Gemeente Zwolle

Cliënten oordelen positief over afdeling Wvg gemeente Zwolle

Een groot deel van de cliënten is (zeer) tevreden over de dienstverlening van de afdeling Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) van de gemeente Zwolle. Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat de afgelopen maanden is gedaan. De enquête had onder meer betrekking op het bezoek van de consulent, de werkwijze bij het Ergonomisch Adviesbureau Zwolle (EAZ), de beschikking, de telefonische dienstverlening, het voorlichtingsmateriaal, de Wvg-cliëntenraad en de traplift.

Het onderzoek is uitgevoerd onder driehonderd cliënten. Aan het merendeel van deze groep cliënten is een traplift in bruikleen toegekend. Het responspercentage kwam uit op 61 procent (ofwel 183 van de driehonderd cliënten). Voor een dergelijke enquête is dit heel hoog. 88 Procent van de cliënten die de enquête hebben ingevuld is tevreden. Wel vond tien procent van de respondenten het aantal gestelde vragen teveel.

Tevreden
Zeer tevreden zijn de respondenten over het intake-gesprek van de consulent tijdens het (eerste) huisbezoek. Hetzelfde geldt voor het gesprek van de ergotherapeuten van het Ergonomisch Adviesbureau Zwolle met de cliënt. Minder tevreden zijn de mensen over de artsen van het Ergonomisch Adviesbureau Zwolle. Zij kunnen naar de mening van de geënquêteerden hun dienstverlening verbeteren door cliënten beleefder te woord te staan én beter naar hen te luisteren. Ook wordt door de respondenten als een verbeterpunt aangemerkt dat de termijn van afhandeling van de aanvraag én de levertermijn van de voorziening wel wat korter mogen. Over de inhoud van het voorlichtingsmateriaal zijn de cliënten tevreden, alhoewel de inhoud nog wel iets duidelijker en actueler zou mogen zijn. Het merendeel van de cliënten (74 procent) is wel bekend met het feit dat er een Wvg-cliëntenraad bestaat, maar weet eigenlijk niet hoe zij met deze raad in contact kan komen.
Over de wijze waarop zij telefonisch te woord worden gestaan, is de overgrote meerderheid (85 procent) van de klanten tevreden. Minder tevreden zijn mensen over het kunnen bereiken van de juiste persoon.

Trapliften
Wat betreft de traplift zijn in de gemeente Zwolle trapliften in omloop van de trapliftfabrieken Otto Ooms, Thyssen de Reus en Freelift. De overgrote meerderheid van de respondenten is tevreden over de medewerker van de trapliftenleverancier die de situatie ter plekke komt bekijken. Ook de monteurs die de trapliften komen plaatsen kunnen hun cliënten tevreden stellen. Minder tevredenheid heerst er over de storingsgevoeligheid en de klaprail. Relatief veel cliënten met een traplift van Freelift en Thyssen de Reus geven aan dat hun traplift storingsgevoelig is. Daarnaast kan de klaprail van Otto Ooms en Thyssen de Reus niet alle cliënten bekoren. Als zich een storing voordoet willen cliënten dat deze storing snel wordt verholpen. Thyssen de Reus stuurt in 84 procent van de gemelde storingen dezelfde dag nog een monteur. Bij Freelift en Otto Ooms ligt dit percentage bij allebei op vijftig procent. De gestuurde monteurs zijn grotendeels wel in staat om het euvel gelijk te verhelpen. Er is contact opgenomen met de drie trapliftfabrikanten om de resultaten met hen te bespreken.

Dienstverlening gemeente Zwolle
Het tevredenheidsonderzoek is gehouden in het kader van het optimaliseren van de dienstverlening van de gemeente Zwolle. De eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid, waaronder de afdeling Wvg valt, wil hiermee achterhalen of de klanten al dan niet tevreden zijn over de dienstverlening en welke verbeteringen eventueel kunnen worden doorgevoerd.


---