Gemeente Mededelingen
Gemeente kiest voor drie stations
Op 28 september 2004 zijn de resultaten bekend geworden van het
onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuw station aan het spoor in
het Stadscentrum. Op grond van dit onderzoek heeft het college van B&W
besloten om in te zetten op de sluiting van 3 bestaande stations en de
bouw van 2 nieuwe stations. De onderzoeksresultaten wordt op 5 oktober
voorgelegd aan de commissie Ruimte.
De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft al lange tijd de wens om een
station te realiseren in het stadscentrum, het zogenoemde station
Stadscentrum. Eind vorig jaar is het bureau Goudappel Coffeng de
opdracht gegeven om de haalbaarheid van een station in het
stadscentrum te onderzoeken.
Bovengenoemd haalbaarheidsonderzoek is begeleid door adviesbureau
Goudappel Coffeng en uitgevoerd in samenwerking met Prorail en
ambtenaren van de provincie Groningen en de gemeente
Hoogezand-Sappemeer.
Optimale samenvoeging stations
In eerste instantie is gekeken in hoeverre een nieuw station is te
realiseren met behoud van de bestaande 4 stations. Een extra station
voor een gemeente van onze omvang bleek echter onmogelijk gezien de
regels die hiervoor van rijkswege worden gehanteerd, ook niet als
rekening wordt gehouden met de forse uitbreiding van
Hoogezand-Sappemeer in het kader van de regiovisie Groningen-Assen
2030.
Vervolgens is in overleg met Prorail gezocht naar een haalbaar
alternatief, met als uitgangspunt de aanleg van een station in het
stadscentrum. Prorail is het adviesorgaan van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat dat de minister adviseert over de aanleg van
nieuw spoor en stations.
Door het adviesbureau is gezocht naar een optimale configuratie van de
stations in de gemeente.
Als wordt uitgegaan van de komst van het station in het stadscentrum,
dan is de conclusie dat station Hoogezand-Sappemeer daar te dicht bij
ligt. Daarom is voorgesteld om dit station te sluiten, station
Sappemeer-Oost te sluiten en deze twee stations samen te voegen tot
één station. Dit nieuwe station in het centrum wordt dan gecombineerd
met de aan te leggen Klinkertunnel.
Van de twee resterende stations Martenshoek en Kropswolde wordt
voorgesteld ook één te sluiten, belangrijke reden hiervoor is dat
beide stations dicht bij elkaar liggen. Welk station dat is kan in een
later stadium worden besloten.
Betere treinbediening voor Hoogezand-Sappemeer
Uit het onderzoek blijkt dat de toekomstige configuratie met drie
stations een betere situatie schept dan de 5 stations waarvan de
gemeente oorspronkelijk uitging. Dit laatste zou namelijk betekenen
dat de reistijd voor het traject Groningen-Nieuweschans te lang wordt
met als gevolg dat er daardoor juist minder mensen gebruik van gaan
maken. Zeker met de wetenschap dat op het genoemde traject al een
extra station komt bij de Euroborg in Groningen.
Voor de exploitatie van het toekomstige Kolibri-OV (light-train) is
deze stationsconfiguratie ook voordeliger omdat er dan minder treinen
gekocht hoeven te worden. In het Kolibri-OV systeem is het de
bedoeling dat station Stadscentrum een bediening van 4 maal per uur
krijgt en de overige twee stations 2 maal per uur.
sluiten
Gemeente Hoogezand-Sappemeer