Scootmobielen voldoen, maar mogen best wat sneller...
Een overgroot deel van de Zwolse gebruikers van een scootmobiel is tevreden
over het vervoermiddel. Wel is er kritiek op de vering en de snelheid. Dit
blijkt uit een onderzoek dat de gemeente Zwolle in de afgelopen maanden
heeft uitgevoerd onder de gebruikers van scootmobielen die op grond van de
Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) zijn verstrekt.
In Zwolle waren er begin 2004 in Zwolle 543 personen in het bezit van een
scootmobiel. 486 hiervan woonden zelfstandig, 57 in een verzorgingshuis. De
groep zelfstandig wonenden is schriftelijk benaderd. Van deze groep heeft
89% (432 personen) aan het onderzoek meegedaan. De bewoners van
verzorgingshuizen zijn persoonlijk bezocht. Van deze groep bleek 86% (49
personen) bereid aan het onderzoek mee te werken.
Niet-gebruik
Het grootste deel van de respondenten (93 procent) geeft aan dagelijks dan
wel meerdere keren per week gebruik te maken van de scootmobiel. Opvallend
is dat 23 personen hun scootmobiel niet gebruiken. In een aantal gevallen
was dit tijdelijk, om gezondheidsredenen. Dertien niet gebruikte
scootmobielen zijn door de gemeente - in overleg met de betrokken personen
- teruggenomen.
Sociale functie
De scootmobiel heeft een duidelijke sociale functie. Hij wordt veel
gebruikt om in de buitenlucht te zijn en om boodschappen te doen. Met name
voor bewoners van verzorgingshuizen blijken dit de belangrijkste
gebruiksdoelen te zijn. De zelfstandig wonenden gaat er ook veel mee op
bezoek bij familie en kennissen.
Rijvaardigheid
De meeste ondervraagden vinden dat zij prima met de scootmobiel overweg
kunnen en verkeersveilig rijden. Een klein percentage heeft behoefte aan
wat extra lessen. Tijdens de indicatie- en selectieprocedure van de
scootmobiel wordt veel aandacht besteed aan de rijvaardigheid. De Wvg kent
de mogelijkheid tot het geven van trainingslessen voorafgaand aan de
indicatiestelling. Deze trainingen zijn bedoeld om zicht te krijgen op de
rijvaardigheid en de verkeersveiligheid. De Wvg biedt daarnaast de
mogelijkheid om ? na levering van de scootmobiel ? gewenningslessen te
volgen.
Kwaliteit
Kritiekpunten vormen de vering en de snelheid van de scootmobiel. De
snelheid van de verschillende typen scootmobiel is acht, twaalf of vijftien
kilometer per uur. De gemeente Zwolle gaat er van uit dat met een
scootmobiel met een maximale snelheid van twaalf kilometer per uur goed
voldaan kan worden aan het doel van het voertuig, namelijk het overbruggen
van afstanden in de directe woonomgeving. De scootmobielen die harder
kunnen (maximaal 15 kilometer per uur), zijn duurder en hebben ook een
betere vering. Deze worden alleen verstrekt aan personen voor wie dit op
medische gronden noodzakelijk is.
---
Gemeente Zwolle