ST. NAT. BRANDPREVENTIEWEEK
Brandpreventieweek in het teken van brandveilig ondernemen
Arnhem, 29 september 2004
P E R S B E R I C H T
Gedrag van bezoekers ook van invloed op brandveiligheid openbare
gebouwen.
Vooruitlopend op de officiële start van de Nationale
Brandpreventieweek op 8 oktober reikt burgemeester Deetman aan de
hotelmanager van Novotel Den Haag op dinsdag 5 oktober het eerste
exemplaar uit van de cd-rom 'Brandveilig Ondernemen.' Deetman opent
hiermee de Nationale Brandpreventieweek (8 t/m 16 oktober) die het
thema meedraagt: Brandveiligheid, een gezamenlijke onderneming.
Tijdens deze manifestatie wordt ook kort aandacht gevraagd voor
de publiekscampagne over blusdekens.
De cd-rom Brandveilig ondernemen zal tijdens de Week overal in het
land door de deelnemende brandweerkorpsen op eigen wijze verspreid en
toegelicht worden bij eigenaren en beheerders van verschillende type
bedrijven en instellingen. De cd-rom heeft de bedoeling om brandweer
en ondernemer op dezelfde wijze te laten kijken naar brandveiligheid
en preventie, waarbij de nadruk vooral ligt op de onderlinge
samenwerking om de risico's van brand te verminderen of tegen te gaan.
De verantwoordelijkheid die eigenaren en beheerders van openbare
gebouwen hebben voor de brandveiligheid van hun personeel, bezoekers
en/of bewoners zorgt ervoor dat ze aan brandveiligheid een hoge
prioriteit toekennen. Maar de kennis die ze hebben over
brandveiligheid en preventie is veelal onvoldoende. De CD-rom is het
stuk gereedschap dat hen helpt aan deze broodnodige kennis.
Het thema Brandveiligheid: een gezamenlijke onderneming geeft aan dat
niet alleen de eigenaar of beheerder een verantwoordelijkheid heeft
voor het brandveilig houden van zijn/haar pand, maar dat dit evengoed
geldt voor hun bezoekers. Door vaak onbewust gedrag als het plaatsen
van fietsen voor een nooduitgang kan al een mensenleven in gevaar
worden gebracht. Voor ondernemers zijn er daarom actiematerialen
ontwikkeld met daarop de slogan Nooduitgang of Fietsenstalling! die
bezoekers attenderen op het vrijhouden van de nooduitgangen. De
publiekscampagne 'blusdekens' zoomt in op de thuissituatie, waarvan
bekend is dat 40% van de branden in de keuken ontstaat. Brandjes die
veelal eenvoudig met een blusdeken gestopt kunnen worden.
In Den Haag pakt de brandweer het thema aan door de eigen
verantwoordelijkheid voor brandveiligheid in hotels centraal te
stellen. Andere korpsen daarentegen geven tijdens de
Brandpreventieweek liever aandacht aan de brandveiligheid van
bijvoorbeeld winkels, cafés, bejaardenhuizen, zorginstellingen,
sportgebouwen of overheidsgebouwen. Dat doen ze op verschillende
manieren: als gids tijdens een brandexcursie voor ondernemer/beheerder
en hun personeel door het eigen pand, door middel van een
informatiebijeenkomst voor ondernemers of via een informatiestand bij
een bouwmarkt van waaruit bij bezoekers en personeel de kennis van
brand wordt getest.
De acties van de Nationale Brandpreventieweek worden mede ondersteund
door bedrijven die brandveiligheid hoog in hun vaandel hebben
staan: Rockwool, Centraal Beheer Achmea en Ajax Brandbeveiliging.