CPS ONDERWIJSONTWIKKELING

Titel Docent van het Jaar 2004 gaat naar Omar Yacoub,

docent van het Merewade College in Gorinchem.

Den Haag, dinsdag 5 oktober 2004. Tijdens een feestelijke prijsuitreiking werd op World Teachers Day de winnaar van de verkiezing van de Docent van het Jaar 2004 bekend gemaakt door de minister van OCW, Maria van der Hoeven. De titel gaat dit jaar naar Omar Yacoub (40) docent biologie en maatschappijleer op het Merewade College in Gorinchem.

CPS onderwijsontwikkeling en advies organiseert met medewerking van hoofdsponsor de Volkskrant voor de zesde keer deze landelijke verkiezing voor het voortgezet onderwijs. Met de verkiezing streeft CPS er naar een bijdrage te leveren aan een beter imago van het vak docent.

Een record aantal inzendingen
Dat het Nederlandse onderwijs geen gebrek heeft aan uitstekende en bevolgen docenten, bewees het record aantal aanmeldingen uit het gehele land dat de jury dit jaar mocht ontvangen. Vele collega s hebben de moeite genomen om een docent van hun school aan te melden als kandidaat voor de titel Docent van het Jaar 2004.

Uit alle inzendingen zijn door de jury drie genomineerden geselecteerd die stuk voor stuk blijk geven van een enorme betrokkenheid bij het onderwijs en die, naast uitstekende pedagogsiche, didactische en communicatieve vaardigheden, iets extra s weten te brengen op en vaak ook buiten de school waar zij hun lessen geven. Alle drie de kandidaten zijn uitmuntende docenten maar een unanieme jury besloot de titel toe te kennen aan Omar Yacoub uit Gorinchem.

Een top docent die school en maatschappij met elkaar verbindt Uit het juryrapport: Omar Yacoub (40) doceert biologie en maatschappijleer op het Merewade College in Gorinchem. Omar komt naar voren als een uitstekende pedagoog met oog voor de hetgeen zijn leerlingen beweegt. Daarnaast staat Omar bekend als een perfecte gesprekspartner voor zijn collega's. Ook zijn manier van lesgeven is bijzonder, met vernieuwende lesvormen haakt hij consequent in op de actualiteit.

Naast zijn taken voor de klas vervult hij ook de rol van contactpersoon voor de aanzienlijke groep allochtone leerlingen binnen de school. Omar beperkt zijn begeleiding echter niet tot het Merewade College en de allochtone leerlingen van deze school. Hij bereidt leerlingen in het laatste jaar van het basisonderwijs voor om zo voor hen een soepele instroom in het voortgezet onderwijs te bewerkstelligen. En ook na hun eindexamen staat Omar klaar voor zijn oud-leerlingen. Het vertrouwen in Omar is zo groot bij deze groep dat men regelmatig een beroep op hem doet. Door deze extra activiteiten, die voor Omar vanzelfsprekend zijn, verbindt hij op een natuurlijke wijze de schoolorganisatie met haar omgeving.

Zijn rustige en zekere uitstraling, gedrevenheid, vernieuwende manier van lesgeven en zijn oog voor actuele ontwikkelingen binnen en buiten de school maakten een enorme indruk op de jury. Ondanks aanbiedingen uit het bedrijfsleven, kiest Omar vanwege de enorme voldoening die zijn werk oplevert bewust voor een carrière in het onderwijs. Hij is terecht trots op wat hij bereikt in zijn werk en kan hierover met veel bevlogenheid vertellen. De jury is er van overtuigd dat Omar zijn rol als ambassadeur voor het onderwijs met verve zal vervullen.

Prijzen
Naast de eervolle titel ontvangt de Docent van het Jaar 2004 het speciaal vervaardigde beeldhouwwerk De KlasseMeester, een notebook en een in-company trainingstraject ter waarde van 5.000 Euro beschikbaar gesteld door CPS. Verschillende prijzen van de Volkskrant en Teleac/NOT complementeren het prijzenpakket.

Einde Kopij


---


---


----
Noot voor de redactie,