Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Gemeente Mededelingen

Gemeente kiest voor drie stations

Op 28 september 2004 zijn de resultaten bekend geworden van het onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuw station aan het spoor in het Stadscentrum. Op grond van dit onderzoek heeft het college van B&W besloten om in te zetten op de sluiting van 3 bestaande stations en de bouw van 2 nieuwe stations. De onderzoeksresultaten wordt op 5 oktober voorgelegd aan de commissie Ruimte.

De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft al lange tijd de wens om een station te realiseren in het stadscentrum, het zogenoemde station Stadscentrum. Eind vorig jaar is het bureau Goudappel Coffeng de opdracht gegeven om de haalbaarheid van een station in het stadscentrum te onderzoeken.

Bovengenoemd haalbaarheidsonderzoek is begeleid door adviesbureau Goudappel Coffeng en uitgevoerd in samenwerking met Prorail en ambtenaren van de provincie Groningen en de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Optimale samenvoeging stations
In eerste instantie is gekeken in hoeverre een nieuw station is te realiseren met behoud van de bestaande 4 stations. Een extra station voor een gemeente van onze omvang bleek echter onmogelijk gezien de regels die hiervoor van rijkswege worden gehanteerd, ook niet als rekening wordt gehouden met de forse uitbreiding van Hoogezand-Sappemeer in het kader van de regiovisie Groningen-Assen 2030.
Vervolgens is in overleg met Prorail gezocht naar een haalbaar alternatief, met als uitgangspunt de aanleg van een station in het stadscentrum. Prorail is het adviesorgaan van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de minister adviseert over de aanleg van nieuw spoor en stations.
Door het adviesbureau is gezocht naar een optimale configuratie van de stations in de gemeente.
Als wordt uitgegaan van de komst van het station in het stadscentrum, dan is de conclusie dat station Hoogezand-Sappemeer daar te dicht bij ligt. Daarom is voorgesteld om dit station te sluiten, station Sappemeer-Oost te sluiten en deze twee stations samen te voegen tot één station. Dit nieuwe station in het centrum wordt dan gecombineerd met de aan te leggen Klinkertunnel.
Van de twee resterende stations Martenshoek en Kropswolde wordt voorgesteld ook één te sluiten, belangrijke reden hiervoor is dat beide stations dicht bij elkaar liggen. Welk station dat is kan in een later stadium worden besloten.

Betere treinbediening voor Hoogezand-Sappemeer
Uit het onderzoek blijkt dat de toekomstige configuratie met drie stations een betere situatie schept dan de 5 stations waarvan de gemeente oorspronkelijk uitging. Dit laatste zou namelijk betekenen dat de reistijd voor het traject Groningen-Nieuweschans te lang wordt met als gevolg dat er daardoor juist minder mensen gebruik van gaan maken. Zeker met de wetenschap dat op het genoemde traject al een extra station komt bij de Euroborg in Groningen.

Voor de exploitatie van het toekomstige Kolibri-OV (light-train) is deze stationsconfiguratie ook voordeliger omdat er dan minder treinen gekocht hoeven te worden. In het Kolibri-OV systeem is het de bedoeling dat station Stadscentrum een bediening van 4 maal per uur krijgt en de overige twee stations 2 maal per uur.

sluiten