Cliënten oordelen positief over afdeling Wvg gemeente Zwolle
Een groot deel van de cliënten is (zeer) tevreden over de dienstverlening
van de afdeling Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) van de gemeente
Zwolle. Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat de afgelopen
maanden is gedaan. De enquête had onder meer betrekking op het bezoek van
de consulent, de werkwijze bij het Ergonomisch Adviesbureau Zwolle (EAZ),
de beschikking, de telefonische dienstverlening, het
voorlichtingsmateriaal, de Wvg-cliëntenraad en de traplift.
Het onderzoek is uitgevoerd onder driehonderd cliënten. Aan het merendeel
van deze groep cliënten is een traplift in bruikleen toegekend. Het
responspercentage kwam uit op 61 procent (ofwel 183 van de driehonderd
cliënten). Voor een dergelijke enquête is dit heel hoog. 88 Procent van de
cliënten die de enquête hebben ingevuld is tevreden. Wel vond tien procent
van de respondenten het aantal gestelde vragen teveel.
Tevreden
Zeer tevreden zijn de respondenten over het intake-gesprek van de consulent
tijdens het (eerste) huisbezoek. Hetzelfde geldt voor het gesprek van de
ergotherapeuten van het Ergonomisch Adviesbureau Zwolle met de cliënt.
Minder tevreden zijn de mensen over de artsen van het Ergonomisch
Adviesbureau Zwolle. Zij kunnen naar de mening van de geënquêteerden hun
dienstverlening verbeteren door cliënten beleefder te woord te staan én
beter naar hen te luisteren. Ook wordt door de respondenten als een
verbeterpunt aangemerkt dat de termijn van afhandeling van de aanvraag én
de levertermijn van de voorziening wel wat korter mogen. Over de inhoud van
het voorlichtingsmateriaal zijn de cliënten tevreden, alhoewel de inhoud
nog wel iets duidelijker en actueler zou mogen zijn. Het merendeel van de
cliënten (74 procent) is wel bekend met het feit dat er een
Wvg-cliëntenraad bestaat, maar weet eigenlijk niet hoe zij met deze raad in
contact kan komen.
Over de wijze waarop zij telefonisch te woord worden gestaan, is de
overgrote meerderheid (85 procent) van de klanten tevreden. Minder tevreden
zijn mensen over het kunnen bereiken van de juiste persoon.
Trapliften
Wat betreft de traplift zijn in de gemeente Zwolle trapliften in omloop van
de trapliftfabrieken Otto Ooms, Thyssen de Reus en Freelift. De overgrote
meerderheid van de respondenten is tevreden over de medewerker van de
trapliftenleverancier die de situatie ter plekke komt bekijken. Ook de
monteurs die de trapliften komen plaatsen kunnen hun cliënten tevreden
stellen. Minder tevredenheid heerst er over de storingsgevoeligheid en de
klaprail. Relatief veel cliënten met een traplift van Freelift en Thyssen
de Reus geven aan dat hun traplift storingsgevoelig is. Daarnaast kan de
klaprail van Otto Ooms en Thyssen de Reus niet alle cliënten bekoren. Als
zich een storing voordoet willen cliënten dat deze storing snel wordt
verholpen. Thyssen de Reus stuurt in 84 procent van de gemelde storingen
dezelfde dag nog een monteur. Bij Freelift en Otto Ooms ligt dit percentage
bij allebei op vijftig procent. De gestuurde monteurs zijn grotendeels wel
in staat om het euvel gelijk te verhelpen. Er is contact opgenomen met de
drie trapliftfabrikanten om de resultaten met hen te bespreken.
Dienstverlening gemeente Zwolle
Het tevredenheidsonderzoek is gehouden in het kader van het optimaliseren
van de dienstverlening van de gemeente Zwolle. De eenheid Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, waaronder de afdeling Wvg valt, wil hiermee achterhalen of
de klanten al dan niet tevreden zijn over de dienstverlening en welke
verbeteringen eventueel kunnen worden doorgevoerd.
---
Gemeente Zwolle