Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

Persbericht

Nieuw examen voor aspirant vrachtwagen- en buschauffeurs

Vanaf 1 januari 2005 introduceert CCV de schriftelijke nieuwe examens Techniek en Administratie voor beroepschauffeurs. De nieuweschriftelijke nieuwe examens vergen meer inzicht van kandidaten, zijn schriftelijk in plaats van mondeling en worden klassikaal afgenomen in plaats van individueel. Ook wordt meer kennis getoetst, omdat de nieuwe examens minimaal twee keer zo lang duren. Met de invoering van de schriftelijke examens zet CCV een streep onder bijna 25 jaar individuele, mondelinge toetsing. De examenorganisatie verwacht veel voordelen voor zowel de kandidaat als de opleider. De nieuwe examens bieden ook de toekomstige werkgever de verzekering van vakbekwaamheid.

Met het nieuwenieuwe examen lost geeft CCV gehoor het grootste kritiekpunt op vanaan een grote wens van veel kandidaten die is ontstaan na de splitsing tussen rijbewijsexamens en de gecombineerde examens (CCV-B chauffeursdiploma incl. rijbewijs), die in oktober 2003 is ingevoerd.voor het chauffeurdiploma die per 1 oktober 2003 is ingevoerd Bij de schriftelijke examens geldt, dat een kandidaat die zakt voor een gecombineerd CCV-B + rijbewijs examen, eventueel tóch geslaagd kan zijn voor het rijbewijs gedeelte. Dit is het geval als de betreffende kandidaat van de eerste 40 vragen van het examen, er minimaal 32 goed heeft beantwoord. Het gecombineerde examen bestaat in totaal uit 50 vragen.

CCV blijft naast de gecombineerde examens ook de examens voor het rijbewijs alleen aanbieden. De slaagnorm is voor alle examens 80%.

Een bijkomend voordeel van het schriftelijk examineren is dat verschillende examens tegelijkertijd af kunnen worden genomen. Zo kunnen vanaf 1 januari kandidaten voor de examens Techniek, Administratie Goederenvervoer, Administratie Personenvervoer, Koelvervoer en Taxi Vakbekwaamheid tegelijk examen doen. Dit maakt het mogelijk om het aanbod van examenmomenten te vergroten.

Met de invoering van de schriftelijke examens stopt CCV met het afnemen van examens in een vreemde taal. Alleen kandidaten van landen buiten de EU die bij een Nederlandse vervoerder in dienst zijn, kunnen een voorleesexamen met een tolk aanvragen.

De exameneisen van de examens wijzigen licht. Voor wat betreft het examen Administratie is alleen het onderwerp "emballage" nieuw. Voor het examen Techniek is een accentverschuiving voorzien richting het gebruik van het instructieboek. Nu wordt van de aspirant chauffeur nog beperkte inhoudelijke kennis van het instructieboek vereist. De twee instructieboeken die CCV hanteert zijn het instructieboek behorende bij de DAF XF 95 en de SCANIA chauffeurshandleiding. Om (beter) te kunnen voldoen aan de eisen voor schriftelijke examinering heeft CCV de exameneisen van de examens aangepast. Zo is in de exameneisen voor Techniek onder meer opgenomen dat bij het stellen van de vragen gebruik gemaakt kan worden van voorbeelden uit de praktijk, afbeeldingen of passages uit het instructieboek van de DAF XF 95 (nr. DW 232086/NL) of de SCANIA chauffeurshandleiding (nr. om01nl uit 1999-2003). Het boek mag tijdens het examen niet meer worden ingekeken.

De chauffeur die het CCV-B chauffeursdiploma wil halengecombineerde examen aflegt, krijgt per examen 75 minuten de tijd om het examen te doen. De rijbewijsexamens duren 60 minuten. De huidige mondelinge examens duren 30 minuten. De tarieven voor de schriftelijke examens komen ca. 10% lager te liggen dan die van de huidige mondelinge examens.

Onderstaand vier zes voorbeeldvragen van de nieuwe examens. Het belangrijkste voordeel van de huidige mondelinge examens, het toetsen aan de hand van voorbeelden en afbeeldingen, zal ook in de nieuwe examens zo veel mogelijk gehandhaafd blijven. Voor nadere informatie (uitsluitend voor de redactie): Michèle Wijnants, woordvoerder CCV, (070) 372 07 07 of 06-25157661.

Administratie:


1. Wat betekent dit waarschuwingssymbool?

A. Cabinevergrendeling open
B. Storing aan chassis-hoogteregeling
C. Cabinevergrendeling ontluchten


2. Welk document is dit?

A. Eurovignet
B. Groene kaart
C. TIR carnet


3. U heeft in één week 51 uur gereden. Hoeveel uren mag u in de week erna nog rijden? A. 39
B. 45
C. 60

Techniek:


4. Wat is een voordeel van een Euromotor?
A. Groter vermogen
B. Lager rendement
C. Minder schadelijke uitstoot


5. Wat zijn de vijf taken van motorolie?
A. Koelen, reinigen, smeren, geluid dempen en afdichten B. Koelen, reinigen, smeren, geluid dempen en adhesie C. Reinigen, smeren, geluid dempen, afdichten en grip


6. Wat is het voordeel van een hydraulische laadklep?

A. Dat de heftruck via de laadklep in de laadruimte van de vrachtauto kan worden getild B. Dat de lading bij een distributiecentrum eenvoudig via een dockshelter kan worden gelost
C. Dat de goederen op bijna iedere plaats geladen en gelost kunnen worden


---- --