Gemeenteraad keurt parkeernota goed
Maandagavond 4 oktober 2004 is de parkeernota door de Gemeenteraad
goedgekeurd. Vanaf juli 2005 wordt het gefiscaliseerde parkeerbeleid
ingevoerd.
Hoofduitgangspunt van de parkeernota (bestaande uit het koersdocument, de
uitwerkingsplannen voor Dieze-West, Assendorp en de Binnenstad en de
Inspraaknota) is dat er een eerlijker en evenwichtiger verdeling van de
schaarse ruimte in de stad plaatsvindt, maar ook de bewoners worden
beschermd tegen overlast van parkeren.
Fiscaliseren
Het fiscaliseren van het parkeren in de wijken om het centrum heen
(Assendorp en Dieze-West) kan op 1 juli 2005 ingaan, waarbij betaald
parkeren wordt ingevoerd. Bewoners krijgen een ontheffing. Zij kunnen
overal parkeren in de wijk waarvoor zij ontheffing hebben aangevraagd.
Bewoners kunnen per woonadres in principe 1 ontheffing aanvragen. Een 2e
ontheffing is beperkt mogelijk. Er worden 100 ontheffingen door de gemeente
als een soort buffer gehouden om nieuwe bewoners en bewoners die in de
toekomst een auto krijgen, zonder wachtlijstenproblematiek een ontheffing
te kunnen bieden. Bewoners kunnen een bezoekerskaart voor ¤ 10,- per jaar
aanschaffen, waarvoor bezoekers maximaal 16 uur per week mogen parkeren.
Assendorp
De wijk Assendorp is een wijk die is gebouwd in een periode dat het
autobezit en -gebruik veel minder was dan heden ten dage. Om aan de wensen
van de bewoners te voldoen heeft de gemeente Zwolle een oplossing gevonden
in het realiseren van circa 100 extra parkeerplaatsen.
Extra parkeerplaatsen
Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer parkeerplaatsen zijn er 102
beschikbare plekken aangewezen, daarvan zijn inmiddels 16 plaatsen
gerealiseerd en de voorbereiding van 56 anderen gestart. De aangewezen
plekken zijn: het terrein Dellen Wuyts, Assendorperdijk ter hoogte van het
bejaardenhuis de Molenhof en haaksparkeren op de Deventerstraatweg
De kaart in het ´uitwerkingsplan Assendorp´ is enigszins gewijzigd.
In het aangegeven gebied geldt straks een maximale parkeerduur van twee
uur:
van maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 22.00 uur,
op koopzondagen tijdens de betreffende winkeltijden.
Evaluatie
Binnen zes maanden wordt na invoering het gefiscaliseerde systeem, samen
met de wijkvertegenwoordigers geëvalueerd en waar nodig worden aangepast.
In 2005 wordt een evaluatiesysteem ontwikkeld. Bij de ontwikkeling en
uitvoering hiervan worden (vertegenwoordigers van) de bewoners betrokken.
Dieze-West
Na overleg met diverse belanghebbenden zijn een aantal aanpassingen gedaan
om tegemoet te komen aan de verschillende wensen.
In Dieze-West wordt fiscalisering gefaseerd ingevoerd.
Per 1 juli 2005 vindt fiscalisering plaats in het deel van de wijk dat
tegen de binnenstad aanligt.
In bovengenoemd gebied geldt straks een maximale parkeerduur van 1 uur:
van maandag t/m vrijdag van 16.00 tot 22.00 uur;
zaterdagen van 9.00 tot 24.00 uur;
koopzondagen tijdens de betreffende winkeltijden.
Op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur geldt een maximale parkeerduur van 2
uur.
De Branie
Om mogelijke overlast van parkerende bezoekers aan het poppodium ´De
Branie´ in de toekomst te voorkomen, zijn er aanvullende afspraken gemaakt.
In overleg met de wijk en de Branie zal onderzocht worden welke
mogelijkheden er zijn om bij concerten in de Branie, onder nader te
formuleren voorwaarden, het naastgelegen parkeerterrein voor bezoekers
open te stellen.
De parkeersituatie rondom de Branie bij concerten zal onderzocht worden
om na te gaan in hoeverre uitbreiding van de parkeerduur van 22.00 uur
tot 24.00 uur op andere dagen dan zaterdag nodig is.
Drie maanden na het ingaan van het betaald parkeren in Dieze-west zal
een tussentijdse evaluatie worden uitgevoerd om de effecten van
bovengenoemde maatregelen en de andere in Dieze genomen maatregelen in
het kader van de parkeernota te kunnen vaststellen.
Binnenkort zullen bovengenoemde afspraken door een delegatie uit de wijk en
de gemeente verder worden uitgewerkt. De wijkbewoners zullen hierover
geïnformeerd worden in het wijkplatform.
Binnenstad
Voor de binnenstad zijn de belangrijkste wijzigingen dat de parkeerplaatsen
voor zakelijke vergunninghouders fasegewijs naar locaties buiten de
binnenstad verplaatst worden. Voor de wachtlijst van 100
bewonersvergunningen worden parkeerplaatsen beschikbaar gesteld en er komen
100 zogenaamde stop&shop plaatsen. In overleg met belanghebbenden als
winkeliers, bewoners, kerken, culturele instellingen en anderen zal dit
verder concreet ingevuld worden. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het
laden en lossen en fietsparkeren.
Tarieven
Eind november wordt de Tarievennota besproken. Nadat de Tarievennota is
vastgesteld worden vanaf 1 januari 2005 de nieuwe tarieven voor parkeren
gehanteerd in de stad.
Nadere informatie
De volledige teksten van het Koersdocument, de Inspraaknota of de
Uitwerkingsplannen kunt u inzien bij het Gemeentelijke Informatiecentrum en
de wijkcentra Rembrand10 (Dieze-west) en de Enk (Assendorp).
De documenten kunt u ook downloaden van deze website. Ga naar
projecten/ruimtelijk/parkeernota. Onder aan de pagina vindt u de links.
---
Gemeente Zwolle