Congres-en Studiecentrum VNG

Het congres van de Nieuwe Authenticatie Voorziening

Eén wachtwoord voor alle internetcontacten met de overheid.
5 oktober 't Spant te Bussum Inschrijven



Doel
Het NAV congres heeft als doel het enthousiasmeren van overheidsorganisaties om aan te sluiten op de NAV. De NAV (ook bekend als Burgerpin) heeft in korte tijd een authenticatievoorziening ontwikkeld die het voor de rijksoverheid en lokale overheden mogelijk maakt om via internet gepersonaliseerde dienstverlening voor burgers aan te bieden. Gedurende het congres maakt u kennis met de mogelijkheden van de NAV en ontdekt u welke ICT, juridische en organisatorische ontwikkelingen de snelle lancering van de NAV mogelijk hebben gemaakt. Tevens wordt op deze middag de definitieve naam van de authenticatievoorziening gepresenteerd. Na afloop heeft u gelegenheid om met uw collegas van andere gemeenten en uitvoeringsorganisaties bij te praten. Kortom, dit is een uniek evenement waar u bij moet zijn!

Het congres bestaat uit een plenair deel, een informatiemarkt en deelsessies

Programma


12.00-13.00 uur Aankomst, lunch en informatiemarkt
13.00-13.30 uur Opening plenaire sessie
Olf Kinkhorst, programmamanager NAV
Wat kan de NAV voor u betekenen?
Presentatie van de definitieve naam

13.30-14.15 uur Paneldiscussie strategische ontwikkelingen rondom de NAV

* Francisco van Jole, internet journalist en mede-presentator van Radio Online van de Tros, zal de discussie leiden.
* Erik Gerritsen, gemeentesecretaris van de Gemeente Amsterdam
* Harry van Zon, directeur Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector (IIOS) van het ministerie van Binnenlandse Zaken
* Udo Groen, lid Raad van Bestuur Sociale Verzekerings Bank, voorzitter Manifest Groep


14.15-14.35 uur Ervaringen met de NAV van de gemeente Enschede Christiaan Elferink, hoofd beheer en ontwikkeling, Gemeente Enschede
14.3514.45 uur Afsluiting plenaire sessie

14.45-15.30 uur Pauze en informatiemarkt

15.30- 16.10 uur Deelsessies ronde 1

16.20 17.00 uur Deelsessies ronde 2
vanaf 17.00 uur Informatiemarkt en borrel

De informatiemarkt
Gemeentelijke leveranciers en leveranciers van andere overheidsorganisaties zullen op de informatiemarkt hun front- en backoffice applicaties met koppelingen naar de NAV demonstreren. De informatiemarkt staat vooral in het teken van laten zien dat het werkt en hoe het werkt. U zult hier onder meer de laatste ontwikkelingen op het gebied van ICT vinden! Tevens zullen er in een aparte zaal door toonaangevende leveranciers informatieve sessies worden gegeven over authenticatie, identity management en andere gerelateerde onderwerpen.

Deelsessies
U kunt zich vooraf opgeven voor twee van de volgende deelsessies. Elke deelsessie wordt twee keer gehouden (deelsessies ronde 1 en 2) en duurt 40 minuten. U kunt aan de hand van het onderwerp zelf bepalen welke sessie u wilt bijwonen. De deelsessies zijn gericht op specifieke doelgroepen, maar staan voor iedereen open. Wilt u zo vriendelijk zijn ook een reservekeus op te geven? De ruimte is echter berekend op maximaal 40 personen per zaal, dus meldt u snel aan want vol is vol!

Onderwerpen deelsessies (kies er twee uit)

1. Waarom zou ik binnen mijn gemeente gebruik willen maken van de NAV?

2. Is de NAV geschikt voor andere overheidsdienstverlening?
3. Hoe werkt de NAV?

4. Doorontwikkeling van de NAV in 2005

5. Landelijke uitrol en communicatie in 2005
6. Wetgeving: veranderingen en kansen

7. Bespiegelingen over de toekomst


1. Waarom zou ik binnen mijn gemeente gebruik willen maken van de NAV?

Doelgroep: bestuurders, sectorhoofden/afdelingshoofden en coördinatoren verantwoordelijk voor dienstverleningsprocessen (gemeenten)
Wat is de toegevoegde waarde van de NAV?
Waar kunnen we het voor gebruiken?
Wat moeten we zelf regelen?
Wat betekent dat voor mijn organisatie?


2. Is de NAV geschikt voor andere overheidsdienstverlening? Doelgroep: bestuurders, sectorhoofden/afdelingshoofden en coördinatoren verantwoordelijk voor dienstverleningsprocessen van andere overheden (niet-gemeenten)
Wat is de toegevoegde waarde van de NAV?
Welke overheidsorganisaties kunnen hier gebruik van maken? Aansluiting van andere domeinen (onderwijs, zorg) Wat moeten we zelf regelen?
Wat betekent dat voor mijn organisatie?


3. Hoe werkt de NAV?
Doelgroep: ICT-ers en leveranciers
Het concept
De interface
De techniek
Het beheer
Hoe sluiten we aan?


4. Doorontwikkeling van de NAV in 2005
Doelgroep: ICT-ers en leveranciers
Groeimodel
A-Select
SMS authenticatie en PKI
Koppeling met andere registraties voor Nederlanders in het buitenland en vreemdelingen?


5. Landelijke uitrol en communicatie in 2005 Doelgroep : bestuurders, sectorhoofden/afdelingshoofden, communicatiemanagers en communicatieadviseurs
De naam
De landelijke uitrol
Communicatiestrategie
Communicatie naar burgers


6. Wetgeving: veranderingen en kansen
Doelgroep: juristen, bestuurders, sectorhoofden/afdelingshoofden, en coördinatoren verantwoordelijk voor dienstverleningsprocessen Het NAV concept
Wat verandert er met de AmvB (tijdelijk nummerbesluit A-nummers)? Wat mag er wel, wat mag er niet?
Welke processen kunnen via de NAV lopen, welke vereisen een hoger niveau van betrouwbaarheid?
Wat speelt er op langere termijn?


7. Bespiegelingen over de toekomst
Doelgroep: bestuurders, sectorhoofden/afdelingshoofden, en coördinatoren verantwoordelijk voor dienstverleningsprocessen De overheidstoegangsvoorziening in perspectief
Authenticatie voor niet-natuurlijke personen
Wat is de relatie met BSN?
Wat is de relatie met de e-Nik?
Hoe doet men dit in het buitenland?
Bespiegelingen over de toekomst

Waar en wanneer?
Datum: 5 oktober 2004
Tijd: 12.00 tot 17.00 uur met aansluitend een borrel Locatie: t Spant in Bussum

Voor wie is het congres bedoeld?
Het NAV congres is gericht op de volgende doelgroepen:
* Bestuurders, sectorhoofden en afdelingshoofden en/of coördinatoren verantwoordelijk voor dienstverleningsprocessen van gemeenten
* Bestuurders, sectorhoofden en afdelingshoofden en/of coördinatoren verantwoordelijk voor dienstverleningsprocessen van andere overheidsorganisaties

* ICT-ers: informatiemanagers, informatieadviseurs, programmeurs, projectmanagers en systeembeheerders

* Juristen

* Communicatiemanagers en -adviseurs

* Leveranciers

Kosten
Deelname aan het congres is gratis.

Inschrijving
Indien u zich voor deze informatiebijeenkomst wilt inschrijven kunt u dit doen bovenaan deze pagina. Bij aanmelding kunt u zich opgeven voor twee van de zeven deelsessies. Ruim voor het congres ontvangt u een bevestigingsbrief met uw badge, het programma en de routebeschrijving. Voor de bezoekers die met het openbaar vervoer komen wordt er een pendeldienst ingezet om deelnemers van en naar het station Bussum-Zuid te brengen. Tevens is er voldoende gratis parkeerruimte aanwezig voor de bezoekers die met de auto komen.
Registratie i.v.m. WBP aangemeld bij het CBP 24-7-2002 meldingsnummer m-1026707.

Annulering
Annulering van de inschrijving kan alleen schriftelijk (brief, fax of e-mail) tot uiterlijk vijftien dagen voor het congres. Bij verhindering mag uw plaats worden ingenomen door een vervanger. U wordt verzocht eventuele vervanging door te geven aan het Congres- en Studiecentrum VNG.

Dit congres wordt mede mogelijk gemaakt door:

Voor inlichtingen
Congres- en Studiecentrum VNG
Postbus 30435

2500 GK DEN HAAG
Tel. 070- 3738469
Fax: 070- 3738743
E-mail: cs@vng.nl