LOS ANGELES AUTO SHOW
Auto-ontwerpers creëren de 'Ultieme LA Machine' ...
Auto-ontwerpers creëren de 'Ultieme LA Machine' voor de
ontwerpwedstrijd van de Los Angeles Auto Show
LOS ANGELES, October 6/PRNewswire/ --
- Ontwerpstudio's wedijveren om wat wel eens de 'allerlaatste
trend' kan worden
Los Angeles staat bekend om zijn glitter en glamour, als een stad
waar alles om het imago draait. In de auto-industrie wordt de stad
bovendien beschouwd als de leider op het gebied van creatief ontwerp
en consumententrends -- en het is de stad waar een enorme hoeveelheid
aan ontwerpstudio's voor de auto-industrie te vinden zijn.
Het is daarom niet meer dan logisch dat de Los Angeles Auto Show
van 2005, dat als thema 'Design Los Angeles' heeft, aandacht zal
besteden aan ontwerptalent uit Zuid-Californië. En hoe kun je nu beter
de creativiteit van ontwerpers laten zien dan door de ontwerpstudio's
mee te laten doen aan een ontwerpwedstrijd waarin ze hun ontwerpen
voor de 'Ultieme LA Machine' laten zien via 2D-schetsen?
Hoewel ze in het dagelijkse leven iedere dag op de markt
concurreren, is dit de allereerste keer dat de auto-ontwerpers uit
Zuid-Californië onderling wedijveren in een ontwerpwedstrijd.
De deelnemende ontwerpstudio's zijn:
BMW Group/Designworks USA
California Advanced Product Creation (Ford)
Calty Design Research (Toyota)
5350 Industrial Concepts (General Motors)
Honda Research & Development
Hyundai & Kia Design and Technical Center
Mazda Research & Development
Mercedes-Benz Advanced Design of North America
Mitsubishi Research & Design of North America
Pacifica Design Center (DaimlerChrysler)
Volkswagen/Audi Design Center California
Vanwege de concentratie van ontwerpstudio's in Zuid-Californië
zijn de auto-ontwerpers in staat om hun voordeel te halen uit de
trendzettende invloed die de streek heeft.
Volgens Joel Piaskowski, hoofdontwerper bij het Hyundai/Kia
Motors
Design and Technical Center, komen ontwerp en realiteit samen in
Zuid-Californië.
'Los Angeles is het epicentrum van auto-ontwerp,' aldus
Piaskowski. 'Eén van onze doelen hier bij de Californische
ontwerpstudio is om jaarlijks concept auto's te ontwerpen die een
voorbode kunnen zijn voor de toekomst van de Amerikaanse markt, of
waarvan wij denken dat ze een nieuwe markt- of ontwerptrend markeren.
De LA ontwerpwedstrijd is een andere manier waarop professionele
studio's kunnen laten zien wat misschien de nieuwe trend zal
worden.'
Freeman Thomas, hoofd advanced product design bij
DaimlerChrysler's Pacifica Advanced Design Studio, is het met
Piaskowski eens. 'De Chrysler Group is voortdurend bezig met het
steeds veranderende landschap van Californië. Californië is het
culturele Mekka van de auto,' legt Thomas uit. 'Het creëren van de
Ultieme LA Machine is één van onze specialiteiten.'
Een comité van voorname juryleden zal de winnaar kiezen op basis
van criteria zoals eigenschappen en spirit die kenmerkend zijn voor
Los Angeles, de uitstraling op de weg en de opschep-factor,
originaliteit, sex-appeal, en functie en features. De enige strenge
regel is dat alle conceptuele 2-D weergaves van voertuigen moeten zijn
waarmee echt de weg kan worden opgegaan. De winnaar zal op de ochtend
van 6 januari bekend worden gemaakt.
Journalisten ontvangen een CD-ROM waarop beelden van alle
inzendingen, achtergrondinformatie over de deelnemende studio's en
overige nuttige informatie over design in Los Angeles te vinden zijn.
De beelden zijn ook eenvoudigweg te downloaden van LAautoshow.com, de
website van de show. De inzendingen zullen tijdens de gehele duur van
de autoshow tentoongesteld worden in het Los Angeles Convention
Center.
Over Design Los Angeles
De Los Angeles Auto Show erkent de invloed die Zuid-Californië
heeft op de rest van de wereld en heeft daarom Design Los Angeles
gekozen als het thema voor de show van 2005. Het ontwerpthema moet het
begin vormen van een doorlopend programma om auto-ontwerp tot een
wezenlijk onderdeel van de Los Angeles Auto Show te maken.
Een vernieuwend onderdeel van Design Los Angeles is een
conferentie van auto-ontwerpers tijdens de mediadagen van de show. Dit
is de eerste conferentie in zijn soort die wordt gehouden tijdens een
autoshow die doelgerichte bijeenkomsten, vooraanstaande sprekers en
discussie onderwerpen speciaal gericht zijn op auto-ontwerpers, biedt
voor ontwerpers. Sommige van deze bijeenkomsten zijn openbaar,
waardoor journalisten de gelegenheid hebben om met ontwerpers in
contact te treden.
Het Art Center College of Design, dat gevestigd is in Pasadena,
draagt bij aan de invloed die de streek heeft op ontwerp. Het wordt
gezien als één van de meest toonaangevende scholen voor
transportdesign ter wereld waar veel van de beste auto-ontwerpers van
vandaag de dag hun carrière zijn begonnen. De LA Auto Show viert de
prestaties van het Art Center met een receptie voor ontwerpers en
genodigden op 6 januari die tevens het 75e jaar inluidt dat er
toekomstige ontwerpers opgeleid worden. Verwacht wordt dat veel
oudleerlingen van het Art Center de receptie zullen bijwonen.
Design Los Angeles wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de
ontwerpgemeenschap. Chuck Pelly en Joan Gregor van de Design Academy,
Inc. treden op als bestuurders van de conferentie. Pelly is
afgestudeerd aan en oudleraar van het Art Center en hij is de
oprichter en president emeritus van BMW Group/Designworks USA. Pelly
geniet op internationaal ontwerpgebied veel aanzien en heeft talloze
lofbetuigingen ontvangen, waaronder de Eyes on Design Lifetime Design
Achievement Award van dit jaar.
De Design Academie werkt samen met de Adviesraad voor het Ontwerp
van de autoshow om het kader van de ontwerpconferentie te helpen
bepalen.
De Adviesraad voor het Ontwerp bestaat uit:
Chris Chapman, directeur van automotive design voor BMW
Group/Designworks
USA
Kevin Hunter, vice-president van Calty Design Research
Derek Jenkins, hoofdontwerper van VW/Audi Design Center
California
David Marek, hoofdontwerper van Honda Research and Development
Joel Piaskowski, hoofdontwerper van Hyundai & Kia Design and
Technical
Center
Frank Saucedo, directeur van design voor GM's 5350 Industrial
Concepts
De mediadagen voor de Los Angeles Auto Show zijn op 5 en 6
januari. De
show is dagelijks geopend voor het publiek van 7 t/m 16 januari 2005.
Ga voor
meer informatie naar www.LAautoshow.com.
Web site: http://www.LAautoshow.com
Opmerking voor redacteuren: Een uitgebreide CD-ROM met daarop
beelden en beschrijvingen van de inzendingen van de studio's zal
beschikbaar gemaakt worden voor journalisten tijdens de mediadagen op
5 en 6 januari, 2005. In november zal een volledig overzicht van de
activiteiten aangekondigd worden met de onderwerpen van de
bijeenkomsten, sprekers en overige informatie over Design Los
Angeles.
Source: Los Angeles Auto Show
Barry Toepke van de Los Angeles Auto Show, +1-310-444-1850,
btoepke@LAautoshow.com; of Dena Cook van de Zeno Group,
+1-310-566-2283, dena.cook@zenogroup.com, voor de Los Angeles Auto
Show. Bedrijfsnieuws On-Call:
http://www.prnewswire.com/comp/638218.html
06 okt 04 17:10