Gemeente Maastricht

Vanuit Maastricht is Parijs net zo ver als Amsterdam

MAASTRICHT - Parijs in 2 uur en 56 minuten? Als het aan de EU, provincie en gemeente Maastricht ligt is het in 2006 zo ver. En vanaf 2007 zelfs in twee en een half uur. Parijs ligt dan dichter bij dan Den Haag. Het voorbereidingsbudget voor het realiseren van een TGV-halte in Maastricht bedraagt 1,8 miljoen euro. Daarvan heeft de EU de helft toegezegd vanuit het transnationale samenwerkingsprogramma Interreg IIIB voor Noord-West Europa. De andere helft wordt met name door de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht opge-bracht (ieder 400.000 euro), zo hebben de beide colleges vandaag aan hun Staten en Gemeenteraad voorgesteld. Het restantbudget (ongeveer 100.000 euro) is een zaak van Rijk, bedrijfsleven, NS en de toeristische sector in Maastricht.

Van het voorbereidingsbudget is ongeveer de helft bedoeld om in station Maastricht Centraal een TGV-halte te realiseren. Dat betekent een eigen perron, een opknapbeurt voor de passarelle, een eigen ticket-office en een TGV-shuttle. Ook zal er fors geïnvesteerd worden in marketing, om de potentiële reiziger ervan te doordringen dat Maastricht een TGV-verbinding heeft, waardoor de stad ook écht in reistijd gemeten zich in het hart van de grote Europese economische centra bevindt. Immers Parijs, London en Frankfurt liggen dan op `commuters' afstand van Maastricht; voor het Ruhrgebied en de Randstad gold dat al langer. Gare du Nord is straks net zo ver als Hollands Spoor. En London Waterloo net zo ver als Hengelo.

Varianten
Ook is er een bedrag beschikbaar voor marktonderzoek naar vervoerspotentiëlen. Met name de Belgische spoorwegen en de Thalys-organisatie zijn geïnteresseerd in het antwoord op de vraag hoe op de meest renda-bele manier de grootste reizigersaantallen vanuit Maastricht kunnen worden gerealiseerd. Grofweg zijn er twee varianten:

1. het doortrekken van de eerste en de laatste TGV-trein naar Maastricht, en op alle andere vertrektijden een shuttle laten rijden tussen Maastricht en het in aanbouw zijnde TGV-station in Luik. Die shuttle is een snelle trein met TGV-uitstraling die pendelt tussen Maastricht en Luik, onderweg nergens stopt en daardoor geen langere reistijd kent dan de ochtend- en avondtrein (de `echte' TGV zonder overstap). Alle mogelijke verhoudingen rechtstreeks - shuttle zijn bespreekbaar zolang het de reistijd niet beïnvloedt. De consequentie is wel dat de shuttle een TGV-kwaliteit krijgt: snel, comfortabel, zeker. En dat is dus iets anders dan de huidige boemel, in de volksmond het "junkentreintje" genoemd. Overigens zal hoe dan ook de verbinding van Eijsden en Visé met Luik en Maastricht gehandhaafd moeten blijven.

2. Een rechtstreekse TGV-verbinding tussen Maastricht-Luik-Brussel, aansluitend op de vertrekkende en aanko-mende
TGV's aldaar, met een identieke reistijd als in variant 1. Criterium bij alle varianten is hoe dan ook de reistijd, omdat deze de reizigersaantallen zal beïnvloeden. Het wordt dan ook interessant om de verbinding Eindhoven-Maastricht op het TGV-product te laten aansluiten. Verder is natuurlijk de prijs een belangrijke factor, waarbij op de eerste plaats onnodig prijsverhogende factoren uit de weg geruimd moeten worden. Zo moet in Maastricht en via Internet TGV-kaartjes verkocht kunnen worden zonder prijsverhogingen als gevolg van grensoverschrijdingen. Verwacht wordt dat in maart 2005 het marktonderzoek is afgerond. Dan ook zullen de betrokken organisaties een definitief Go/No go besluit nemen.

Spoorboekje.pdf

Kaart NW Europa.pdf


Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket

 Zie het origineel