deze publicatie, kunt u contact opnemen met
mw. M. Buijsman, medewerkster Publiekszaken/Burgerzaken, tel.: (0228)
36 01 65.
Datum laatst gewijzigd: 5/10/2004
Gemeente Enkhuizen