REINT GAASTRA PRODUCTIES BV

Onderzoek: helft kantoorpersoneel heeft werkachterstand

Onderzoek bewijst: helft kantoorpersoneel heeft werkachterstand

Eindelijk kwaliteitsnorm voor 'werken in kantooromgeving'

We doen maar wat op kantoor, ieder op zijn eigen manier. Bijna de helft van het kantoorpersoneel in Nederland en België heeft last van werkachterstanden. Dat blijkt uit het nieuw verschenen managementboek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit'.
Niemand heeft ons geleerd wat er voor nodig is om aantoonbaar effectief en transparant te zijn in een kantooromgeving, hoe sturing te geven aan het halen van de resultaten, hoe het overzicht te behouden, hoe om te gaan met toenemende hoeveelheden e-mail en (digitale) informatie en hoe de regie te houden. De CiEP-methode brengt daar verandering in. Doel is niet alleen om kantoren tien tot twintig procent effectiever te laten functioneren, maar ook om kantoorpersoneel minder werkdruk en stress te bezorgen. 'Iedereen energiek, voldaan en opgeruimd naar huis!' luidt de belofte van de nieuwe CiEP-werknorm die het nu ook mogelijk maakt om persoonlijke kwaliteit van kantoorpersoneel en professionals te certificeren.

Nog steeds groeit het aantal computers, kantoren en mensen werkzaam in kantoren. Hoewel iedereen kan werken, hebben weinigen geleerd hoe men niet alleen efficiënt, maar vooral ook effectief kan zijn in het omgaan met alles wat er in een kantooromgeving op hen afkomt. Zijn productiebedrijven gewend om logistiek te werken, mensen in kantoororganisaties lijken zich nauwelijks bewust wat hun efficiëntie en effectiviteit beïnvloedt. Bij veel bedrijven is er niemand die duidelijk kan maken hoe de werk- en informatiestroom het beste kan worden verwerkt, wat voor principes en werkafspraken daar bij horen, hoe ze effectief computers en overige hulpmiddelen inzetten en hoe ze uitgaande van dezelfde normen en -waarden effectief met elkaar samenwerken. Het gevolg is dat alleen al in Nederland op basis van een realistische schatting het dienstverlenende bedrijfsleven en de overheid vele tientallen miljoenen euro's verspillen met inefficiënt gedrag op de werkvloer.

Gery Groen, oprichter en directeur van het in Leiden gevestigde bedrijf Impulsus, leert kantoormensen hoe ze effectiever kunnen werken. In het boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit' maakt ze duidelijk hoe aan de hand van het door haar ontwikkelde Coaching in Efficiency Programma (CiEP ' spreek uit KiEP) kantoormedewerkers bewuster kunnen werken en structuur in hun arbeidzame leven kunnen brengen. En dat is nodig ook, want uit onderzoek onder meer dan vijfduizend mensen die op kantoren werken komt volgens Groen naar voren dat '47% van de deelnemers aan de CiEP-training voorafgaand aan de training zegt dat ze te weinig tijd hebben voor zichzelf om hun werk gedaan te krijgen. 35% van de deelnemers zegt deadlines niet altijd te halen, terwijl 34% van de deelnemers aangeeft afspraken niet altijd na te komen. 31% geeft aan dat de duidelijkheid van afspraken vaak te wensen over laat en 50% van alle deelnemers zegt vaak iets anders te doen dan het plan was. 47% geeft aan werkachterstand te hebben.'Door de CiEP-principes toe te passen, ontstaat tien tot twintig procent meer tijd voor de kerntaken van een organisatie ofwel 4,5 tot 6 uur tijdwinst per week per werknemer.

Bij diverse organisaties wordt organisatiebreed 'geCiEPt' en worden stappen gezet om de resultaten te verankeren in de bedrijfsvoering. Kantoorpersoneel van bijvoorbeeld de gemeente Nijmegen, de provincie Gelderland, Ernst & Young, Frico Cheese, Nike, Interbrew en ABN/AMRO heeft CiEP-coaches aan het bureau. De kantoorwereld is bezig met een inhaalslag als het gaat om het structureel verhogen van efficiëntie en kwaliteit. Bestonden er al certificaten voor producten (o.m. Tüv) en processen (o.m. ISO), nu kan ook de effectiviteit van managementsystemen van zowel personen als organisaties worden gecertificeerd. De CMS en CPMS Standard vormen de basis voor deze persoonsgerichte kwaliteitscertificatie die een doorbraak betekent in de ontwikkeling van kwaliteitsmanagement.

Het CiEP-boek, een interview met auteur Gery Groen, achtergrondinformatie en professioneel fotomateriaal zijn via persvoorlichter mr Reint Gaastra aan te vragen:
06-53646410 (reintgaastra@planet.nl)

Het boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit' (ISBN 90 808811 1 2) is uitgegeven door Uitgeverij Sterk Werk te Apeldoorn. Voor meer informatie over CiEP en het nieuw verschenen boek kijk op: www.impulsus.com


06 okt 04 08:30