REINT GAASTRA PRODUCTIES BV
Onderzoek: helft kantoorpersoneel heeft werkachterstand
Onderzoek bewijst: helft kantoorpersoneel heeft werkachterstand
Eindelijk kwaliteitsnorm voor 'werken in kantooromgeving'
We doen maar wat op kantoor, ieder op zijn eigen manier. Bijna de
helft van het kantoorpersoneel in Nederland en België heeft last van
werkachterstanden. Dat blijkt uit het nieuw verschenen managementboek
'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van
persoonlijke kwaliteit'.
Niemand heeft ons geleerd wat er voor nodig is om aantoonbaar
effectief en transparant te zijn in een kantooromgeving, hoe sturing
te geven aan het halen van de resultaten, hoe het overzicht te
behouden, hoe om te gaan met toenemende hoeveelheden e-mail en
(digitale) informatie en hoe de regie te houden. De CiEP-methode
brengt daar verandering in. Doel is niet alleen om kantoren tien tot
twintig procent effectiever te laten functioneren, maar ook om
kantoorpersoneel minder werkdruk en stress te bezorgen. 'Iedereen
energiek, voldaan en opgeruimd naar huis!' luidt de belofte van de
nieuwe CiEP-werknorm die het nu ook mogelijk maakt om persoonlijke
kwaliteit van kantoorpersoneel en professionals te certificeren.
Nog steeds groeit het aantal computers, kantoren en mensen werkzaam in
kantoren. Hoewel iedereen kan werken, hebben weinigen geleerd hoe men
niet alleen efficiënt, maar vooral ook effectief kan zijn in het
omgaan met alles wat er in een kantooromgeving op hen afkomt. Zijn
productiebedrijven gewend om logistiek te werken, mensen in
kantoororganisaties lijken zich nauwelijks bewust wat hun efficiëntie
en effectiviteit beïnvloedt. Bij veel bedrijven is er niemand die
duidelijk kan maken hoe de werk- en informatiestroom het beste kan
worden verwerkt, wat voor principes en werkafspraken daar bij horen,
hoe ze effectief computers en overige hulpmiddelen inzetten en hoe ze
uitgaande van dezelfde normen en -waarden effectief met elkaar
samenwerken. Het gevolg is dat alleen al in Nederland op basis van een
realistische schatting het dienstverlenende bedrijfsleven en de
overheid vele tientallen miljoenen euro's verspillen met inefficiënt
gedrag op de werkvloer.
Gery Groen, oprichter en directeur van het in Leiden gevestigde
bedrijf Impulsus, leert kantoormensen hoe ze effectiever kunnen
werken. In het boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar
certificatie van persoonlijke kwaliteit' maakt ze duidelijk hoe aan
de hand van het door haar ontwikkelde Coaching in Efficiency Programma
(CiEP ' spreek uit KiEP) kantoormedewerkers bewuster kunnen werken en
structuur in hun arbeidzame leven kunnen brengen. En dat is nodig ook,
want uit onderzoek onder meer dan vijfduizend mensen die op kantoren
werken komt volgens Groen naar voren dat '47% van de deelnemers aan de
CiEP-training voorafgaand aan de training zegt dat ze te weinig tijd
hebben voor zichzelf om hun werk gedaan te krijgen. 35% van de
deelnemers zegt deadlines niet altijd te halen, terwijl 34% van de
deelnemers aangeeft afspraken niet altijd na te komen. 31% geeft aan
dat de duidelijkheid van afspraken vaak te wensen over laat en 50% van
alle deelnemers zegt vaak iets anders te doen dan het plan was. 47%
geeft aan werkachterstand te hebben.'Door de CiEP-principes toe te
passen, ontstaat tien tot twintig procent meer tijd voor de kerntaken
van een organisatie ofwel 4,5 tot 6 uur tijdwinst per week per
werknemer.
Bij diverse organisaties wordt organisatiebreed 'geCiEPt' en worden
stappen gezet om de resultaten te verankeren in de bedrijfsvoering.
Kantoorpersoneel van bijvoorbeeld de gemeente Nijmegen, de provincie
Gelderland, Ernst & Young, Frico Cheese, Nike, Interbrew en ABN/AMRO
heeft CiEP-coaches aan het bureau. De kantoorwereld is bezig met een
inhaalslag als het gaat om het structureel verhogen van efficiëntie en
kwaliteit. Bestonden er al certificaten voor producten (o.m. Tüv) en
processen (o.m. ISO), nu kan ook de effectiviteit van
managementsystemen van zowel personen als organisaties worden
gecertificeerd. De CMS en CPMS Standard vormen de basis voor deze
persoonsgerichte kwaliteitscertificatie die een doorbraak betekent in
de ontwikkeling van kwaliteitsmanagement.
Het CiEP-boek, een interview met auteur Gery Groen,
achtergrondinformatie en professioneel fotomateriaal zijn via
persvoorlichter mr Reint Gaastra aan te vragen:
06-53646410 (reintgaastra@planet.nl)
Het boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie
van persoonlijke kwaliteit' (ISBN 90 808811 1 2) is uitgegeven door
Uitgeverij Sterk Werk te Apeldoorn. Voor meer informatie over CiEP en
het nieuw verschenen boek kijk op: www.impulsus.com
06 okt 04 08:30