Vanuit Maastricht is Parijs net zo ver als Amsterdam
MAASTRICHT - Parijs in 2 uur en 56 minuten? Als het aan de EU,
provincie en gemeente Maastricht ligt is het in 2006 zo ver. En vanaf
2007 zelfs in twee en een half uur. Parijs ligt dan dichter bij dan
Den Haag. Het voorbereidingsbudget voor het realiseren van een
TGV-halte in Maastricht bedraagt 1,8 miljoen euro. Daarvan heeft de EU
de helft toegezegd vanuit het transnationale samenwerkingsprogramma
Interreg IIIB voor Noord-West Europa. De andere helft wordt met name
door de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht opge-bracht (ieder
400.000 euro), zo hebben de beide colleges vandaag aan hun Staten en
Gemeenteraad voorgesteld. Het restantbudget (ongeveer 100.000 euro) is
een zaak van Rijk, bedrijfsleven, NS en de toeristische sector in
Maastricht.
Van het voorbereidingsbudget is ongeveer de helft bedoeld om in
station Maastricht Centraal een TGV-halte te realiseren. Dat betekent
een eigen perron, een opknapbeurt voor de passarelle, een eigen
ticket-office en een TGV-shuttle. Ook zal er fors geïnvesteerd worden
in marketing, om de potentiële reiziger ervan te doordringen dat
Maastricht een TGV-verbinding heeft, waardoor de stad ook écht in
reistijd gemeten zich in het hart van de grote Europese economische
centra bevindt. Immers Parijs, London en Frankfurt liggen dan op
`commuters' afstand van Maastricht; voor het Ruhrgebied en de Randstad
gold dat al langer. Gare du Nord is straks net zo ver als Hollands
Spoor. En London Waterloo net zo ver als Hengelo.
Varianten
Ook is er een bedrag beschikbaar voor marktonderzoek naar
vervoerspotentiëlen. Met name de Belgische spoorwegen en de
Thalys-organisatie zijn geïnteresseerd in het antwoord op de vraag hoe
op de meest renda-bele manier de grootste reizigersaantallen vanuit
Maastricht kunnen worden gerealiseerd. Grofweg zijn er twee
varianten:
1. het doortrekken van de eerste en de laatste TGV-trein naar
Maastricht, en op alle andere vertrektijden een shuttle laten rijden
tussen Maastricht en het in aanbouw zijnde TGV-station in Luik. Die
shuttle is een snelle trein met TGV-uitstraling die pendelt tussen
Maastricht en Luik, onderweg nergens stopt en daardoor geen langere
reistijd kent dan de ochtend- en avondtrein (de `echte' TGV zonder
overstap). Alle mogelijke verhoudingen rechtstreeks - shuttle zijn
bespreekbaar zolang het de reistijd niet beïnvloedt. De consequentie
is wel dat de shuttle een TGV-kwaliteit krijgt: snel, comfortabel,
zeker. En dat is dus iets anders dan de huidige boemel, in de
volksmond het "junkentreintje" genoemd. Overigens zal hoe dan ook de
verbinding van Eijsden en Visé met Luik en Maastricht gehandhaafd
moeten blijven.
2. Een rechtstreekse TGV-verbinding tussen Maastricht-Luik-Brussel,
aansluitend op de vertrekkende en aanko-mende
TGV's aldaar, met een identieke reistijd als in variant 1. Criterium
bij alle varianten is hoe dan ook de reistijd, omdat deze de
reizigersaantallen zal beïnvloeden. Het wordt dan ook interessant om
de verbinding Eindhoven-Maastricht op het TGV-product te laten
aansluiten. Verder is natuurlijk de prijs een belangrijke factor,
waarbij op de eerste plaats onnodig prijsverhogende factoren uit de
weg geruimd moeten worden. Zo moet in Maastricht en via Internet
TGV-kaartjes verkocht kunnen worden zonder prijsverhogingen als gevolg
van grensoverschrijdingen. Verwacht wordt dat in maart 2005 het
marktonderzoek is afgerond. Dan ook zullen de betrokken organisaties
een definitief Go/No go besluit nemen.
Spoorboekje.pdf
Kaart NW Europa.pdf
Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket Zie het origineel