Gemeente Mededelingen
Geld voor nieuw structuurplan en verkeersonderzoek
Hoogezand, 5 oktober 2004 Persbericht 2004/081
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 28 september
besloten ? 40.000,- beschikbaar te stellen om een nieuw structuurplan
te maken. De projecten uit de structuurschets 'Hart nodig' uit 1993
zijn nu voor een groot deel gerealiseerd. Aan een structuurplan is ook
een grootschalig verkeersonderzoek verbonden. Het college heeft
besloten ook daarvoor geld (in totaal ? 50.000,- voor een tweetal
onderzoeken: Verkeers- en Vervoersbeleid en Fietsbeleid) uit te
trekken.
De richtinggevende beleidsthema's uit de interactief tot stand gekomen
toekomstvisie Boegbeelden 2015 en de nieuwe ontwerpopgaven vanuit de
Regiovisie Groningen-Assen 2030 vormen de basis voor de ontwikkeling
van Hoogezand-Sappemeer. In het nieuwe structuurplan krijgen de
gekozen groei en de consequenties daarvan, zo optimaal mogelijk een
plek in de gemeente. De grootste aandacht gaat uit naar de
ontwikkelingen aan de zuidzijde van het stedelijke gebied, het
centrumgebied en de ontsluitingsstructuur. Als onderlegger voor het
structuurplan en het actualiseren van verkeers- en vervoersbeleid
wordt zo spoedig mogelijk gestart met een verkeersonderzoek. Het
structuurplan moet eind 2005 gerealiseerd zijn en gaat vergezeld van
een informatie- en inspraak-traject.
Aanleiding
Aanleiding om de structuurschets, het verkeers- en vervoersbeleid en
fietsbeleid te actualiseren is dat de plannen verouderd zijn en dat er
inmiddels nieuwe afspraken zijn gemaakt met de Regio Groningen-Assen,
die een grote weerslag op de ruimtelijke ontwikkeling van
Hoogezand-Sappemeer zullen hebben. Het convenant tussen alle partijen
wordt naar verwachting nog in 2004 ondertekend.
Eén van de meest bepalende dragers van de ruimtelijke structuur van
Hoogezand-Sappemeer is de infrastructuur. Mede vanuit de
Regiovisieopgave zal de zuidzijde van het stedelijke gebied in
verhoogd tempo verder worden ontwikkeld. Hiervoor stelt de gemeente
een Masterplan Zuidzijde op. De forse woningbouwopgave krijgt in de
nabije toekomst haar weerslag op het ruimtegebruik en de
(hoofd-)ontsluitingsstructuur in het bestaande stedelijke gebied.
Hoogezand-Sappemeer zal op grond van de Regiovisie 5100 nieuwe
woningen gaan realiseren naast de herstructuringsopgave van 2600
woningen.
In het verkeersonderzoek komt de vraag aan de orde -naast de nodige
tellingen en prognoses- of de huidige (hoofd-)ontsluitingsstructuur
voor zowel het auto-, OV- (stations) als langzaam verkeer moet worden
aangepast. Onderling samenhangende onderwerpen hierbij zijn onder
andere de ontsluiting van toekomstige woonlocaties (voor zowel auto
als fiets/wandel verkeer), de tunnels onder het spoor
(noord-zuidverbindingen) en een eventuele herstructurering van de
stations. Daarnaast moet bijvoorbeeld de invulling van het centrum
(toename dienstverlening, detailhandel etc. als gevolg van het grotere
inwoneraantal) meer op deze toekomstige vergroting van de stad
Hoogezand-Sappemeer worden toegesneden. Vraagstukken als deze en
andere gevolgen van de ontwikkeling van de zuidzijde en groei van de
gemeente op het bestaande stedelijke en landelijke gebied komen
integraal in het structuurplan aan de orde.
sluiten
Gemeente Hoogezand-Sappemeer